Předmět Úvod do pedagogiky NŠ (KPG / UPNS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / UPNS - Úvod do pedagogiky NŠ, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvodní přednáška, stanovení podmínek plnění zápočtu a průběhu přednášek a seminářů2. Pedagogika jako věda o výchově3. Procesuální pojetí výchovy4. Výchova osobnosti. Globální výchova5. Humanistická výchova a její východiska6. Pedagogický výzkum a jeho metody7. Konstruktivní a transmisivní model vyučování8. Motivace a komunikace žáků ve škole9. Pedagogická interakce10. Proces transformace školství u nás11. Alternativní školství u nás a ve světě12. Vývoj současného školství u nás, legislativní a kurikulární rámce13. Závěrečné kolokvium k předmětu
Získané způsobilosti
Student vymezí základní pedagogické pojmy, charakterizuje cíle a obsah pedagogiky a jejích disciplín, dokáže zargumentovat vývoj názorů na výchovu a vzdělávání ve společensko-historických souvislostech, zná současné pedagogické směry, jejich zaměření a obsah a na základě těchto znalostí dokáže srovnat jednotlivé systémy a vymezit jejich klíčové oblasti. Student získá náhled na vývoj názorů na výchovu a vzdělávání v společensko-historickém kontextu, porozumí historickým souvislostem a dokáže vysvětlit jednotlivé názory a zhodnotit jejich přínosy. Student dokáže zanalyzovat vliv společenských změn na výchovu a vzdělávání a dokáže zdůvodnit jejich dopad.
Literatura
Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.Singule,F.:. Americká pragmatická pedagogika. Pike, Graham; Selby, David. Globální výchova : Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. [Praha] : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.Kovalik, Susan. Integrovaná tematická výuka : Model. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 80-901873-0-7.Hrabal, Vladimír. Jaký jsem učitel? : metody získávání poznatků o vlastní vzdělávací činnosti. Praha : SPN, 1988. Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. ISBN 80-210-1070-3.Petty, Geoffrey. Moderní vyučování : [praktická příručka]. 1. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.Pedagogické otázky současnosti : učební text pro studenty učitelství. Praha : ISV nakladatelství, 1994. ISBN 80-85866-05-6.Dittrich, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. null. Jinočany : H & H, 1992. ISBN 80-85467-69-0.Skalková, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.Vališová, Alena,; Kasíková, Hana. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha Grada, 2008. ISBN null.Pedagogika pro učitele : (Aktuální otázky pedagogiky konce 20. století). 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-055-9.Pelikán, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. null. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0345-2.PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.Hlavsa, Jaroslav. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. 1. vyd. Praha : SPN, 1986. Helus, Zdeněk. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979. Rýdl, Karel. Reformní praxe v současných školských systémech : Určeno pro posl. fak. filozof. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-7066-077-5.Kasíková, Hana; Valenta, Josef. Reformu dělá učitel aneb Diferenciace, individualizace, kooperace ve vyučování : (Pohledy pedagogické). 1. vyd. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901660-0-8.Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.Štech, Stanislav. Škola stále nová : Freinetova "moderní škola", MCE - hnutí pedagogické kooperace, GFEN - Francouzská skupina Nové výchovy. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-673-0.Kolář, Zdeněk. Úvod do studia pedagogiky. 1. vyd. Ústí nad Labem : Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, 1996. ISBN 80-7044-135-6.Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.Carlgren, Frans. Výchova ke svobodě : Pedagogika Rudolfa Steinera : Obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol. 1. vyd. Praha : Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.Pelikán, J. Výchova pro život. null. Praha, ISV, 1997. ISBN null.Tonucci, Francesco. Vyučovat nebo naučit?. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991. ISBN 80-901065-1-X.Skalková, Jarmila. Za novou kvalitu vyučování : (inovace v soudobé pedagogické teorii i praxi). Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.Švarcová-Slabinová, Iva. Základy pedagogiky. 2., upr. a rozš. vyd. Praha : Vydavatelství VŠCHT, 2008. ISBN 978-80-7080-690-6.
Požadavky
aktivní účast na seminářích, dále vypracování seminární práce a úspěšné zvládnutíí závěrečného testu (studenti kombinované formy studia) nebo odprezentování tématu na semináři (studenti prezenční formy studia) na téma vycházející z programu seminářů. V práci (prezentaci) je třeba uvést minimálně jednu citaci a 2 parafráze odborné literatury k tématu.
Garant
Mgr. Pavla Soukupová
Vyučující
Mgr. Pavla Soukupová