Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika psychologie A (KPS / 9DIPA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 9DIPA - Didaktika psychologie A, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

a) přednášky (tematické okruhy ke zkoušce)Předmět didaktiky psychologie. Didaktická analýza učiva z psychologie. Aktuální problémy didaktiky psychologie. Edukační proces (model, prvky), edukační cíle (třídění, požadavky), Bloomova taxonomie cílů (její kritika, nová verze). Motivace a aktivizace žáků v předmětu psychologie. Výchovně vzdělávací metody (podrobněji metody expozice nového učiva v psychologii). Organizační formy výuky psychologie. Problémové vyučování v psychologii. Práce s literaturou ve výuce psychologie. Zkoušení, hodnocení a klasifikace ve výuce psychologie. Obsah školního vzdělávání, druhy a formy učení, činitelé ovlivňující efektivitu učení, psychodidaktika. Osobnost učitele psychologie. Didaktická pravidla a jejich rozpracování pro výuku psychologie. Vyučovací hodina, její struktura, organizační formy, příprava na vyučovací hodinu.Rámcové vzdělávací plány (RVP), očekávané výstupy, klíčové kompetence. Školní vzdělávací plány (ŠVP) z psychologie.Průřezová témata ? důraz na ?Osobnostní a sociální výchovu?. Učební osnovy, tematické celky a jejich rozpracování pro výuku psychologie. Obecné edukační cíle ?aplikované psychologie? na středních školách. Seznámení s konkrétní výukou psychologie na jednotlivých středních školách v kraji (kde je vykonávána pedagogická praxe), specifika jejich ŠVP.b) seminářePraktický nácvik výuky vybraných tematický celků z psychologie pro různé typy středních škol. Metody rozvíjení psychologického způsobu myšlení žáků. Psychologie jako předmět usnadňující řešení praktických otázek ze života dospívajících. Rozvíjení psychologických dovedností dospívajících.Na semináři bude prováděna didaktická analýza níže uvedených tematických celků:1. Úvod do studia psychologiePředmět psychologie. Vědomí, podvědomí. Psychické jevy, jejich třídění a charakteristika.Význam psychologie, její odvětví. Postavení psychologie v systému věd.2. Základy psychologie učeníUčení a zrání, vnější a vnitřní činitelé působící při učení. Druhy lidského učení. Způsoby, formy učení. Využití psychologických poznatků o učení ke zefektivnění vlastního studia.3. Obecné základy psychologie osobnostiPojem osobnost, struktura osobnosti. Biologická a sociální determinace vývoje osobnosti.Tři přístupy k psychologii osobnosti.4. Aktivačně-motivační vlastnostiVnější a vnitřní činitelé motivace, její zákonitosti a principy. Třídění potřeb, Maslowova hierarchie potřeb. Zájmy, ideály, životní cíle a plány.5. Charakter a seberegulační vlastnostiStruktura charakteru a jeho utváření v procesu interiorizace. Postoj a jeho složky.Sebeuvědomování, sebepoznání, sebehodnocení, sebekoncepce, svědomí, sebekritika.6. TemperamentDynamické vlastnosti, základní typologie (klasická, I.P.Pavlova, Jungova, Eysenckova, Kretschmerova).7. Výkonové vlastnostiVlohy, schopnosti, stupně a druhy schopností. Inteligence a její měření.8. Náročné životní situace - frustrace, deprivaceFrustrace, reakce na frustraci. Deprivace, její druhy.9. Náročné životní situace - stresStres, eustres, distres. Stresory, fáze stresu, jeho prevence, management stresu.10. Náročné životní situace - konfliktyKonflikty, typy a příčiny, zásady řešení interpersonálních konfliktů. Konstruktivní řešení.

Získané způsobilosti

Studenti:- budou připraveni vyučovat tak, aby vedle vědomostí jejich výuka rozvíjela také složitější dovednosti a celoživotní postoje žáka- budou umět zformulovat edukační cíl jako žákův výkon (= očekávané výstupy)- vymezí základní učivo níže uvedených tematických celků z aplikované psychologie pro SŠ- na základě reflexe výukového procesu při náslechových praxích zaujímá postoj k různým podobám vedení výuky z hlediska kurikulární reformy probíhající ve škole (RVP, ŠVP) a dokáže tento postoj podložit argumenty,- porozumí základním kurikulárním dokumentům, analyzuje zejména RVP pro SŠ a porozumí jednotlivým pojmům v těchto dokumentech, pochopí odlišnosti RVP a ŠVP,- porozumí pojmům, jako jsou výukové metody, organizační formy vyučování, a chápe různá kritéria jejich dělení a jejich vhodnost pro žáka i učitele, studenti sami prožijí různé aktivizující strategie výuky v semináři,- dokáží rozpoznat jaké klíčové kompetence, které jsou rozvíjeny níže uvedeným učivem (především kompetence k učení, komunikativní, sociální, personální, řešení problémů)- na základě vytvoření vlastní didaktické analýzy učiva (ústní část kombinované zkoušky) dokáže analyzovat jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k ŠVP ? formulace konkrétních cílů, strategie vyučování, kompetence a motivace žáka a hodnocení žáka,- budou znát přínos průřezového tématu ?Osobnostní a sociální výchova? pro rozvoj osobnosti žáka a budou vybaveni technikami k jeho realizaci v podmínkách SŠ- budou mít k dispozici a budou umět využívat metodické pomůcky (dotazníky, testy, vhodné učební úlohy, sociálně psychologické techniky apod.) k motivaci a k expozici nového učiva psychologie na SŠ- budou umět hodnotit výkony, aktivitu žáků při hodinách psychologie- dokáží vytvářet neohrožující a tolerantní prostředí, které respektuje potřeby žáků, ale i jeho vlastní postoje, pocity a potřeby

Literatura

HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. null. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.Vízdal, František. Didaktika psychologie : Určeno pro posl. fak. filozof. Díl 1. Brno : Univ. J. E. Purkyně, 1987. Hermochová, S. Hry pro život (dva díly). Portál Praha, 1994. Vacínová, Marie. Psychologie a společenská výchova. 2., přeprac. vyd., ve VP 1. vyd. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-006-4.Helus, Zdeněk. Psychologie pro střední školy. Vyd. 1. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-245-4.ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.Gillernová, I., Hermochová, S. Sociální dovednosti učitele. SPN Praha, 1990. Hrabal, Vladimír; Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro učitele : Základní pojmy a pedagog. aplikace : Určeno pro posl. fak. pedagog. 2. dotisk 1. vyd. Praha : SPN, 1987. Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-406-0.MAIER, Ch., WEBER, M. Superlearning znamená úspěch : Praxí ověřený návod na použití až neuvěřitelně úspěšné studijní metody. 1. vyd. Praha : Talpress, 1994. ISBN 80-85609-59-2.Prunner, Pavel. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-979-6.Gillernová, I.,Buriánek, J. Základy společenských věd I: Psychologie, sociologie. Praha Fortuna, 1995.

Požadavky

Didaktická analýza učiva jednoho tematického okruhu přednesená na semináři, výroba metodického zásobníku pomůcek pro výuku psychologie

Garant

PhDr. Václav Holeček, Ph.D.