Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná didaktika (KPG / OBDKZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / OBDKZ - Obecná didaktika, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obecná didaktika a její význam v procesu vzdělávání.Výukový proces jako systém prvků a vztahů, včetně učitelova pojetí výuky a osobnosti žáka, studenta.Kvalita současné a budoucí školy, otázky kurikulární reformy, včetně analýzy základních kategorií a pojmů.Formulace cílů v rovině kognitivní, afektivní a psychomotorické, nové pojetí kognitivních cílů a zejména taxonomie v tomto smyslu.Motivace žáka s přihlédnutím k potřebám žáka a jejich aktualizaci ve výuce, včetně diagnostiky motivace žáka.Výchovné a vzdělávací strategie se zaměřením na vztahy: metoda- forma- učivo- žák- učitel (analýza výukových metod, organizačních forem vyučování, aktivizačních metod (problémové, projektové, kooperativní modely výuky) ve vztahu k rozvíjení poznávacích, sociálních a výkonových potřeb žáků a využití učebních stylů žáka).Výuka podporovaná multimédii.Formy a způsoby hodnocení žáka a učitele. Analýza jednotlivých forem hodnocení (hodnocení známkou, slovní hodnocení, autonomní hodnocení a práce s chybou, využití didaktického testu, portfolia k hodnocení žáka, hodnocení v kooperativním vyučování, hodnocení a sebehodnocení učitele).Specifika vzdělávání dospělých, otázky andragogické didaktiky.

Získané způsobilosti

Student/ka:Pochopí a aplikuje pojmy z oblasti pedagogické diagnostiky žáka i učitele, na základě analýzy jednotlivých diagnostických metod si ověří jejich možnosti a meze v práci učitele; na základě videozáznamu, příkladů z praxe a vlastního studia dokáže analyzovat různá pojetí vyučovacího procesu; porozumí různým modelům vyučování, využívá teoretické poznatky a vlastní zkušenost a dokáže odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení studenta a mentora, atd.Na základě reflexe vlastního plánování a realizace výukového procesu zaujímá postoj k různým podobám vedení výuky a dokáže tento postoj podložit argumenty. Porozumí pojmům jako jsou: výukové metody, organizační formy vyučování, a chápe různá kritéria jejich dělení a jejich vhodnost pro studenta i učitele, sám zažije různé aktivizující strategie výuky v semináři. Dokáže vysvětlit rozdíly mezi vnější a vnitřní motivací žáka, integruje poznatky z psychologie a pedagogiky v této oblasti, dokáže diagnostikovat motivační struktury žáka. Na základě vytvoření vlastní přípravy hodiny (část zkoušky) dokáže analyzovat jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k aktérůn výchovy a vzdělávání. Pochopí odlišnosti různých forem hodnocení ve výuce, zejména odlišnosti mezi hodnocením známkou, slovním hodnocením, autonomním hodnocením apod. V semináři realizuje týmový projekt , aplikuje v něm teoretické pedagogické poznatky, oborové znalosti, výstupy z výzkumné sondy z praxe a dovednosti týkající se vedení výukového procesu (např. motivace žáka, výukové metody, hodnocení žáka). Učí se vytvářet neohrožující a tolerantní prostředí, které respektuje potřeby žáků,studentů ale i jeho vlastní postoje, pocity a potřeby. Pochopí rozdíly mezi obecnou didaktikou a andragogickou didaktikou ve vztahu k specifičnosti cílové skupiny (edukace dospělých).Rozvíjeny jsou především kompetence k učení, komunikativní, sociální, personální, řešení problémů a částečně i kompetence občanská.Z profesních kompetencí mentora jsou částečně rozvíjeny zejména kompetence pedagogické a didaktické, částečně diagnostické, sociální a komunikativní, dále manažérské kompetence (např. při plánování a realizaci týmové práce).

Literatura

Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.Čábalová. Pedagogika. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.Čábalová, Dagmar. Pedagogika pro učitele - modul B. null. V Plzni : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-593-9.Čábalová. Pedagogika pro učitele základních a středních škol. Plzeň, 2011. ISBN 978-80-261-0001-0.Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.Mužík, J. Andragogická didaktika. Chráska, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0.Mužík. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň, 2005. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Kratochvílová, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: MU Brno, 2006. ISBN 80-210-4142-0.Maňák, J. Výukové Metody. Brno, 2003. ISBN 80-7315-039-5.

Požadavky

K zápočtu : Plánování a realizace kooperativního týmového projektu v semináři na vybrané pedagogické téma. Ke zkoušce: Student/ka ke zkoušce vytváří seznam prostudované literatury (i konspekty) a projekt (přípravu) výukového bloku, hodiny pro vynrabnou cílovou skupinu, ve kterém prokáže, že pochopil/a a aplikoval/a témata pedagogické teorie z oblasti didaktiky (výběr tématu ze studovaného oboru je na každém studentovi). Smyslem je porozumění potřebám žáků, studentů a analýza výukového procesu jako celku s aplikací jednotlivých komponent tohoto procesu (potřeby žáka, cíle, obsah učiva, a jeho možnosti ve volbě výukových metod a strategií, včetně obsahu a forem hodnocení žáka, učitele i učiva). Další částí je teoretická příprava k vylosované otázce. Zkouška probíhá jako pohovor nad teorií, aplikací učiva (dokladovanou v přípravě na hodinu) a rozhovorem nad prostudovanou literaturou.

Garant

PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D.