Předmět Nadaný žák (KPS / NADŽ)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / NADŽ - Nadaný žák, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Modely a koncepce nadání (Tannenbaum, Renzulli, Monks, Gagne ...).2. Charakteristika nadaných žáků (typy nadaných, charakteristické projevy nadaných dětí ažáků ve škole).3. Sebepojetí nadaných žáků, sociálně-emocionální problémy nadaných.4. Požadavky na osobnost učitele při práci s nadaným žákem (výkonové a charakterovévlastnosti, pedagogicko-psychologické dovednosti).5. Specifika komunikace s psychologem, speciálním pedagogem a rodiči nadaných dětí a žáků.6. Identifikace nadaných dětí žáků v MŠ, ZŠ a SŠ (formy, způsoby, metody).7. Přístupy ke vzdělávání nadaných (akcelerace, obohacení, socializace).8. Tvorba individuálního vzdělávacího plánu pro nadaného žáka.9. Hodnocení nadaných dětí a žáků (funkce a formy hodnocení, časté nedostatky při hodnocenínadaných žáků, percepce spravedlnosti).10. Inkluze nadaných žáků v tradičním třídním kolektivu (formy a metody podporující interakcinadaných dětí a žáků s ostatními žáky).11. Identifikace specifických forem nadání (motorické, hudební výtvarné, interpersonální ...).a možnosti jejich rozvoje v MŠ, ZŠ a SŠ běžného typu.12. Problémové situace při práci s nadanými dětmi a žáky ve škole.13. Kazuistiky nadaných dětí a žáků.
Získané způsobilosti
Znalosti : Student/ka : - vymezí nadaného žáka z legislativního a kurikulárního hlediska, - objasní modely a koncepce nadání, - zhodnotí vlastní osobnostní předpoklady pro práci s nadaným žákem, - popíše charakteristické projevy nadaných žáků,- charakterizuje jednotlivé přístupy ke vzdělávání nadaných žáků, - posoudí možnosti inkluze nadaných žáků ve školní třídě běžného typu a vhodnost různých forem hodnocení nadaných žáků. Dovednosti : Student/ka : - rozpozná projevy nadání u dětí různého věku (včetně specifických typů nadání), - vytvoří individuální vzdělávací plán a - navrhne činnosti a úkoly pro aktivizaci nadaných žáků.
Literatura
Sternberg, Robert J. Kognitivní psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.Laznibatová, Jolana. Nadané dieťa : jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava : IRIS, 2001. ISBN 80-88778-32-8.Hříbková, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha : Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-213-X.Landau, Erika. Odvaha k nadání. 1. vyd. Praha : Akropolis, 2007. ISBN 978-80-86903-48-4.Sternberg, Robert J. Úspěšná inteligence : jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. 1. vyd. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0120-0.
Požadavky
Individuální projekt: prezentace kazuistiky nadaného žáka a návrhu individuálního vzdělávacího plánu. Týmový projekt: návrh organizačních a didaktických forem práce s nadaným žákem a tvorba portfolia pro učební aktivity nadaného žáka dle studijního oboru (zajímavé doplňkové činnosti, hlavolamy, rébusy, křížovky apod.) Kombinovaná zkouška.
Garant
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D.Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D.PhDr. Alena Szachtová