Předmět Mediální výchova pro vizuální gramotnost (KVK / MED)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVK / MED - Mediální výchova pro vizuální gramotnost, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Teorie komunikace a možnosti masové komunikace.2. Mediovaná komunikace a média, vybrané vlastnosti a kontrola mediálních institucí.3. Publikum a jeho význam.4. Mediální obsah a druhy sdělení, výstavba mediálních textů a audiovizuálních a multimediálních komunikátů. Účinky masových médií.5. Žánry v médiích. Zpravodajství, publicistika, reklama a její cíle v jednotlivých médiích.6. Charakteristika a vývoj tisku, rozhlasu, televize a internetu jako masového média, možnosti v umělecké a kulturní výchově.7. Vybrané problémy masových médií - zpravodajství o reálném násilí, televize a životní styl. Internet - zvláštnosti chatu a textové komunikace. Média a moc.8. Analýza vlivu rozvoje médií a technologií na pedagogickou teorii a praxi. Význam k vizuální gramotnosti.9. Koncepty mediální výchovy a mediální gramotnosti ve světě. Příklady jejich implementace do školního kurikula.10. Český systém mediální výchovy, vývoj a současnost.11. RVP a otázky aplikace mediální výchovy do školní praxe. Vztah mediální výchovy k občanské, jazykové, multikulturní, informační výchově.12. Produktivní činnosti mediální výchovy.13. Vztah mediální výchovy k vizuální gramotnosti a umělecké a kulturní výchově.
Získané způsobilosti
Student porozumí struktuře a historii mediální výchovy v kontextu receptivních a produktivních činností žáka. Dokáže analyzovat vliv médií a technologií na pedagogickou teorii a praxi. Dokáže charakterizovat koncepty mediální výchovy a mediální gramotnosti s příklady jejich implementace do školního kurikula u nás a v zahraničí. Dokáže rozlišit možnosti a vlastnosti jednotlivých médií a jejich účinky na mládež. Porozumí vztahu mediální výchovy k občanské, jazykové, multikulturní, informační a zejména pak k umělecké a kulturní výchově.
Literatura
Hüther, J. Grundbegriffe Medienpädagogik. KoPäd Verlag. Suler, J. R. Adolescents in cyberspace: The good, the bad, and the ugly. In The Psychology of Cyberspace. 2005. Buckingham, D. Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambridge, UK: Polity, 2003. Šeďová, K. Média jako pedagogické téma. In Pedagogika 1/2004, s. 19 - 33. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2004. Aufderheide, P. Media Literacy. A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy Washington, DC: Aspen Institute. 1993. Ofcom. Media Literacy Audit. Report on media literacy amongst children. This report presents the results of detailed research undertaken by Ofcom to assess the extent of media literacy amongst children aged 8 - 15 across the. UK, 2006. Břečka, S. Mediálna výchova. Bratislava: Národné centrum mediálnej komunikácie, 1999. Jirák, J. Mediální gramotnost jako kompetence svého druhu. In: Dopita, M., Staněk, A. (eds.): Výchova k demokratického občanství a vzájemné toleranci v multikulturní společnosti, s. 177 - 186. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. Sloboda, Z. Mediální pedagogika. Integrující přístup k uchopování a chápání role médií ve společnosti. In Miscellanea Sociologica, s. 27 - 48. FSV UK a FF UK: Praha, 2006. Plášek, R. Mediální výchova a mediální gramotnost v kontextu českého školství : nástin předpokladů, možností a limitů. Revue pro média, roč. 4, č. 8, s. 9 - 12. 2004. Numerato, D. Mediální výchova: oddůvěrňování důvěrného světa. Revue pro média, roč. 4, č. 8, s. 2 - 9. 2004. Mašek, J. Některé aktuální otázky vlivu technických komunikačních prostředků na vzdělání a výchovu. In: Sborník V. konference "České asociace pedagogického výzkumu", str. 127 - 133. Plzeň. Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.Sak, P. Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč, 2000. Šmahel, David. Psychologie a internet : děti dospělými, dospělí dětmi. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1.Jirák, J. půdorys mediální gramotnosti. In Hrachovcová, M., Staněk, A. (Eds.). Občanská výchova v globalizující se společnosti., s. 71 -77. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2002. RVP. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT ČR, 2004. Recommendations addressed to the United Nations Educational Scientific and Cultural Organisation UNESCO. In Fiona Gundacker (Ed.) Educating for the Media and the Digital Age, Vienna: Austrian Federal Ministry of Education and Cultural Affairs/UNESCO. 1999. Mašek, J. Role média v edukačním prostředí a vybrané otázky mediální pedagogiky. In Sborník z konference ČAPV Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, 5.-7. 9. 2006 (CD-ROM) Plzeň. 1. vyd., (abstrakt s. 55). Plzeň : ČAPV, FPE ZČU, 2006. Mičienka, M.; Jirák, J. a kol. Rozumět médiím. Základy mediální výchovy pro učitele. Praha: Partners Czech, 2006. Bělohradská, J. Televize a počítač - fenomény dětského světa 21. století. In Sborník z konference ČAPV Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Plzeň: ČAPV, FPE ZČU, 2006. Koťa, j. Televizní svět iluzí a snů: agresivita, vzdělání a dítě. In: Dítě, výchova a kulturní proměny světa. Studia paedagogica, č. 13. PedF UK, Praha, 1995. Šmíd, Milan. Úvod a texty ke studiu masových médií : Skripta pro posl. fak. sociálních věd. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-567-X.McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-200-9.Vybíral, Z. Výzkum disinhibice u mladých uživatelů chatu. In Plaňava, I., Pilát, M. (Eds.). Děti, mládež a rodiny v období transformace. Brno: Barrister&Principal, 2002. Kunczik, Michael. Základy masové komunikace. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-134-X.
Požadavky
Požadavky na získání zápočtu: - úspěšné splnění semestrální práce a její přednesení včetně vizuální prezentace na semináři - odevzdání práce v textové a vizuální elektronické formě Požadavky na absolvování zkoušky: - předchozí úspěšné získání zápočtu - didaktický test z tématiky o mediální výchově
Garant
PhDr. Jan Mašek, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Jan Mašek, Ph.D.