Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika psychologie A (KPS / DIPSA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / DIPSA - Didaktika psychologie A, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

a) přednášky:1. Předmět didaktiky psychologie, aktuální problémy výuky psych.2. Edukační proces (model, prvky), edukační proces z hlediska učitele a z hlediska žáka3. Edukační cíl, požadavky, typy a hierarchie4. Taxonomie edukačních cílů (Bloom, Kratwohl, Daeve, Royl, Simsonová)5. Pojetí cílů6. Cíle předmětu Aplikovaná psychologie7. Edukační cíle vymezené školským zákonem8. Klíčové kompetence9. Kurikulární reforma, RVP, (RUP), ŠVP,(ŠUP), vzdělávací oblasti10. Průřezová témata11. Druhy a způsoby (formy) učení12. Činitelé ovlivňující efektivitu vyučování13. Organizační formy učení14. Edukační (=výchovně-vzdělávací) metody15. Problémové vyučování16. Edukační, didaktické zásadyb) seminářePraktický nácvik výuky vybraných tematický celků z psychologie pro různé typy středních škol. Metody rozvíjení psychologického způsobu myšlení žáků. Psychologie jako předmět usnadňující řešení praktických otázek ze života dospívajících. Rozvíjení psychologických dovedností dospívajících.Na semináři bude prováděna didaktická analýza níže uvedených tematických celků:1. Úvod do studia psychologie2. Základy psychologie učení3. Obecné základy psychologie osobnosti4. Aktivačně-motivační vlastnosti5. Charakter a seberegulační vlastnosti6. Temperament7. Výkonové vlastnosti8. Náročné životní situace - frustrace, deprivace9. Náročné životní situace - stres10. Náročné životní situace - konfliktyDidaktická analýza vždy obsahuje: vymezení učiva, očekávané výstupy, naplňované klíčové kompetence, učební úlohy, metody a formy výuky.Seznámení s konkrétní podobou nástrojů měření v daných předmětech, klasifikace a kritické hodnocení těchto nástrojů.

Získané způsobilosti

Studenti:- budou připraveni vyučovat tak, aby vedle vědomostí jejich výuka rozvíjela také složitější dovednosti a celoživotní postoje žáka- budou umět zformulovat edukační cíl jako žákův výkon (= očekávané výstupy)- budou se umět orientovat v základních kurikulárních dokumentech (zejména v RVP pro SŠ) a budou chápat odlišnosti RVP a ŠVP,- dokáží rozpoznat jaké klíčové kompetence jsou rozvíjeny učivem (především kompetence k učení, komunikativní, sociální, personální, řešení problémů)- na základě vytvoření vlastní didaktické analýzy učiva dokáží analyzovat jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k ŠVP- budou znát přínos průřezového tématu "Osobnostní a sociální výchova" pro rozvoj osobnosti žáka a budou vybaveni technikami k jeho realizaci v podmínkách SŠ- budou mít k dispozici a budou umět využívat metodické pomůcky (dotazníky, testy, vhodné učební úlohy, sociálně psychologické techniky apod.) k motivaci a k expozici nového učiva psychologie na SŠ- budou umět hodnotit výkony, aktivitu žáků při hodinách psychologieStudent se orientuje v problematice standardizovaných nástrojů měření výsledků vzdělávání (didaktický test, písemná práce, ústní zkouška atd.).

Literatura

HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. null. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.Vízdal, František. Didaktika psychologie : Určeno pro posl. fak. filozof. Díl 1. Brno : Univ. J. E. Purkyně, 1987. Hermochová, S. Hry pro život (dva díly). Portál Praha, 1994. Vacínová, Marie. Psychologie a společenská výchova. 2., přeprac. vyd., ve VP 1. vyd. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-006-4.Helus, Zdeněk. Psychologie pro střední školy. Vyd. 1. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-245-4.ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.Gillernová, I., Hermochová, S. Sociální dovednosti učitele. SPN Praha, 1990. Hrabal, Vladimír; Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro učitele : Základní pojmy a pedagog. aplikace : Určeno pro posl. fak. pedagog. 2. dotisk 1. vyd. Praha : SPN, 1987. Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-406-0.MAIER, Ch., WEBER, M. Superlearning znamená úspěch : Praxí ověřený návod na použití až neuvěřitelně úspěšné studijní metody. 1. vyd. Praha : Talpress, 1994. ISBN 80-85609-59-2.Prunner, Pavel. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-979-6.Gillernová, I.,Buriánek, J. Základy společenských věd I: Psychologie, sociologie. Praha Fortuna, 1995.

Požadavky

Didaktická analýza učiva jednoho tematického okruhu přednesená na semináři, výroba metodického zásobníku pomůcek pro výuku psychologie.

Garant

PhDr. Václav Holeček, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Václav Holeček, Ph.D.