Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika FJ 3 (KRF / DID3F)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KRF / DID3F - Didaktika FJ 3, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsah: Jazykové vzdělání a výchova v Evropě - instituce a jejich nástroje (Prahová úroveň; Společný evropský referenční rámec; Evropské jazykové portfolio; mezinárodní jazykové zkoušky). Problematika hodnocení. Chyba v tradičním a moderním pojetí. Interkulturalita ve výuce cizích jazyků. Materiální didaktické prostředky (2): Autentické versus uměle vytvořené materiály. Metoda ve významu učebního materiálu; kritéria platná pro výběr metody; charakteristika a porovnání metod českých a francouzských nakladatelství (se zaměřením na metody pro žáky staršího školního věku; sledování metodologie nácviku jazykových prostředků a řečových dovedností v jednotlivých titulech.1. Chyba v tradičním a moderním pojetí.2. Problematika hodnocení. Druhy hodnocení.3. Evropské jazykové portfolio: Jeho funkce, obsah a metodika využití ve výuce).4. Jazykové vzdělání a výchova v Evropě (syntéza) - instituce a jejich nástroje (SERR, EJP, mezinárodní jazykové zkoušky).5. Interkulturalita ve výuce cizích jazyků.6. Materiální didaktické prostředky (2):a) Metoda ve významu učebního materiálu; kritéria platná pro výběr metody; charakteristika a porovnání metod českých a francouzských nakladatelství (se zaměřením na metody pro žáky staršího školního věku; sledování metodologie nácviku jazykových prostředků a řečových dovedností v jednotlivých titulech.b) Autentické versus uměle vytvořené materiály.

Získané způsobilosti

Student/-ka- Chápe odlišnosti různých forem hodnocení ve výuce jazyka (známka, slovní hodnocení, autonomní hodnocení). - Zná nástroje vycházející z jazykové politiky sjednocující se Evropy, chápe jejich principy a ví možnostech jejich využití. Ví, k čemu slouží Evropské jazykové portfolio a zná metodiku jeho uvedení do výuky.- Orientuje se v problematice interkulturality ve výuce cizího jazyka a chápe nutnost vytvoření prostředí tolerantního vůči odlišným názorům. - Orientuje se v nabídce učebních materiálů české i francouzské provenience (blíže v titulech používaných v ČR) a s pomocí metodické příručky dokáže připravit klasickou vyučovací jednotku. - Umí vyhledat autentický dokument vhodný pro dané publikum ke sledování daných cílů a v případě potřeby jej upravit.- Při výstupové pedagogické praxi dokáže s větší samozřejmostí připravit a zrealizovat vyučovací jednotku a jejím následným zhodnocením pro sebe vyvodit závěry.- Ovládá terminologii didaktického diskurzu jak v češtině, tak ve francouzštině. Rozvíjeny jsou především kompetence k učení, komunikativní, sociální a kompetence řešení problémů.Z profesních kompetencí učitele jsou rozvíjeny zejména kompetence didaktické, komunikativní, odborně předmětové.

Literatura

Časopisy. Cizí jazyky. Cuq, J.-P., Gruca, I. Cours de didactique du français langue étrangere et seconde. PUG 2002. (1. Část: kap.1.-příslušné podkap.). Robert, J.-P. Dictionnaire pratique du FLE. Ed. Ophrys, Paris, 2002. Choděra, R. a kol. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. Editpress, Rudná u Prahy, 2001. Zarate, G. Enseigner une culture étrangere. Hachette, Paris, 1986. Little, David; Perclová, Radka. Evropské jazykové portfolio : příručka pro učitele a školitele. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005. ISBN 80-211-0490-2.Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.časopis. Le francais dans le monde. Tagliante, Ch. L´Évaluation. CLE International, coll. " Techniques de classe. ". Paris, 1991. Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.Nejpoužívanější učebnicové soubory FLE české i francouzské provenience. Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Požadavky

Aktivní účast na seminářích; prezentace zvoleného učebnicového souboru.K zápočtu:1. Student/ka si na začátku semestru podrobně prostuduje popis předmětu a stanoví si pro sebe studijní cíle. Nakolik se jich podařilo dosáhnout, bude zhodnoceno při závěrečné diskusi.2. Student/ka doplňuje didaktický slovníček o nové didaktické pojmy (ve Fj a v Čj). 3. Aktivní účast na seminářích.4. Seminární práce: Příprava "leçon 0" (úvodní hodiny FJ) pro starší školní věk).5. Příprava a prezentace úvodní aktivity v hodině FJ.6. Prezentace vybraného učebnicového souboru.7. V případě trvalé absence v předmětu z důvodu zahraniční stáže jepodmínkou k získání zápočtu obsah bodů 1, 2, 5. Ke zkoušce:Student/ka předloží:- seznam prostudované literatury- slovníček didaktických pojmůZkouška má dvě části:1. Diskuse nad autentickým dokumentem, kdy má student/ka na základě předchozí přípravy navrhnout možné využití materiálu ke sledování různých didaktických cílů. 2. Dvě otázky z teorie didaktiky FJ v kontextu vlastní pedagogické praxe (jedna pojednána ve FJ a druhá v ČJ).

Garant

PhDr. Antonín Vondráček, CSc.

Vyučující

PhDr. Sylva Nováková, Ph.D.