Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Artefiletika (KVK / AA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVK / AA - Artefiletika, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vzdělávací a terapeutická dimenze výtvarné výchovy v pojmech "artefiletika" a "arteterapie"; problém profesní kompetence. Autorita v pedagogickém nebo arteterapeutickém vztahu, čtyři typy autority podle M. Webera. Schönův koncept reflektivního praktika jako vyjádření principu profesionality. Reflektivní bilance pedagogického díla. Přidaná hodnota v souvislostech kvality výtvarného zážitku.2. Výraz a jeho význam/y jako základní jednotky pro jednotící rámec jednání ve vztahu učitel - žák nebo arteterapeut - klient. Kvalita výrazu jako podmínka pro rozlišení výtvarného zážitku. Výtvarný zážitek a jeho reflexe jako východisko artefiletiky i arteterapie. Specifické rysy výtvarného zážitku - vizualita a haptika jako zvláštní kulturní fenomén v kontextu obsahů lidského bytí (existenciální situace).3. Pedagogické dílo, jeho situace a jejich vztah k výtvarnému zážitku. Obsahy výtvarného zážitku (komponenty: významová, konstruktivní, empatická, prožitková) a jejich výtvarná nebo verbální tematizace. Komunikace o výtvarném zážitku, hermeneutická identita.4. Obsahy výtvarného zážitku a obsah artefiletického nebo arteterapeutického díla. Osobní prekoncept - didaktická jednotka obsahu ve výtvarné výchově. Komunikace jako setkávání prekonceptů, sociokognitivní konflikt. Vztah prekonceptu a konceptu a jeho pedagogické uchopení. "Vstup do konceptu". Učivo ve výchově uměním.5. Obsah výtvarného zážitku jako důsledek světa-tvorby. Skutečnost, možný svět, fikční svět (různé verze světa). Existenciální situace. Fikce a umění. Umění jako přístup ke světu a jako instituce - vzájemné souvislosti. Pedagogické zacházení s hranicemi mezi fikcí a non-fikcí. "Jazyk" umění a umění jako hra v artefiletice a v arteterapii (koncept potenciálního prostoru).6. Aranžování umělecké situace ve výtvarné výchově. Podmínky pro aranžmá umělecké situace a pro její kvalitu. Nároky na hodnotu umělecké situace: "co je umění?", "kdy je umění?". Kánony objektu, kánony subjektu při interpretaci a hodnocení umělecké situace ve výtvarné výchově.7. Místo výtvarného hodnocení v různých pojetích výtvarné výchovy. Hodnocení jako prostředek sociokognitivního konfliktu. Souvislosti výtvarného hodnocení a rozvíjení kvality výtvarného zážitku. Reflektivní dialog a jeho vztah k charakteristikám osobnosti žáka. Hermeneutická identita.8. Alterace a verze výtvarného projevu ve výtvarném hodnocení. Korekce ve vztahu k alteracím nebo verzím. Specifické hodnoty výtvarného projevu - umění a ne-umění. Reflektivní dialog a výtvarné hodnocení. Analytické postupy ve výtvarném hodnocení v pedagogické praxi.9. Učivo ve výtvarné výchově a jeho zvláštnosti oproti naukovým předmětům. Konceptová analýza námětu (analýza učiva). Přidaná hodnota v artefiletice. Analýza terapeutického procesu a vyhodnocení jeho výsledků v arteterapii.

Získané způsobilosti

1. zná požadovanou terminologii, vysvětluje obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru a v požadovaném širším mezioborovém či filozofickém kontextu 2. odborné pojmy, resp. kritéria používá při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení v rámci modelových nebo reálných situací 3. vybavuje si požadované fakty z historického vývoje výtvarné výchovy a příbuzných uměleckých oborů a vysvětlí je s ohledem na současný stav a vývojové perspektivy oboru 4. teoretické znalosti vysvětluje na modelových příkladech z praxe 5. analyzuje souvislosti mezi různými typy konceptů, jejich výrazovými prostředky a subjektivními zážitkovými obsahy; objevuje a interpretuje souvislosti mezi kulturními koncepty a subjektivními projevy prekonceptu 6. reflektuje modelové edukační situace, analyzuje, popisuje a interpretuje jejich podstatné prvky, vztahy a strukturu, hodnotí je a usuzuje na jejich souvislosti v ontodidaktické a psychodidaktické úrovni 7. z prezentovaných modelových situací interpretuje a odvozuje myšlenkový obraz edukačního procesu s použitím odborné terminologie oboru8. reflektuje, analyzuje a interpretuje zážitky z modelových situací a odvozuje z nich zobecňující soudy, které obhajuje, diskutuje a sám kriticky analyzuje s ohledem na diskusi ve skupině 9. v reflektivním dialogu ve skupině: představuje, zdůvodňuje a obhajuje svůj přípravný model a diskutuje případné zlepšující varianty pedagogického díla10. rozumí souvislostem mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím v RVP 11. s oporou o materiály RVP a artefiletickou koncepci výrazové hry a jejích dimenzí odhaduje smysl a cíl modelové výukové situace a její možný dopad na žáka a s porozuměním o něm diskutuje12. uvažuje o vztahu obsahů zrealizovaného úkolu a obsahů z oblasti Umění a kultura; ilustruje tuto vazbu vhodným obrazovým materiálem a vysvětlí její podstatu13. uvažuje o vztahu obsahů zrealizovaného úkolu ke vhodným průřezovým tématům14. analyzuje svůj přípravný model pedagogického díla a využívá přitom poznatků o dimenzích výrazové hry; na základě výsledků posouzení doplňuje svůj model o odpovídající interpretační a hodnotící aktivity

Literatura

Slavík, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.RUBIN, J. A.(ed.). Approaches to Art Therapy (Theory and Technique). New York, Brunner/Mazel, Inc. s. 44 - 62, 1987. ISBN 0-87630-452-8.Valenta, Milan. Dramaterapie. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5.Liessmann, Konrad Paul. Filozofie moderního umění. Olomouc : Votobia, 2000. ISBN 80-7198-444-2.Borecký, Vladimír. Imaginace a kultura. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-162-5.Kast, Verena. Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-302-1.Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.Pechar, J. Prostor imaginace. Praha, 1992. ? RUBINOVÁ, J. A. (ed.) . Přístupy v arteterapii. Praha, 2008. ISBN 9788073870935.Babyrádová, Hana. Rituál, umění a výchova. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-3029-1.Slavík, Jan. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí = Art therapy today in the Czech Republic and abroad. Praha : Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-7290-004-8.Simon, R. M. The Symbolism of Style. London and New York Tavistock/Routledge, 1992. ISBN 0-415-04130-9.Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.

Požadavky

Zápočet: Průběžné plnění písemných nebo tvůrčích úkolů ze seminářů založených na reflexi a rozboru kulturních experimentů v oblasti výtvarného vnímání a výtvarné tvorby (frekvence: podle rozsahu nebo náročnosti úkolu jednou za čtrnáct dnů případně jednou za měsíc během semestru). Úspěšné vypracování písemné práce v pojetí reflektivní praxe v konstruktivistickém modelu výuky. Zkouška: Znalost problematiky probírané na přednáškách v rozsahu povinné studijní literatury a ve struktuře odpovídající zadaným tematickým okruhům (viz přehled probírané látky).

Garant

Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc.

Vyučující

Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc.