Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Nová média ve Vv (KVK / NEO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVK / NEO - Nová média ve Vv, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Okruhy seminářů jsou rámcové a budou se probírat v závislosti na aktuálních potřebách.5.10. Pojem "nový" z hlediska nových médií. Terminologie vztahující se k počítačové kultuře. Polemiky nad zaváděním digitálních technologií do Vv. RVP.12.10. Koncepce vizuální gramotnosti a multiliteracy ve vztahu k RVP. Specifika grafických editorů v kontextu Vv a RVP - úvod.19.10. -7.12.Technologie a výtvarná výchova.Specifika jednotlivých typů grafických editorů v kontextu Vv a RVP.Analýza výukových námětů pro práci s PC v hodinách Vv.Digitální umělecké projekty a jejich kontext ve výtvarné výchově.Interaktivní edukativní aplikace dosažitelné na webu (při domácích a světových galeriích apod.).Filozofické kontexty nových médií (Flusser, Deleuze apod.).14.12. Prezentace připravovaných úkolů.21.12. Udílení zápočtů. Předtermín zkoušky.

Získané způsobilosti

Student:1/analyzuje, odhaluje a kriticky nahlíží specifické výrazové možnosti nových médií a srovnává je s tradičními technologiemi tvorby výtvarného díla v kontextu činností v předmětu výtvarná výchova.2/rozumí specifikům komunikace a učení se prostřednictvím digitálních technologií.3/dokáže navrhnout model výukové jednotky s použitím digitálních technologií jako nástroje tvorby na podkladě kompletní didaktické analýzy námětu, techniky a výukového procesu; formuluje metodické postupy a cíle výuky.4/dokáže navržené modely výukových jednotek řetězit do smysluplných celků tak, aby u žáků podporovaly rozvoj konkrétních kompetencí.5/analyzuje dostupné edukativní aplikace dostupné online, zvažuje jejich možné využití ve výuce a vybírá vhodné aplikace za účelem rozvoje určitých žákových kompetencí.6/kriticky nahlíží současnou uměleckou tvorbu a vybírá z této oblasti náměty pro tvorbu ve výtvarné výchově a přizpůsobuje vybrané obsahy pro výuku ve výtvarné výchově podporovanou multimédii.7/dotváří si obraz vlastního pojetí výuky s užitím multimédií a vysvětluje jej v kontextech současného diskurzu nad touto problematikou (rozumí filozofickým, sociologickým, pedagogickým a jiným kontextům vztahujícím se k novým médiím ve výuce vv).

Literatura

Příručky k počítačovým programům Macromedia Flash, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator atd. Manovich L. The Language of New Media. The MIT Press, 1st ed. London, England; Cambridge, Massachusetts, 2002. ISBN 026212226X.časopisy: Atelier, Živel, Umělec, Divus, katalogy výstav apod. ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy 5, nejen pro ZUŠ. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003. Plazewski, J. Filmová řeč. Orbis Praha, 1967. Slavík, Jan; Novák, Jaroslav. Informace, databáze a výtvarná výchova : Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-502-5.Mac Luhan, Marshall. Jak rozumět médiím : Extenze člověka. 1. vyd. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2.Zikmundová, Vladimíra. Kriteria hodnocení estetických kvalit rozhraní učebních materiálů počítačem podporované výuky In: J. KAPOUNOVÁ (ED.) Od programovaného učení k e-learningu. Sborník referátů z konference pořádaného Ostravskou univerzitou a NEWTON College ve Šlapanicích u Brna, s. 181 - 185. Ostrava: OSU a Newton College, 2005. Lévy, Pierre. Kyberkultura : zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu "Nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace". V Praze : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0109-5.Zikmundová, Vladimíra. Média a obraznost. Výtvarná výchova - roč. 40, č. 4. 2000. Sokolowsky, Peter; Šedivá, Zuzana. Multimédia : současnost budoucnosti. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-7169-081-3.Zikmundová, Vladimíra. Multimediální tvorba a současná výtvarná výchova. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, s. 6 s.-anotace s.52. Plzeň : Západočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7043-483-X.Zikmundová, Vladimíra. Nová média a jejich principy v kontextu transformace výukového prostředí předmětu výtvarná výchova. Pohyb ve výchově, umění a sportu Praha : Univerzit. 2005. Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.Kol. autorů. Pilotní verze Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. online, 2005. Slavík, Jan. Počítač jako pomocník učitele : efektivní práce s informacemi ve škole. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-149-5.Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002. Hazuková, H. Příprava učitele na rozhodování ve Vv I., II. PF UK Praha, 1994. Hazuková, H. Příprava učitele na rozhodování ve Vv I., II. PF UK, Praha, 1995. Zikmundová, Vladimíra. Reflexe výrazových prostředků reklamy v dětské multimediální tvorbě. Metody a prostředky přesvědčování v masových médií. 2005. Sborníky sympozií ČS INSEA 1995, 2000, 2004. Cikánová, Karla. Tužkou, štětcem nebo myší. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1998. ISBN 80-7151-031-9.Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.Černochová, Miroslava; Komrska, Tomáš; Novák, Jaroslav. Využití počítače při vyučování : náměty pro práci dětí s počítačem. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-272-6.Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.

Požadavky

Požadavky k zápočtu:Vypracování semestrálního úkolu. Součástí hodnocení práce studenta je také aktivní práce v seminářích.Student bude povinně přípravu úkolů s vyučující konzultovat minimálně 3x nejpozději v mezních termínech (17.10., 13.11, 12.12.). Konzultace budou probíhat buď osobně v semináři či konzultačních hodinách. Pokud student počet a mezní termíny konzultací nedodrží, zápočet nezíská.Zadání semestrálního úkolu:Zpracování kompletní didaktické analýzy 3 vyučovacích jednotek pro vybrané věkové kategorie podle zadané struktury (bližší informace budou dostupné na courseware). Student odevzdá kompletní didaktickou analýzu jednotek adekvátně adjustovanou doplněnou přílohami (skici, obrazový výstup realizovaný autorem jednotek "na zkoušku" v tištěné nebo elektronické podobě podle charakteru jednotky, obrazové přílohy týkající se východisek, případné doplňující texty, sbírka vstupních obrazových podkladů v elektronické podobě apod.).Požadavky ke zkoušce:Odevzdání kompletní, podle požadavků viz výše zpracované seminární práce v tištěné a elektronické podobě nejpozději v den zkoušky. Ústní pohovor nad vypracovanými semestrálními úkoly, který proběhne formou kolokvia v termínech zkoušky.

Garant

PhDr. Vladimíra Zikmundová, Ph.D.