Předmět Historie umění v pedagogické reflexi 4 (KVK / HU4)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVK / HU4 - Historie umění v pedagogické reflexi 4, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Slepice nebo vejce?Vztahy jazykového a obrazového systému komunikace. Modální a objektová komunikace.2. Proměna funkce obrazového médiaOd co nejvěrnější kopie k originálu a padělku. Výtvarné umění jako výzkum vizuálního vnímání (Constable).3. Zahlceni obrazemProč je dnes obraz tak rozšířeným komunikačním nástrojem. Neurální zpracování vizuálních a obrazových informací.4. "Ze všech umění nejdůležitější pro nás je film" "a reklama"O masové propagandě v médiích. Konstrukce obrazu masy filmovou montáží Křižník Potěmkin. Montáž jako základní princip obrazové reklamy.5. Dav v obrazeProměna vizuálního diskurzu v sociálním umění od poloviny 19. století k socialistickému realismu. Typizace jako metoda tvorby. Postavy bez obličeje.6. Dadaismus a surrealismus a jeho sociální konsekvenceNáhoda a statistika jako nové formy organizace v sociálním životě i v obraze.7. Moderní a postmoderní architektura jako modelování struktury societyPurismus, funkcionalismus, Bauhaus; postmoderna, současná architektura.8. Boj o veřejný prostorVeřejná plastika v historii a současnosti. Totem a idol. Reprezentace. Environmentální znečištění?9. Simulakrum nebo nová příroda?Pop art a umění v otevřeném prostoru.10. Suzi Gablik: Selhala moderna?Krize z postmoderny? Soudobá umělecká praxe jako sociální kritika.11. Duchampova fontána jako dar ženámFeministické umění a umění minorit.12. Můžu se také stát umělcem? Je tu ještě někdo vůbec umělec?Jak dnes chápat sociální funkci umění?13. Metodika uplatnění sociálního přístupu k výtvarnému umění v pedagogickém procesu.Příklady uplatnění ve výuce.
Získané způsobilosti
Student získá schopnost zaměřit pozornost nejen na formální rysy jednotlivých výtvarných stylů a konkrétních děl, ale na proměny gnoseologické a komunikační funkce výtvarné tvorby v průběhu historie umění. Student tuto schopnost bude moci uplatnit při analýze a navrhování školních vzdělávacích programů.
Literatura
Gablik, Suzi. Selhala moderna?. 1. vyd. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-85885-20-4.Baxandall, Michael. Stíny a světlo : umění a vizuální zkušenost. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, ----. ISBN 80-86598-58-6.Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
Požadavky
Aktivní účast na přednáškách, studium doporučené literatury, zvládnutí látky s porozuměním pro její aplikaci do vzdělávacího procesu.
Garant
Doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D.
Vyučující
Doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D.