Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální pedagogická praxe (KPG / SPPA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / SPPA - Speciální pedagogická praxe, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Fakulta pedagogická, katedra pedagogiky ZČU v Plzni smluvně zajišťuje provádění pedagogických praxí v různých typech speciálně pedagogických zařízení, mimo jiné i podle primárního zaměření studenta ? tedy podle toho, studuje-li posluchač Učitelství pro MŠ, Učitelství pro 1. stupeň či Učitelství pro II. stupeň ZŠ. Speciálně pedagogická praxe A probíhá obvykle ve speciálních třídách pro žáky s vývojovými poruchami učení, speciálních třídách pro žáky s vadami zraku, v zařízeních pro sluchově postižené děti a mládež, na základních školách praktických či speciálních základních školách. Studenti též mohou praktikovat ve vybraných třídách základních škol s integrativním programem. Jako supervizoři speciální pedagogické praxe zde působí kvalifikovaní a zkušení speciální pedagogové.Speciálně pedagogická praxe A probíhá ve třech čtyřhodinových blocích (1. praxe náslechové, 2. praxe asistenční a 3. praxe výstupové), kterým předchází úvodní proseminář k odborné speciálně - pedagogické praxi a které následuje závěrečné kolokvium k praxi. Praxe je koordinována učitelem odborné praxe.

Získané způsobilosti

Student analyzuje způsoby vzdělávání žáků se speciálními potřebami na různých typech škol - speciální mateřská škola, základní škola se specializovanou třídou, základní škola s integrativním programem, základní školy praktické, základní školy speciální, přičemž výběr škol realizuje s ohledem na svůj studovaný obor. Na základě reflexe vlastní zkušenosti z různě zaměřených praxí (praxe náslechová, asistenční a výstupová) student zaujímá postoj k různým podobám vzdělávání žáků se speciálními potřebami a dokáže tento postoj podložit argumenty.

Literatura

Pokorná, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení : rozvoj vnímání a poznávání. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-350-5.Mertin, Václav. Individuální vzdělávací program pro zdravotně postižené žáky. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-033-4.Vítková, Marie. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. null. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.Lang, Greg; Berberich, Chris. Každé dítě potřebuje speciální přístup : vytváření integrovaných a inkluzivních tříd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9.Kutálková, D. Logopedická prevence. Portál, Praha, 1996. Šebek, Michael. Neklidné děti a jejich výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23643-X.Prekopová, Jiřina. Neklidné dítě : Rádce pro zneklidněné rodiče. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-019-7.Květoňová-Švecová, Lea. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.Monatová, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-20-6.Zelinková, Olga. Poruchy učení. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-481-8.Hadj Moussová, Z. Postoje učitelů k integraci postižených dětí do ZŠ, čas. Speciální pedagogika roč. č. 6. 1996. Kocurová, M. Postoje učitelů k integraci žáků se zdravotním postižením do běžných škol. Konference "Integrace znamení doby". Praha, 1996. Vágnerová, Marie; Moussová, Zuzana; Štech, Stanislav. Psychologie handicapu : [Určeno pro posl. pedag. fak.]. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-582-3.Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.Vágnerová, M. Psychopatologie mpro pomáhající profese. Portál, 1999. Spousta, J. Speciální pedagogická diagnostika etopedická. Kocurová, Marie. Specifické poruchy učení a chování. V Plzni : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-705-X.Úlehla, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-69-9.Černá, M. Základy psychopedie. UK Praha, 1995. Novosad, Libor. Základy speciálního poradenství : struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.

Požadavky

Podmínkami pro udělení zápočtu je 100% účast na exkurzích ve speciálně pedagogických zařízeních, zpracování portfolia z praxe. Po ukončení všech bloků Speciálně pedagogické praxe A, je organizováno závěrečné supervizní kolokvium k praxi, které vede vyučující speciálně pedagogické praxe. Na tomto setkání předkládá každý student souhrnné zprávy z praxe, k nimž je vedena formou kolokvia krátká rozprava. Souhrnné zprávy z praxe zakládá student do svého studijního portfolia.

Garant

Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D.