Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Historie umění v pedagogické reflexi 1 (KVK / HU1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVK / HU1 - Historie umění v pedagogické reflexi 1, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Koncepce přístupu k výtvarnému umění IArchetypální (pravěk), mýtická (příříční civilizace a antika), estetizující (Kant), idealisticky historická (Hegel) ikonografická a ikonologická (Panovsky), expresivní (moderna).2. Koncepce přístupu k výtvarnému umění IIStrukturalistická (sociálně historická) a sémantická (Pražský lingvistický kroužek), postmodernistická (francouzská pluralistická filosofie), analytická (Goodman, Quine)3. Umělecký proces a jeho komponenty.Výtvarné směry a styly, historická proměna interpretace děl a stylů. Umělec a jeho kvalifikace (talent, typy školení v historii), umělecké dílo, akceptace a šíření díla, divák a historická proměna jeho role.4. Umělec, osobnostní předpoklady a získávání kvalifikace k tvorběVývoj pohledu na tvorbu a tvořivost. Platonovo pojetí role umělce. Umělec jako řemeslník. Umělec jako titán - talent umělce a cesty jeho rozvoje. Pojetí umělce v současnosti (v sémantickém přístupu k umění) a metody jeho školení.5. Umělecké výtvarné dílo jako artefakt od nálezu k "nálezu"Proces vzniku uměleckého díla archaická doba, váha řemesla, dílo jako výsledek exprese, ztráta aury díla (Benjamin) dílo jako koncept (Duchamp, dílo jako médium (McLuhan).6. Umělecké výtvarné dílo procesy jeho šíření a uplatněníMagická a náboženská funkce díla. Výtvarné dílo v renesanci jako podpora civilizační expanze. Donátorství a vznik sběratelství. Instituce, šíření a ochrana umění. Role a metody pedagogického uchopení výtvarného umění ve výtvarné výchově a jeho vazby na umělecký proces. Kurátor jako postmoderní spoluautor (síla kontextu a týmová spolupráce).7. Strukturace a účinky uměleckého výtvarného dílaSmyslová, psychosomatická a sociální vrstva struktury uměleckého výtvarného díla.Výtvarné umělecké dílo v magickém, mýtickém, realistickém, reflexivním, subjektivistickém - expresivním (modernistickém), postmodernistickém účinku. Jejich přetrvávání a prolínání.8. Etapy funkce výtvarného uměleckého díla od vzniku k uznání za klasikuUmění jako Individuální nápad umělce, umělecká avantgarda, kulturní veřejnost, akademizace stylu, komunikační účinnost a komunikační nástroj, ztráta sémantické účinnosti a kýč. Kdy a proč se umělecké dílo stává klasickým.9. Divák, kvalifikace k diváctvíNezaujatost při hodnocení estetického účinku (Kant). Umění jako sociální povznesení (Dewey, Hostinský), Duchampův kompliment divákovi (polovina umělcovy a polovina divákovy zásluhy o smysl díla). Postmoderní divák - zobrazení jako označení jeho zážitků a zkušeností.10. Výtvarná výchova jako součást uměleckého procesuVztah výtvarné výchovy k výtvarnému umění v její historii. "Skončilo století umění, začíná století pedagogiky." Principy RVP ve vztahu k uměleckému výtvarnému procesu.11. Umělecký výtvarný proces jako experimentální výzkum vizuálních znakůRealistická funkce umění. Strukturní rozdíl mezi estetickou a experimentální funkcí umění jako tvorby a ověřování nových vizuálních znaků. Falzifikace vědy a kritika uměním.12. Umělecké dílo jako hodnotaInstitucionální, estetická, nonestetická, funkcionální teorie hodnoty umělecké tvorby. Role sběratelství v ocenění uměleckého díla.13. Umělecký proces v pedagogické reflexiDidaktika v představení uměleckého procesu ve výuce. Simulace rolí v uměleckém procesu. Relativizace hodnoty uměleckého díla vzhledem k jeho funkci a kontextu jeho uplatnění.

Získané způsobilosti

Student získá schopnost zaměřit pozornost nejen na formální rysy jednotlivých výtvarných stylů a konkrétních děl, ale na proměny gnoseologické a komunikační funkce výtvarné tvorby v průběhu historie umění. Student tuto schopnost bude moci uplatnit při analýze a navrhování školních vzdělávacích programů.

Literatura

Gablik, Suzi. Selhala moderna?. 1. vyd. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-85885-20-4.Baxandall, Michael. Stíny a světlo : umění a vizuální zkušenost. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, ----. ISBN 80-86598-58-6.Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.

Požadavky

Aktivní účast na přednáškách, studium doporučené literatury, zvládnutí látky s porozuměním pro její aplikaci do vzdělávacího procesu.

Garant

Doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D.

Vyučující

Doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D.