Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Umění a sebepoznávání (KVK / US)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVK / US - Umění a sebepoznávání, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Semináře:Umělecké aktivity a jejich reflektování. Reflexe ve všech jejích podobách těží z přednáškové znalostní průpravy.Přednášky:1. Kultura a umění - významové roviny pojmů. Proti kultuře (Dubuffet). Kdy je umění? (Goodman). Umění v rozdílných kulturních kontextech. Umělecké "inovace" v umění 20. století. Proměny pojetí umění. Audiovizuální složka: doprovodná obrazová PowerPoint-ová prezentace (dále jen PPT) - obrazové příklady k tématům přednášky, výběrový obrazový průřez uměním 20. století. Úryvky z filmu Umění musí bolet. V návaznosti na obrazový materiál anketa a diskuze o uměleckých kriteriích.2. Marcel Duchamp (Chalupecký) a obrat umění k poznání. Výtvarný výraz a ready-made. Obrat umění k životu. Pop-art, Fluxus ad. Audiovizuální složka: PPT - obrazový doprovod k tématům přednášky. A. Warhol. (dokument)3. Forma a obsah. Funkce umění (Kulka). Poznávací (kognitivní) funkce umění. Poznání a sebepoznání z hlediska psychologie umění. Audiovizuální složka: PPT - obrazový doprovod k tématům přednášky - vybraná výtvarná díla a jejich funkce, Hockney a staří mistři. Hockney (dokument - video).4. Proces umělecké tvorby. Umělecký zážitek. Prvky a struktura umělecké situace. Audiovizuální složka: PPT - obrazový doprovod k tématům přednášky, umělecká myšlenka v zárodku - skicy a studie. Úryvky z filmu Pollock.5. Estetická a poznávací distance v umění (V. Zuska). Reflexe a sebereflexe v umění. Autoportrét jako prostředek umělcovy sebereflexe. Audiovizuální složka: PPT - obrazový doprovod k tématům přednášky, autoportréty ve výtvarném umění.6. Psychologické aspekty umělecké tvorby. Osobnost a tvorba. Motivy umělecké tvorby. Audiovizuální složka: PPT - obrazový doprovod k tématům přednášky. Úryvky z filmů Pupendo a Andrej Rublev.7. Fantazie z hlediska psychologie. Umělecká fantazie a umělecká imaginace. Umělecká inspirace a umělecká invence. Audiovizuální složka: PPT - obrazový doprovod k tématům přednášky.8. Interpretace obecně - významové roviny. Interpretace a umělecká tvorba. Uměnovědné interpretace a "život" uměleckých děl. Uměnovědné konstrukty sloh, škola, tendence, hnutí, směr a styl. Audiovizuální složka: PPT - obrazový doprovod k tématům přednášky. Kapitoly z filmů Úsměv Mony Lisy a Šifra mistra Leonarda.9. Tvořivost (originalita) v umělecké tvorbě. Originalita a moderní umění (modernismus). Originalita a postmoderní umění (postmodernismus). Originalita a postprodukce. Audiovizuální složka: PPT - obrazový doprovod k tématům přednášky. Kapitoly z filmu Modigliani.10. Mytologie a rituály v životě a v umění. Rituál jako komplexní podnět k tvorbě. Tvorba jako rituál. Individuální mytologie. Audiovizuální složka: PPT - obrazové příklady k tématům přednášky (Picasso, Boudník, Knížák, B.K.S., F. Skála). Úryvky z filmu Něžný barbar.11. Sociální funkce umění. Individuální a společenské v umění. Umělecká komunikace (dialog). Etické rozměry umění. Umělec a konzument. Provoz umění. Audiovizuální složka: PPT - obrazový doprovod k tématům přednášky. Kapitoly z filmu Dívka s perlou.

Získané způsobilosti

1. Na základě jednotlivých námětů poznávají, obnovují a revidují nové a stávají informace z kulturně estetické oblasti (hlavně dějin umění, estetiky a filozofie a psychologie.)2. V daném předmětném poli identifikují a vybírají klíčové informace a fakta, které charakterizují jejich subjektivní postoj k daným námětům.3. Následně je analyzují, interpretují a hodnotí v kontextu významnosti pro osobní zkušenost4. Jednotlivé soubory údajů realizují a následně prezentují prostřednictvím PowerPointu na semináři.5. Prezentované soubory prostřednictvím reflektivního dialogu ve skupině analyzují, interpretují ,hodnotí a konstruktivně kritizují, jak autor souboru splnil požadavky úkolu.6. K subjektivně vybranému výtvarnému dílu identifikují, analyzují, interpretují a hodnotí svůj subjektivní postoj.7. Následně vytváří parafráze na dané výtvarné dílo a prezentují ho ve skupině na semináři.8. Prostřednictvím reflektivního dialogu autor zdůvodňuje pojetí parafráze a identifikuje, analyzuje a hodnotí vliv vzniklého díla na jeho diváky.9. Realizují pohyb tam a zpět mezi teorií a přímým zážitkem, tj. operacionalizují poznatky z přednáškové části předmětu na realitu přímo zážitku v semináři a abstrahují a konstruují obecně platné zákonitosti, které se vztahují k předmětnému poli : subjektivita jedince a vizuální kultura.10. V závěrečné písemné práci identifikují:10.1. analyzují , interpretují a hodnotí vliv absolvování daného semináře a jednotlivé dílčí úkoly na osobní zkušenost jedince o oblasti tvorby, vnímání, reflexe a interpretace uměleckého díla.10.2. Danou zkušenost z vizuální oblasti aplikují na další oblasti životní reality jedince doloženými příklady prezentují míru a kvalitu integrace obsahu předmětu do osobní zkušenosti.10.3. Hodnotí průběh semináře, jeho silné a slabé stránky a případně navrhuje postupy, jakým způsobem upravit obsah a průběh kurzu, aby lépe splňoval sledované cíle.

Literatura

Zuska, Vlastimil. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-194-3.http://www.artefiletika.cz/modules/articles/article.php?id=41. 2008. Punčochář, M. http://www.sciart-cz.eu/pdf/Puncochar.pdf. 2008. Bourriaud, Nicolas. Post produkce. Praha : Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.Kratochvíl, Zdeněk; Bouzek, Jan. Proměny interpretací. Praha : Herrmann & synové, 1996. Fonagy, Peter; Target, Mary. Psychoanalytické teorie : perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-993-3.Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Praha : Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2.Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.Anzenbacher, Arno. Úvod do filozofie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-25414-4.

Požadavky

Splnění všech zadaných úkolů, aktivní účast na seminářích nejméně 75%. Složení zkoušky.

Garant

Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc.

Vyučující

PhDr. Martina KomzákováPaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D.