Předmět Historie a současné koncepce VV (KVK / HKVV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVK / HKVV - Historie a současné koncepce VV, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Rámcový vzdělávací program ve výtvarné výchově, který je základem výuky na základních školách a gymnáziích, je založen na výkladu výtvarného umění i ostatních vizuálně obrazných vyjádření jako poznávacích a komunikačních prostředků specifické povahy s estetickým účinkem. Posluchač kurzu bude seznámen s metodikou uplatnění těchto funkcí vizuálně obrazných prostředků ve výtvarném oboru. Bude také seznámen s metodikou systémového uplatnění tvořivosti ve škole.Tématické okruhy studia:1.Výtvarné umění a svět vizuální kultury ve vyučování na základní a na střední škole - pojetí výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech RVP. Sémantický a strukturní přístup k vizuálně obraznému vyjádření a výtvarné výchově. Magický, mytický, univerzalistický (reflexivní) sémantický model. Co je struktura (relace elementů - interakce , vícevrstevnou).2.Proměna způsobu vzdělání a možnosti explikace výtvarné výchovy do obecného vzdělání skrze rozvoj tvořivosti: aktivita žáka, jedinečnost a originalita tvůrce a otázka talentu - konvence a orignalita, experiment coby metafyzický přesah, autorský produkt, evaluace - interpretace a komunikační ověření, portfolio.3.Metodika uplatnění specifické poznávací funkce výtvarného umění ve vyučování.Reflexe a interakce ve vnímání. Lineární a strukturní (interakční) model vizuálního vnímání. Poznávací a komunikační funkce umění ve výtvarné výchově. Místo estetické funkce.Dynamika strukturní proměny. Interakce a transformace.4.Senzuální, psychosomatická a sociální úroveň recepce vizuálně obrazného vyjádření.Ontogeneze a fylogeneze smyslového vnímání. Vývoj poznávacích aspektů vizuálně obrazné recepce.5.Metodika uplatnění komunikační funkce výtvarného umění ve vyučování. Geneze komunikačních aspektů vizuálně obrazných prostředků.6.Formy zobrazování v ontogenezi dětského výtvarného projevu a jeho souvislosti s reflexí soudobého stavu vizuální kultury. Klasická vizuálně obrazná vyjádření ve vyučování. Vztah vizuálně reflexivního a metaforického myšlení.8.Principy uplatnění vizuálně obrazných vyjádření ve vyučování jako budování strukturních souvislostí . Nárůst strukturních souvislostí ve vývoji výtvarného umění. Vývoj zobrazení od objektu ke struktuře (od pravěku do moderny).9.Modernistická vizuálně obrazná vyjádření ve vyučování (dekonstrukce objektu, dekonstrukce scény,strukturální relace elementu, izolace a relace objektu v dadaismu a surrealismu).10.Modernistická vizuálně obrazná vyjádření ve vyučování (aktivizace osobního přístupu - koncept, akce).11.Postmodernistická vizuálně obrazná vyjádření ve vyučování (osobní projekt - "skončilo století umění", pluralistický projekt sociálních skupin).12.Aplikace vizuálně obrazných vyjádření v médiích ICT ve vyučování (dynamická proměna kvalit, síť, interaktivita, virtualita).
Získané způsobilosti
Na podkladě studia předložených materiálů a přednášek student:1/je schopen kriticky nahlížet, posuzovat a porovnávat historické oborové dokumenty.2/uvažuje o vztazích vývoje oboru s problematikou příbuzných disciplín u nás i v zahraničí.3/rozumí provázanosti jednotlivých etap s ohledem na chronologické a kontextové souvislosti.4/dotváří si obraz o vlastním pojetí výuky, obhajuje ho v kontextu výsledků dosažených v oboru.5/dosažené znalosti využívá při koncipování modelu školního vzdělávacího programu.
Literatura
Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.Zhoř, Igor; Havlík, Vladimír; Horáček, Radek. Akční tvorba : Určeno pro posl. 3. a 4. roč. KVV PdF UP [katedra výtvarné výchovy pedag. fak. Univ. Palackého]. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-074-6.Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye : the new version. Berkeley : University of California Press, 1974. ISBN 0-520-24383-8.Golding, John. Cesty k abstraktnímu umění : Mondrian, Malevič, Kandinskij, Pollock, Newman, Rothko a Still. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-48-9.Kulka,T., Ciporanov, D. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010. Liessmnann. Filozofie moderního umění. Praha, 2000. Žengin. Jazyk malířského díla. Praha, 1980. Francastel, Pierre. Malířství a společnost : výtvarný prostor od renesance ke kubismu. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-49-7.Lakoff, George; Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002. Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha : Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1968. Zhoř, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.Vančát, Jaroslav. Tvořivost a obraznost ve školním vzdělávacím programu EduArt. Praha, 2008. Micheli, Mario de. Umělecké avantgardy 20. století. Praha : SNKLHU, 1964. Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.Vančát, Jaroslav. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu. Vyd. 1. Praha : EduArt ve vydavatelství MAC, 2007. ISBN 978-80-86783-20-8.Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.Michalovič, Peter; Zuska, Vlastimil. Znaky, obrazy a stíny slov : úvod do (jedné) filozofie a sémiologie obrazů. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění, 2009. ISBN 978-80-7331-129-2.
Požadavky
Zápočet: Předpokladem pro získání zápočtu je úspěšné složení testu. Z termínu testu se lze odhlásit nejpozději den před testováním. Omluva bude přijata pouze na základě lékařského potvrzení o nemoci, dokladu o praxi apod. Zkouška: Zkoušení proběhne formou ústní. Student si vybere 2 otázky z vypsaných okruhů zkoušky a rozebere je. Kriteriem hodnocení bude rozsah znalostí vztahující se k danému okruhu, schopnost vztahovat problematiku okruhu k jiným informacím a znalostem z předmětu, míra samostatnosti projevu. Při hodnocení bude přihlíženo také k výsledkům testu.
Garant
PhDr. Vladimíra Zikmundová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jindřich Lukavský, Ph.D.Doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D.