Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Hermeneutika výtvarného projevu (KVK / HVP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVK / HVP - Hermeneutika výtvarného projevu, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Uvedení do hermeneutiky v kontextech umění a vzdělávání - základní pojmy. Hermeneutika jako nauka a umění výkladu. Dílo - předmět výkladu, autor, interpret. Rozlišení lepšího a horšího výkladu jako princip pro argumentaci. Obsah, význam. Hermeneutický kruh. Gadamerova hermeneutická identita díla.2. "Vnitřní slovo" (Augustin) a cizí smysl. Vyjadřování a interpretování. Rozumění a dorozumění, srozumitelnost v kontextu umění. Zvěstovatel (božské šílenství, proroctví) a vykladač - Platónova hermeneutika hermeneutiky.3. Srozumitelnost sama sebou (účinný výraz) a problém přirozené nutnosti výkladu. Kritická metoda - ověření myšleného smyslu. Chladeniova didakticko-filozofická hermeneutika jako překonání nedostatečnosti porozumění. Meierova univerzální (sémiotická) hermeneutika.4. Subjektivita - pokantovský přechod od osvícenství k romantismu. Romantická hermeneutika jako umění porozumět - Dilthey - hermeneutická metoda jako alternativa logicko-deduktivní metody.5. Heideggerova hermeneutická ontologie - O původu uměleckého díla - hermeneutika jako sebeprojasnění individuální vymoženosti. "Bytí s uměním" z hlediska časovosti.6. Estetický nebo umělecký zážitek - brána k výkladu díla a otazníky jejího výkladu v současnosti i v tradici. Krása - chápání pojmů krásy a výtvarných hodnot v pojetí Gadamera a Eca - hermeneutická zkušenost umění.7. Hermeneutické pojetí zkušenosti - prolamování horizontu zkušenosti a porozumění jako základní podoby zkušenosti (Schulz a "lebenswelt"). Ricoeurova hermeneutika symbolů, výrazy pro fantazie.8. Exkurs o sémiologii, sémantice, sémiotice. Umění jako symbol u Gadamera. Neomezená sémióza a meze interpretace Umberta Eca.9. Fenomenologický přístup k výkladu uměleckého díla. Merleau Ponty a reflexivní konverze. Výklad v kontextu subjektivní a objektivní estetiky R. Ingardena.10. Modely interpretace podle Umberta Eca, "otevřenost díla", "modelový čtenář","interpretační meze".11. Interpretace dynamického obrazu filmu a virtuální reality kyberprostoru. E. Aarseth - ergodické formy a otazníky jejich výkladu.Semináře:1. Modality výtvarných projevů člověka ve vizualitě.2. Výtvarný projev v prostředí současných (nejenom) mladých lidí.3. Výtvarný (umělecký) projev člověka v kontextu jiných uměleckých projevů - problematika hranic.4. Výtvarný výraz a význam. Tvorba a vnímání - spojité nádoby utváření významu.5. Výtvarný kód - šifra nebo pravidlo?6. Problematika přístupů k výtvarným projevům - pozice hermeneutiky, sémiotiky a pedagogického konstruktivismu.7. Rané výtvarné projevy člověka - jejich individuální a společenské funkce.8. Rané výtvarné projevy člověka a problematika jejich kulturní podmíněnosti - "Elementární tvar a moderní forma".9. Výtvarný projev, symbol a mýtus.10. Krása, ošklivost a výtvarné hodnoty. Problematika hodnocení výtvarného projevu.11. Výtvarný projev s minimální kulturní podmíněností - art brut atp.12. Výtvarný projev a technická (či elektronická) medialita.

Získané způsobilosti

1. zná požadovanou terminologii, vysvětluje obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru a v požadovaném širším mezioborovém či filozofickém kontextu 2. odborné pojmy, resp. kritéria používá při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení výtvarných projevů, nejenom uměleckých 3. zdůvodní svoje výklady, soudy a úsudky o výtvarném projevu s oporou v pojmech hermeneutiky, v hermeneutickém pojetí zkušenosti a v komunikačním (dialogickém) pojetí hermeneutického kruhu 4. vybavuje si požadované fakty z historického vývoje hermeneutky a příbuzných oborů a vysvětlí jejich význam pro současné pojetí interpretace výtvarného projevu a vizuality 5. teoretické znalosti aplikuje na hermeneuticky pojatou interpretaci konkrétních výtvarných projevů 6. v reflektivním dialogu ve skupině: představuje, zdůvodňuje a obhajuje svoje interpretace a diskutuje o jejich alternativách s cílem nacházet lepší varianty výkladu 7. popisuje a vysvětluje souvislosti mezi tvořivou stránkou své výtvarné činnosti, svým pojetím výtvarných projevů nebo vizuality a svými interpretacemi výtvarných projevů 8. popisuje a vysvětluje rozdíly a souvislosti mezi hermeneutickou interpretací a jinými vlivnými přístupy k interpretaci (umělecká kritika, historie umění)

Literatura

Gadamer, Hans-Georg. Aktualita krásného : umenie ako hra, symbol a slávnosť. [1. vyd.]. Bratislava : Archa, 1995. ISBN 80-7115-075-9.Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.Grondin, Jean. Úvod do hermeneutiky. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-43-7.

Požadavky

Přednáška:Podmínky k udělení zápočtu: V případě účasti: 1. referát: Pokus o hermeneutickou interpretaci uměleckého díla 2.Písemně zpracované téma referátu(1-2 strany textu) V případě neúčasti: Seminární práce na výše uvedené téma v rozsahu 10 stran. Seminář:Podmínky k udělení zápočtu: Průběžné plnění tvůrčích nebo písemných úkolů ze seminářů založených na analýze a reflexi různorodých výtvarných projevů z hlediska hermeneutiky a s ní korespondujících přístupů (frekvence: podle rozsahu nebo náročnosti jednou za čtrnáct dnů až jednou za měsíc během semestru). Požadovaný rozsah písemných úkolů je nepřímo úměrný osobní účasti na semináři (čím vyšší je osobní zapojení do analýz přímo na seminářích, tím stručnější může být písemná reflexe). Úspěšné vypracování seminární práce, která spočívá v analytickém posouzení a interpretaci zvoleného výtvarného projevu.

Garant

Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc.

Vyučující

Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc.