Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Reflektivní praxe a výzkum (KVK / RPV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVK / RPV - Reflektivní praxe a výzkum, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Dynamika vztahu mezi kvalitativní a kvantitativní komponentou výzkumu2. Základní metody výzkumu v pedagogice3. Reflektivní praxe a výzkumná kompetence učitele4. Myšlenkový obraz pedagogického díla5. Interpretace pedagogického díla6. Konceptová analýza7. Kódování8. Triangulace výzkumníků a výzkumná validita

Získané způsobilosti

uvažuje o různých charakterech záznamů zkoumané skutečnosti a reflektuje dopad charakteru záznamu na explanační strategiiuvažuje o dopadu různých charakterů záznamů na pozorovatele a reflektuje důsledek působení záznamu na sebe sama, vlastní pocity, myšlenky a percepceuvažuje o možnostech vyvozování závěrů ze zkoumaného materiálu a jejich platnosti; zabývá se otázkami badatelské etikyintuitivně interpretuje smysl a významy předkládaného vybraného obrazového nebo audiovizuálního materiálu; uvědomuje si abduktivní charakter uchopení významu a zpětně dohledává indicie, jejichž určité uspořádání umožnilo situaci zvýznamnitna podkladě studia reflektivní bilance nebo videozáznamu výuky intuitivně vymezuje klíčové vyzývací komponenty situacepři popisu vyzývacích komponent situace využívá koncepci "hustého popisu"; rozpoznáním a pojmenováním co největšího počtu relevantních obsahů zvyšuje svoji badatelskou citlivost a učí se data focusingu; rozlišuje přitom odlišnou epistemologickou pozici kvalitativního a kvantitativního výzkumníkaformuluje "výzkumnou otázku" pro zkoumaný materiál; zvažuje její šíři a hloubku ve vztahu ke kvalitě a kvantitě zkoumaných datinterpretuje klíčové momenty vzdělávací situace; využívá přitom jednak metody operacionalizace již poznaných pojmů oborově didaktické, či jiné relevantní teorie, a dále metodu intuitivní konceptualizace údajůzdůvodňuje výsledky své interpretace; v dialogu ve skupině, při poradní reflexi, je následně testována jejich platnost a ověřována jejich deskriptivní a interpretativní validitav záznamu pozorování identifikuje nejmenší analytické jednotky a přisuzuje jim určitý význam motivovaný výzkumnou otázkou - provádí konceptualizaci údajů podle metody otevřeného kódovánítřídí nalezené koncepty a v intencích výzkumné otázky identifikuje kategorie, popřípadě klíčovou kategorii; při jejich pojmenování aplikuje poznatky o odborné terminologii uvažuje případně navrhuje restrukturaci původní interpretace pozorované situace podle nově zjištěných a zhodnocených významů a jejich vzájemných vztahů; učí se rozumět výzkumu jako hlavní metodě empirického oborově teoretického poznání výukové situaceprostuduje a rozebere etické otázky výzkumu s oporou o zásady etického jednání výzkumníka

Literatura

SLAVÍK, J. La pratique réflexive dans la formation des enseignants d arts plastiques : phénomene pédagogique dans un contexte politique (expérience tcheque). Recherche et Formation : pour les professions de l éducation, 10, č. 36, s. 113 - 130. 2001. ISBN 2-7342-0858-X.Slavík, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.McBride, Rob. Úvod do kvalitativního výzkumu : průvodce pro učitele. 1. vyd. Liberec : Pedagogická fakulta Technické univerzity, 1995. ISBN 80-7083-183-9.Gavora, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.Strauss, Anselm; Corbinová, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno : Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.

Požadavky

Požadavky k zápočtu:V průběhu interaktivně pojatých seminářů studenti řeší problémově zadávané dílčí učební úlohy. Jejich řešení předpokládá rozvoj schopnosti studentů operacionalizovat oborové pojmy, zprostředkovávané na přednáškách předmětu. Studentské záznamy řešení dílčích úkolů jsou na konci semestru odevzdány elektronicky v podobě portfolia. Název portfolia obsahuje jméno studenta a zkratku předmětu. Mezní datum odevzdání portfolia se řídí harmonogramem fakulty.Studenti, kteří nemohou pracovat prezenčně v seminářích předmětu, vypracují všechny úlohy dodatečně a doplní je textovou přílohou. Jejím obsahem bude reflexe vypracovávaných úkolů, zejména reflexe vlastního postoje (UPV), úvaha nad smyslem zadání a řešení úloh a jejich přiměřenost (zpětná vazba pro vyučujícího předmětu). Požadavek na metakognitivní reflexi při formulaci textu přílohy do jisté míry nahrazuje interaktivní a dialogické uvažování v průběhu seminářů.Rozsah přílohy bude min. 3 strany (typ písma Times New Roman, velikost písma 12, řádkování 1,5). Mezní termín pro získání zápočtu za LS se řídí harmonogramem fakulty (do 3.9.2009).Požadavky na zkoušku:Zkouška má kolokviální charakter a absolvuje ji zpravidla pětičlenná skupina studentů. Každý student si v průběhu 10 minut vypracuje přípravu k jednomu z vylosovaných témat, která se kryjí s okruhy v zadání "obsahu předmětu". V další fázi zkoušky představuje každý student zbytku skupiny teze k vylosovanému okruhu. Po prezentaci jej mohou ostatní studenti podporovat a podněcovat k doplnění kladením otázek nebo přímo doplnit relevantními informacemi. Na závěr zkoušky má každý student možnost vyjádřit se ke svému výkonu.Hlavními kritérii hodnocení výkonu studenta u zkoušky jsou a) dostatečné pokrytí okruhu klíčovými pojmy, b) schopnost jejich exemplifikace na konkrétních příkladech aktivit v seminářích nebo v pedagogické praxi, c) schopnost představit vylosovaný okruh jako strukturovaný a kontextuálně provázaný sémantický prostor d) jako doplňkové kritérium je hodnocena schopnost interakce ve skupině a úroveň komunikativní kompetence studenta.

Garant

Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc.

Vyučující

Mgr. Jindřich Lukavský, Ph.D.