Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Historie umění v pedagogické reflexi 2 (KVK / HU2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVK / HU2 - Historie umění v pedagogické reflexi 2, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Pulsující souřadnice I prostor v magickém a mýtickém uměníPravěk, příříční civilizace.2. Pulsující souřadnice II prostor ve středověkém, renesančním a barokním uměníŽegin, Solso: kategorizace vyjadřovacích prostředků zobrazení "realistického" prostoru. Barokní rozvinutí perspektivní lokace figur.3. Pulsující souřadnice III dekonstrukce prostoru v moderněImpresionismus, Cézanne, nefigurativní umění.4. Pulsující souřadnice IV od avantgardy k mobilůmVyjádření obrazu prostoru ve filmu a fotografii, v interaktivních médiích.5. Architektonické rozšiřování prostoru od pravěku k barokuTotemy, menhiry, polis a apeiron, renesanční geometrie, barokní zahrady a parky a sakrální dobývání prostoru).6. Od historické revize architektury k individualizaci a pluralitě prostoruHistorismus 19. století, konstruktivismus, postmoderna v architektuře.7. Čas a jeho zobrazeníMytický čas (pravěk), cyklický čas (příříční civilizace), mechanický, lineární čas (simultaneita času v renesančních obrazech), rytmus, relační a genetický čas (moderna, futurismus.)8. Časoprostor jako vývoj strukturyOd Duchampa k novým médiím. Uplatnění počítačů v relačním chápání obrazového časoprostoru Zdeněk Sýkora.9. Nová média a interaktivní pojetí prostoru a časuVideoanimace jako časoprostorová kontrola obrazu. Interaktivní výstavba obrazu.10. Senzuální citlivost k barvě sémantika barvy.Od symbolického k prostorovému účinku (Cézanne).11. Senzuální a obsahový účinek linie sémantika kresby.Od pravěké kresby ke komputerové grafice. Druhy kresby ve vztazích k jejímu obsahu.12. Obraz a struktura sémantika soudobého obrazu.Relační výstavba obrazu a její obsahové účinky v současné umělecké tvorbě a médiích.13. Metodika poznávání ontologických kategorií a senzuálních kvalit obrazového vyjádření v pedagogické praxi.Příklady uplatnění ve výuce.

Získané způsobilosti

Student získá schopnost zaměřit pozornost nejen na formální rysy jednotlivých výtvarných stylů a konkrétních děl, ale na proměny gnoseologické a komunikační funkce výtvarné tvorby v průběhu historie umění. Student tuto schopnost bude moci uplatnit při analýze a navrhování školních vzdělávacích programů.

Literatura

Gablik, Suzi. Selhala moderna?. 1. vyd. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-85885-20-4.Baxandall, Michael. Stíny a světlo : umění a vizuální zkušenost. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, ----. ISBN 80-86598-58-6.Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.

Požadavky

Aktivní účast na přednáškách, studium doporučené literatury, zvládnutí látky s porozuměním pro její aplikaci do vzdělávacího procesu.

Garant

Doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D.

Vyučující

Doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D.