Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Historie a současné koncepce VV (KVK / HKVV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVK / HKVV - Historie a současné koncepce VV, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Rámcový vzdělávací program ve výtvarné výchově, který je základem výuky na základních školách a gymnáziích, je založen na výkladu výtvarného umění i ostatních vizuálně obrazných vyjádření jako poznávacích a komunikačních prostředků specifické povahy s estetickým účinkem. Posluchač kurzu bude seznámen s metodikou uplatnění těchto funkcí vizuálně obrazných prostředků ve výtvarném oboru. Bude také seznámen s metodikou systémového uplatnění tvořivosti ve škole.Tématické okruhy studia:1.Výtvarné umění a svět vizuální kultury ve vyučování na základní a na střední škole - pojetí výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech RVP. Sémantický a strukturní přístup k vizuálně obraznému vyjádření a výtvarné výchově. Magický, mytický, univerzalistický (reflexivní) sémantický model. Co je struktura (relace elementů - interakce , vícevrstevnou).2.Proměna způsobu vzdělání a možnosti explikace výtvarné výchovy do obecného vzdělání skrze rozvoj tvořivosti: aktivita žáka, jedinečnost a originalita tvůrce a otázka talentu - konvence a orignalita, experiment coby metafyzický přesah, autorský produkt, evaluace - interpretace a komunikační ověření, portfolio.3.Metodika uplatnění specifické poznávací funkce výtvarného umění ve vyučování.Reflexe a interakce ve vnímání. Lineární a strukturní (interakční) model vizuálního vnímání. Poznávací a komunikační funkce umění ve výtvarné výchově. Místo estetické funkce.Dynamika strukturní proměny. Interakce a transformace.4.Senzuální, psychosomatická a sociální úroveň recepce vizuálně obrazného vyjádření.Ontogeneze a fylogeneze smyslového vnímání. Vývoj poznávacích aspektů vizuálně obrazné recepce.5.Metodika uplatnění komunikační funkce výtvarného umění ve vyučování. Geneze komunikačních aspektů vizuálně obrazných prostředků.6.Formy zobrazování v ontogenezi dětského výtvarného projevu a jeho souvislosti s reflexí soudobého stavu vizuální kultury. Klasická vizuálně obrazná vyjádření ve vyučování. Vztah vizuálně reflexivního a metaforického myšlení.8.Principy uplatnění vizuálně obrazných vyjádření ve vyučování jako budování strukturních souvislostí . Nárůst strukturních souvislostí ve vývoji výtvarného umění. Vývoj zobrazení od objektu ke struktuře (od pravěku do moderny).9.Modernistická vizuálně obrazná vyjádření ve vyučování (dekonstrukce objektu, dekonstrukce scény,strukturální relace elementu, izolace a relace objektu v dadaismu a surrealismu).10.Modernistická vizuálně obrazná vyjádření ve vyučování (aktivizace osobního přístupu - koncept, akce).11.Postmodernistická vizuálně obrazná vyjádření ve vyučování (osobní projekt - "skončilo století umění", pluralistický projekt sociálních skupin).12.Aplikace vizuálně obrazných vyjádření v médiích ICT ve vyučování (dynamická proměna kvalit, síť, interaktivita, virtualita).

Získané způsobilosti

Na podkladě studia předložených materiálů a přednášek student:1/je schopen kriticky nahlížet, posuzovat a porovnávat historické oborové dokumenty.2/uvažuje o vztazích vývoje oboru s problematikou příbuzných disciplín u nás i v zahraničí.3/rozumí provázanosti jednotlivých etap s ohledem na chronologické a kontextové souvislosti.4/dotváří si obraz o vlastním pojetí výuky, obhajuje ho v kontextu výsledků dosažených v oboru.5/dosažené znalosti využívá při koncipování modelu školního vzdělávacího programu.

Literatura

Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.Zhoř, Igor; Havlík, Vladimír; Horáček, Radek. Akční tvorba : Určeno pro posl. 3. a 4. roč. KVV PdF UP [katedra výtvarné výchovy pedag. fak. Univ. Palackého]. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-074-6.Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye : the new version. Berkeley : University of California Press, 1974. ISBN 0-520-24383-8.Golding, John. Cesty k abstraktnímu umění : Mondrian, Malevič, Kandinskij, Pollock, Newman, Rothko a Still. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-48-9.Kulka,T., Ciporanov, D. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010. Liessmnann. Filozofie moderního umění. Praha, 2000. Žengin. Jazyk malířského díla. Praha, 1980. Francastel, Pierre. Malířství a společnost : výtvarný prostor od renesance ke kubismu. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-49-7.Lakoff, George; Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002. Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha : Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1968. Zhoř, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.Vančát, Jaroslav. Tvořivost a obraznost ve školním vzdělávacím programu EduArt. Praha, 2008. Micheli, Mario de. Umělecké avantgardy 20. století. Praha : SNKLHU, 1964. Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.Vančát, Jaroslav. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu. Vyd. 1. Praha : EduArt ve vydavatelství MAC, 2007. ISBN 978-80-86783-20-8.Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.Michalovič, Peter; Zuska, Vlastimil. Znaky, obrazy a stíny slov : úvod do (jedné) filozofie a sémiologie obrazů. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění, 2009. ISBN 978-80-7331-129-2.

Požadavky

Zápočet: Předpokladem pro získání zápočtu je úspěšné složení testu. Z termínu testu se lze odhlásit nejpozději den před testováním. Omluva bude přijata pouze na základě lékařského potvrzení o nemoci, dokladu o praxi apod. Zkouška: Zkoušení proběhne formou ústní. Student si vybere 2 otázky z vypsaných okruhů zkoušky a rozebere je. Kriteriem hodnocení bude rozsah znalostí vztahující se k danému okruhu, schopnost vztahovat problematiku okruhu k jiným informacím a znalostem z předmětu, míra samostatnosti projevu. Při hodnocení bude přihlíženo také k výsledkům testu.

Garant

PhDr. Vladimíra Zikmundová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jindřich Lukavský, Ph.D.Doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D.