Předmět Základy vizuální gramotnosti (KVK / 9ZVG)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVK / 9ZVG - Základy vizuální gramotnosti, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obsah předmětu: Nástin modelů vizuálního vnímání, podmínky jejich proměn. Současné vizuání teorie.Klíčová slova: znak, sémiotika, sémantika, obrazová komunikace, interakce subjektivit, pluralitní přístup ke světu.22.9. Koncepce vizuální gramotnosti.29.9. Úvod do problematiky vztahů mezi výtvarnou edukcí a vizuální kulturou. Koncept, prekoncept.6.10. Fyziologie vnímání. Obecné zákonitosti a individuální rozdíly ve vnímání. Problematika synestézie. Optické klamy.13.10. Teorie inteligence a vizuální gramotnost.20.10. Obrazová komunikace. Základní terminologie k nauce o znacích. Modely vnímání. Teorie masové komunikace.(27.10. Návštěva kolokvia v rámci festivalu Animánie)3.11. Současné vizuální teorie, Kesner. Vnímání statického obrazu. Fotografie, Flusser.10.11. Vnímání pohyblivého obrazu. Film, Plazewski, Deleuze. Umělecké dílo ve věku reprodukovatelnosti, Benjamin.24.11. Jazyk nových médií, Manovich, Bourriaud. Současný grafický design a reklama, východiska.1.12. Vizuální komunikace ve školních podmínkách, RVP ZŠ a GV, obor výtvarná výchova.8.12. Souhrnné opakování.15.12. Písemný test.22.12. Udělování zápočtů. Předtermín zkoušky.---> pokud vyučující nestanoví jinak, seminář studenti využijí k samostudiu textů zadaných na jednotlivých přednáškách. Tyto texty budou předpokladem pro snadnější porozumění problematice a přednášky na ně svým obsahem navážou. Předložené texty budou součástí zkoušené látky.
Získané způsobilosti
Student dokáže z hlediska své osobní zkušenosti a na podkladě získaných vědomostí interpretovat současnou vizuální kulturu, která je stále více založena na obrazové komunikaci. Získá kompetence v oblasti vědomého zacházení s obrazy.
Literatura
Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye. Berkeley : University of California Press, 2002. ISBN 0-520-02613-6.Manovich L. The Language of New Media. The MIT Press, 1st ed. London, England; Cambridge, Massachusetts, 2002. ISBN 026212226X.Arnheim, R. Visual Thinking. London, 1970. Fulková, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany : H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.Plazewski, J. Filmová řeč. Orbis Praha, 1967. Flusser V. Moc obrazu, výbor filosofických textů z 80. a 90. let. Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění 1. vyd. Praha. Zikmundová, Vladimíra. Multimediální tvorba a současná výtvarná výchova. Současné metodologické přístupy a strategie pedago. 2006. Kesner, L., ml. Muzeum umění v digitální době. Argo, Praha, 2000. ISBN 80-7023-252-6.Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.Kulka, Jiří. Psychologie umění : obecné základy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-23694-4.Zikmundová, Vladimíra. Reflexe výrazových prostředků reklamy v dětské multimediální tvorbě. Metody a prostředky přesvědčování v masových médií. 2005. Kol.autorů. Teorie masové komunikace. Karolinum Praha, 1996. Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
Požadavky
Zápočet student obdrží po úspěšném složení testu (60%). Datum konání testu - 15. 12. 2009. Studenti budou rozděleni do několika skupin podle abecedy, přesné časy začátků testování jednotlivých skupin pedagog zveřejní nejpozději týden před datem testu.V případě neúčasti se student neprodleně prokáže písemným potvrzením, že se nemohl účastnit z vážných zdravotních či rodinných důvodů (k předběžné omluvě je možné použít mail vlazik@kvk.zcu.cz). Důvodem k neúčasti není jiná studijní povinnost.Test lze opakovat pouze jednou, a to v termínu stanoveném vyučující a zveřejněném na portále.Zkouška proběhne formou ústního pohovoru. Student si vylosuje 2 pojmy, na kterých prokáže znalost jejich významu, vzájemného vztahu a zasazení do širšího oborového kontextu v rozsahu přednášek. Výsledek písemného testu bude zahrnut do hodnocení studentových znalostí spolu s výsledkem ústní zkoušky.
Garant
PhDr. Vladimíra Zikmundová, Ph.D.