Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika psychologie B (KPS / 9DIB)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 9DIB - Didaktika psychologie B, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

V předmětu KPS/DIPSB jsou zařazeny pouze semináře, na kterých bude prováděno:a) praktický nácvik výuky vybraných tematický celků z psychologie pro různé typy středních škol.b) didaktická analýza níže uvedených tematických celků:1. VnímáníSenzorické procesy (čití), druhy počitků, analyzátory. Vnímání, jeho druhy a vlastnosti. Sociální vnímání.2. Představivost, fantazie, tvořivostPředstava, asociační zákony, typy představivosti, druhy fantazie. Psychologie tvořivosti, vlastnosti tvořivého jedince, fáze tvořivého procesu, metody rozvíjení tvořivosti3. Myšlení a řečMyšlení, jeho druhy, formy a vlastnosti, myšlenkové operace. Fáze řešení problémů. Myšlení a řeč. Druhy řeči.4. Paměť a pozornostPaměť, její fáze, druhy, typy a vlastnosti. Křivka zapomínání. Činitelé ovlivňující zapamatování. Pozornost, její druhy a vlastnosti. Prostředky udržování pozornosti.5. Emoce, vůle a rozhodováníEmoce, základní druhy a vlastnosti citů, jejich význam Volní vlastnosti, rozbor volního jednání.6. Psychologické metodyKlasifikace psychologických metod. Metody psychologického výzkumu, pozorování, rozhovor, experiment, dotazník. Psychologické diagnostické metody, výkonové testy, testy osobnosti, projektivní techniky. Vlastnosti testů, objektivita, validita, reliabilita.7. Periodizace vývoje, puberta a adolescenceOntogeneze člověka. Charakteristika období puberty, tělesný a psychický vývoj, stadia sociálního vývoje, hlavní rozpory puberty. Adolescence. Výchovné zásady v období dospívání. Nová ohrožení mládeže.8. Socializace osobnostiRozbor procesu socializace, její předpoklady, cíle, výsledky. Formy sociálního učení, druhy imitace a identifikace. Socializace jednotlivých stránek lidské osobnosti. Transakční analýza.9. Sociální komunikace, asertivitaSchéma komunikace, její složky. Verbální komunikace, chyby v řeči. Druhy nonverbální komunikace.Poruchy komunikace. Agresivní, pasivní, manipulativní a asertivní komunikace. Asertivní práva a povinnosti, asertivní techniky.10. Sociální skupinySociální skupiny, jejich klasifikace a charakteristika. Styly vedení sociálních skupin. Negativní vliv některých náboženských sekt.Didaktická analýza vždy obsahuje: vymezení učiva, očekávané výstupy, naplňované klíčové kompetence, učební úlohy, metody a formy výuky

Získané způsobilosti

Studenti:? budou připraveni vyučovat tak, aby vedle vědomostí jejich výuka rozvíjela také složitější dovednosti a celoživotní postoje žáka? budou umět zformulovat edukační cíl jako žákův výkon (= očekávané výstupy)? vymezí základní učivo níže uvedených tematických celků z aplikované psychologie pro SŠ? na základě reflexe výukového procesu při náslechových praxích zaujímá postoj k různým podobám vedení výuky z hlediska kurikulární reformy probíhající ve škole (RVP, ŠVP) a dokáže tento postoj podložit argumenty,? porozumí základním kurikulárním dokumentům, analyzuje zejména RVP pro SŠ a porozumí jednotlivým pojmům v těchto dokumentech, pochopí odlišnosti RVP a ŠVP,? porozumí pojmům, jako jsou výukové metody, organizační formy vyučování, a chápe různá kritéria jejich dělení a jejich vhodnost pro žáka i učitele, studenti sami prožijí různé aktivizující strategie výuky v semináři,? dokáží rozpoznat jaké klíčové kompetence, které jsou rozvíjeny níže uvedeným učivem (především kompetence k učení, komunikativní, sociální, personální, řešení problémů)? na základě vytvoření vlastní didaktické analýzy učiva (ústní část kombinované zkoušky) dokáže analyzovat jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k ŠVP ? formulace konkrétních cílů, strategie vyučování, kompetence a motivace žáka a hodnocení žáka,? budou znát přínos průřezového tématu ?Osobnostní a sociální výchova? pro rozvoj osobnosti žáka a budou vybaveni technikami k jeho realizaci v podmínkách SŠ? budou mít k dispozici a budou umět využívat metodické pomůcky (dotazníky, testy, vhodné učební úlohy, sociálně psychologické techniky apod.) k motivaci a k expozici nového učiva psychologie na SŠ? budou umět hodnotit výkony, aktivitu žáků při hodinách psychologie? dokáží vytvářet neohrožující a tolerantní prostředí, které respektuje potřeby žáků, ale i jeho vlastní postoje, pocity a potřeby

Literatura

Vízdal, František. Didaktika psychologie : Určeno pro posl. fak. filozof. Díl 1. Brno : Univ. J. E. Purkyně, 1987. Hermochová, S. Hry pro život (dva díly). Portál Praha, 1994. Vacínová, Marie. Psychologie a společenská výchova. 2., přeprac. vyd., ve VP 1. vyd. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-006-4.Helus, Zdeněk. Psychologie pro střední školy. Vyd. 1. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-245-4.ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.Gillernová, I., Hermochová, S. Sociální dovednosti učitele. SPN Praha, 1990. Hrabal, Vladimír; Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro učitele : Základní pojmy a pedagog. aplikace : Určeno pro posl. fak. pedagog. 2. dotisk 1. vyd. Praha : SPN, 1987. Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-406-0.MAIER, Ch., WEBER, M. Superlearning znamená úspěch : Praxí ověřený návod na použití až neuvěřitelně úspěšné studijní metody. 1. vyd. Praha : Talpress, 1994. ISBN 80-85609-59-2.Prunner, Pavel. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-979-6.Gillernová, Ilona; Buriánek, Jiří. Základy společenských věd. Základy psychologie, sociologie : pro střední školy. Praha : Fortuna, 2001. ISBN 80-7168-749-9.

Požadavky

Didaktická analýza učiva jednoho tematického okruhu přednesená na semináři, výroba metodického zásobníku pomůcek pro výuku psychologie

Garant

PhDr. Václav Holeček, Ph.D.