Předmět Specif. vývojové poruchy učení a chování (KPG / SPUCH)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / SPUCH - Specif. vývojové poruchy učení a chování, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Lateralita - vztah k dominanci mozkových center, projevy asymetrie, ontogeneze laterality, genotyp, fenotypLateralita - dělení typů laterality, rizikové typy lateralityLateralita - orientační a komplexní diagnostikaLateralita - výchova leváka, vztah k levákům v historiiLMD - vymezení pojmu, užívaná terminologie, příčiny a výskyt syndromuLMD - symptomatologie, ontogeneze dítěte s LMDLMD - diagnostika syndromuLMD- terapie a výchova dítěte se zaměřením na možnosti ZŠSpecifické vývojové poruchy učení - vymezení pojmu, užívaná terminologie, příčiny, výskyt syndromuSVPU - neurofyziologie poruch, vztah laterality, řeči a výuky čteníSVPU - dělení typů dyslexieSVPU - diagnostika dyslekticko - dysortografického syndromuSVPU - metodika nápravy dyslekticko - dysortografických obtížíSVPU - typologie a diagnostika dyskalkulieSVPU - náprava dyskalkuliíOrganizace péče o žáky s poruchami učení, příslušné legislativní normyUžití speciálních pomůcek a programů v nápravě poruch učeníIndividuální vzdělávací plán
Získané způsobilosti
Student získá základní kompetence k diagnostikování a nápravě specifických poruch učení na úrovni ZŠ, případně SŠ. Konkrétně zvládne orientační diagnostiku laterality, symptomatickou diagnostiku LMD/ADHD na učitelské urovni a diagnostiku SPU z analýzy školních produktů žáka. Student bude schopen spolupracovat při sestavování IVP žáka se specifickou poruchou učení a při realizaci intervenčních technik.
Literatura
Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.Pokorná, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení : rozvoj vnímání a poznávání. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-228-9.Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 1. vyd. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-168-2.Křišťanová, Ladislava. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-205-4.Lechta, Viktor. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin : Osveta, 1995. ISBN 80-88824-18-4.Matějček, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení. Vyd. 3. upr. a rozš. Jinočany : H & H, 1995. ISBN 80-85787-27-X.Mertin, Václav. Individuální vzdělávací program pro zdravotně postižené žáky. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-033-4.Třesohlavá, Zd.:. Lehká mozková dysfunkce v dětském věku. Černá, Marie. Lehké mozkové dysfunkce. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-880-8.Koukolík, František. Mozek a jeho duše. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-314-1.Tymichová, Hana. Nauč mě číst a psát. Praha : SPN, 1987. Šebek, Michael. Neklidné děti a jejich výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23643-X.Prekopová, Jiřina. Neklidné dítě : Rádce pro zneklidněné rodiče. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-019-7.Zelinková, Olga. Poruchy učení. 1. vyd. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-038-3.Sindelar, Brigitte. Předcházíme poruchám učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-85282-70-4.Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.Vágnerová, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.Vodáková, Jitka. Speciální pracovní výchova a ergoterapie. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-113-3.Train, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti : Jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2.Kocurová, Marie. Specifické poruchy učení a chování : studijní text kurzu PC Plzeň. 1. vyd. Plzeň : Pedagogické centrum Plzeň, 2002. ISBN 80-7020-102-9.Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2000. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-389-7.Pokorná, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.Sovák, Miloš. Výchova leváků v rodině. Praha : SPN, 1985. Drnková, Zdena. Záhada leváctví a praváctví. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1983. Synek, František. Záhady levorukosti : asymetrie u člověka. Praha : Horizont, 1991. ISBN 80-7012-054-1.
Požadavky
Aktivní účast v diagnostické části výuky (dg. laterality, LMD/ADHD a SPU), 80% úspěšnost v závěrečném testu.
Garant
Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D.
Vyučující
Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D.