Předmět Člověk a zdraví (KPS / 9ČLZR)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 9ČLZR - Člověk a zdraví, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Koncepce zdraví a zdravé osobnosti. Duševní hygiena a její význam.2. Prevence psychosomatických onemocnění. Diagnostika, prevence a zvládání stresu.3. Teorie sociální opory. Emocionalita a lidské zdraví. Neurotičnost žáků a učitelů.4. Duševní hygiena ve škole. Chování poškozující zdraví. Sociální klima školy a školní třídy.5. Význam psychosociálních dovedností při ochraně duševního zdraví.6. Role výživy v prevenci onemocnění. Zdravé stravovací návyky. Psychosomatika.7. Nemoci, jak jim předcházet a jak je léčit. Přírodní prostředky ochrany zdraví.8. Biologické předpoklady zdravého rodičovství.9. Pohybová aktivita, její dopad na psychiku člověka, její role v prevenci onemocnění.10. Nehody a úrazy. Bezpečnost a ochrana zdraví. První pomoc.11. Zdravotní tělesná výchova. Prevence a náprava zdravotního oslabení. Rekreační sport a tělovýchova.12. Zdravý životní styl. Manažerem vlastního zdraví. Zdravá rodina, zdravá škola, zdravé pracoviště, zdravé město.13. Didaktika výchovy ke zdraví.KPS: Koncepce zdraví a zdravé osobnosti. Duševní hygiena a její význam. Prevence psychosomatických onemocnění. Diagnostika, prevence a zvládání stresu. Teorie sociální opory. Emocionalita a lidské zdraví. Neurotičnost žáků a učitelů. Duševní hygiena ve škole. Chování poškozující zdraví. Sociální klima školy a školní třídy. Význam psychosociálních dovedností při ochraně duševního zdraví.KBI: Role výživy v prevenci onemocnění. Zdravé stravovací návyky. Psychosomatika. Nemoci, jak jim předcházet a jak je léčit. Přírodní prostředky ochrany zdraví. Biologické předpoklady zdravého rodičovství.KTV: Pohybová aktivita, její dopad na psychiku člověka, její role v prevenci onemocnění. Nehody a úrazy. Bezpečnost a ochrana zdraví. První pomoc. Zdravotní tělesná výchova. Prevence a náprava zdravotního oslabení. Rekreační sport a tělovýchova.KPG: Zdravý životní styl. Manažerem vlastního zdraví. Zdravá rodina, zdravá škola, zdravé pracoviště, zdravé město. Didaktika výchovy ke zdraví.
Získané způsobilosti
Student-ka popíše průběh stresové reakce a dokáže aplikovat ve svém životě různé techniky zvládání stresu. Vymezí typické znaky správného životního stylu a navrhne jeho změny. Ukáže zvládnuté základy první pomoci.Stanoví zásady správné životosprávy.
Literatura
Zdraví 21. Osnova programu Zdraví pro všechny v Evropském regionu Světové zdravotnické organizace. Praha, 2001. HAVLÍNOVÁ, M. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-263-7.KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. null. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. null. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.Jiřincová, Božena; Holeček, Václav; Miňhová, Jana. Vybrané kapitoly z psychologie zdraví. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-308-9.
Požadavky
Zpracování seminárních úkolů a splnění testu znalostí.
Garant
PhDr. Alexandra Aišmanová
Vyučující
PhDr. Alexandra Aišmanová