Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální pedagogická praxe (KPG / SPPD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / SPPD - Speciální pedagogická praxe, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmětem praxe je pokračování v praktické činnosti pod dohledem na studentem vybraném speciálně pedagogickém pracovišti.1. Individuální práce s člověkem s mentálním či kombinovaným postižením v programu volnočasových aktivit ZKUSME TO v organizaci Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením o.s. ? Okresní organizací v Plzni. Student se po úvodním školení stává asistentem člověku s mentálním či kombinovaným postižením. Prostřednictvím setkávání mu umožňuje kontakt s populací bez postižení, nácvik sociálních dovedností a pomáhá mu věnovat se koníčkům, kterým by se bez jeho(jí) pomoci mohl věnovat jen velmi obtížně.2. Programy ?Individuální doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí? Mentoring mladistvého ze sociálně znevýhodněného prostředí? realizovaného Společností Tady a Teď, o.p.s. V rámci programu jsou studenti seznámeni s problémy těchto dětí a mládeže ve výchovně vzdělávacím procesu a nabízí možnost blíže poznat specifika jejich rodinného prostředí. Pro děti je doučování nenahraditelnou součástí přípravy do školy. Program doučování v rodinném prostředí či program Mentoring vede děti a mládež k větší motivaci, dlouhodobějšímu zájmu a tedy i k lepším výsledkům.3. Projekt ?MODRÁSEK? je určen dětem s tělesným, mentálním nebo kombinovaným postižením nebo s poruchami autistického spektra ve věku do 15 let (dále jen klient) a jeho cílem je umožnit těmto dětem účastnit se volnočasových aktivit, zájmových kroužků, příměstských táborů či jiných aktivit poskytovaných organizací Motýl o.s. Student působí v projektu jako osobní asistent klienta. Spolu s klientem se účastní předem dohodnutých aktivit, popř. dalších akcí pořádaných o.s Motýl. Povinností každého asistenta je vést dokumentaci zaznamenávající průběh konkrétního programu a napsat závěrečnou reflexi. Před samotným zahájením praxe je student odborně zaškolen (poskytování první pomoci, přístup a komunikace s klienty se zdravotním postižením, zpracovávání dokumentace), je mu poskytována metodická podpora a každý se v průběhu programu účastní 3 setkání supervizního charakteru. Po ukončení programu dostává student osvědčení o absolvování praxe v programu.Praxe má dotaci 3 hodin týdně po dobu celého semestru. V průběhu praxe má student možnost kdykoliv požádat vyučující praxe o konzultaci.

Získané způsobilosti

Studenti v tomto certifikátovém studiu získají kompetence, znalosti a dovednosti ve vybraných speciálně pedagogických školských pracovištích. Studenti si osvojí základní vědomosti, dovednosti a postoje v oblasti speciální pedagogiky se zaměřením na analýzu procesu vzdělávání žáků se speciálními potřebami.

Literatura

Pokorná, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení : rozvoj vnímání a poznávání. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-350-5.Mertin, Václav. Individuální vzdělávací program pro zdravotně postižené žáky. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-033-4.Vítková, Marie. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. null. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.Lang, Greg; Berberich, Chris. Každé dítě potřebuje speciální přístup : vytváření integrovaných a inkluzivních tříd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9.Kutálková, D. Logopedická prevence. Portál, Praha, 1996. Švarcová, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7.Šebek, Michael. Neklidné děti a jejich výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23643-X.Prekopová, Jiřina. Neklidné dítě : Rádce pro zneklidněné rodiče. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-019-7.Květoňová-Švecová, Lea. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.Monatová, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-20-6.Zelinková, Olga. Poruchy učení. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-481-8.Hadj Moussová, Z. Postoje učitelů k integraci postižených dětí do ZŠ, čas. Speciální pedagogika roč. č. 6. 1996. Kocurová, M. Postoje učitelů k integraci žáků se zdravotním postižením do běžných škol. Konference "Integrace znamení doby". Praha, 1996. Vágnerová, Marie; Moussová, Zuzana; Štech, Stanislav. Psychologie handicapu : [Určeno pro posl. pedag. fak.]. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-582-3.Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.Vágnerová, M. Psychopatologie mpro pomáhající profese. Portál, 1999. Spousta, J. Speciální pedagogická diagnostika etopedická. Kocurová, Marie. Specifické poruchy učení a chování. V Plzni : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-705-X.Úlehla, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-69-9.Černá, M. Základy psychopedie. UK Praha, 1995. Novosad, Libor. Základy speciálního poradenství : struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.

Požadavky

Podmínkou pro udělení zápočtu je 100% docházka na vybraném pracovišti speciálně pedagogické praxe (včetně programem vyžadované účasti na skupinových supervizích a organizačních setkáních). V případě, že se student nemůže z vážných důvodů praxe v některých z termínů účastnit, omlouvá se instruktorovi praxe, se kterým také dohodne náhradní termín pro výkon praxe. Po ukončení Speciálně pedagogické praxe B, je organizováno závěrečné supervizní kolokvium k praxi, které vede vyučující speciálně pedagogické praxe. Na tomto setkání předkládá každý student souhrnné zprávy z praxe, k nimž je vedena formou kolokvia krátká rozprava. Souhrnné zprávy z praxe zakládá student do svého studijního portfolia. Student absolvování praxe dále dokládá vyplněným a potvrzeným záznamovým arch z praxe, hodnocení studentova počínání ze strany instruktora praxe.

Garant

Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D.