Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika FJ 2 (KRF / DID2F)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KRF / DID2F - Didaktika FJ 2, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsah: Učební osnovy, učební plány. Plánování vyučovací jednotky; její typy, struktura a organizační formy. Příprava na studentskou pedagogickou praxi (bloková výstupová) a její následný rozbor na základě porovnání hodnotících zápisů učitele praxe a zápisů sebehodnotících. Jazykové prostředky a jejich nácvik; řečové dovednosti a jejich nácvik (teorie a praxe). Typologie cvičení. Učební úlohy a jejich role. Materiální didaktické prostředky (1).1. Obsah a cíle základních dokumentů pro koncepci jazykové výuky CJ v ČR (RVP) a v Evropě (SERR).2. Klíčové kompetence a průřezová témata v hodinách jazyka.3. Jazykové prostředky a jejich nácvik4. Řečové dovednosti a jejich nácvik.5. Typologie cvičení.6. Učební úlohy a jejich role.7. Materiální didaktické prostředky (1).8. Plánování vyučovací jednotky; její typy, struktura a organizační formy.9. Příprava na studentskou pedagogickou praxi (blokovou výstupovou).10. Společný rozbor pedagogické praxe na základě porovnání hodnotících zápisů učitele praxe a zápisů sebehodnotících.

Získané způsobilosti

Student/-ka- Je blíže seznámen/a se základními dokumenty pro koncepci výuky CJ v ČR (RVP pro ZV), rozumí jednotlivým pojmům v těchto dokumentech a chápe jejich propojení se základními dokumenty v Evropě (SERR).- Lépe ovládá terminologii didaktického diskurzu v češtině a ve francouzštině. - Uvědomuje si souhru a vzájemnou odvislost hlavních činitelů vyučování.- Prakticky zvládá základy metodiky nácviku jazykových prostředků a řečových dovedností.- Dokáže vytvořit efektivní jazykové nebo řečové cvičení.- Začíná kriticky posuzovat metodické postupy a vyučovací techniky a jejich vhodné použití v daném kontextu.- Umí připravit i zrealizovat vyučovací jednotku a jejím následným zhodnocením pro sebe vyvodit závěry. Rozvíjeny jsou především kompetence k učení, komunikativní, sociální a kompetence řešení problémů. Z profesních kompetencí učitele jsou rozvíjeny zejména kompetence didaktické, komunikativní, odborně předmětové.

Literatura

Časopisy. Cizí jazyky. Cuq, J.-P., Gruca, I. Cours de didactique du français langue étrangere et seconde. PUG 2002. (1. Část: kap.1.-příslušné podkap.). Robert, J.-P. Dictionnaire pratique du FLE. Ed. Ophrys, Paris, 2002. Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. Choděra, R. a kol. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. Editpress, Rudná u Prahy, 2001. Courtillon, J. Élaborer un cours de FLE. Hachette, Paris, 2003. Moirand, S. Enseigner a communiquer en langue étrangere. Hachette, Paris, 1990. Lamailloux, P., Arnaud, M.-H., Jeannard, R. Fabriquer des exercices de français. Hachette, Paris, 1993. Salins, Genevieve-Dominique de; Dupré la Tour, Sabine. Grammaire pour l enseignement/apprentissange du FLE. Paris : Hatier, 1996. ISBN 2-278-04567-9.časopis. Le francais dans le monde. Guimbretiére, Élisabeth. Phonétique et enseignement de l`oral. Paris : Didier, 1994. ISBN 2-278-04370-6.Widdowson, H.G. Une approche communicative de l´enseignement des langues. (kap. 3.) Crédif, les éd. Didier, Paris, 1991.

Požadavky

1. Student/ka si na začátku semestru podrobně prostuduje popis předmětu a stanoví si pro sebe studijní cíle. Nakolik se jich podařilo dosáhnout, bude zhodnoceno při závěrečné diskusi.2. Student/ka doplňuje didaktický slovníček o nové didaktické pojmy (ve Fj a v Čj). 3. Aktivní účast na seminářích.4. Písemná příprava vyučovací jednotky a realizace jedné její části formou mikrovýstupu.5. Seminární práce: Vytvoření tematické sbírky ? Dossier? (vybrané téma gramatické nebo lexikální).6. V případě trvalé absence v předmětu z důvodu zahraniční stáže jepodmínkou k získání zápočtu obsah bodů 1, 2, 5.

Garant

PhDr. Antonín Vondráček, CSc.

Vyučující

PhDr. Sylva Nováková, Ph.D.