Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy artefiletiky (KVK / ZA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVK / ZA - Základy artefiletiky, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Artefiletika v oborových souvislostech a v historii výtvarné výchovy nebo výchovy uměním. Počátky výtvarné výchovy a výchovy uměním, koncepce výchovy k tvořivosti ve 20. století, přínosy a slabá místa spontánně-tvořivého pojetí.2. Východiska artefiletiky: sociální a pedagogický konstruktivismus, koncepce reflektivního praktika, sémantika a teorie fikčních světů.3. Základy metodiky přípravy na artefiletické aktivity. Úloha, námět, motivační složka, časové rozvržení, materiálové a organizační zabezpečení pedagogického díla.4. Vyučovací formy a pracovní fáze v artefiletice. Kruh bezpečí, výrazová hra, reflexe, reflektivní dialog, ledolamky; vstupní, hlavní a výstupní fáze pedagogické realizace.5. Reflektivní dialog a sociokognitivní konflikt jako zdroj pojmově zakotveného poznávání. Prekoncept a koncept, poznávání v dialogu.6. Hodnocení žákovských aktivit v artefiletice v kontextu vstřícného a zprostředkujícího pojetí výuky. Interpretace a reflexe výtvarného výrazu. Formativní a autonomní hodnocení.7. Reflexe a evaluace výuky nebo zájmové aktivity v artefiletice. Cíle, učební úlohy a výstupy vzdělávacího programu ve vzájemných vztazích. Základy konceptové analýzy.8. Pojetí výuky a jeho vztah ke vzdělávacímu programu. Reflexe vlastního pojetí výuky. Schönova koncepce reflektivního praktika a její uplatnění v artefiletice. Akční výzkum v artefiletice.9. Pozitivní prevence a raná péče v artefiletice. Screening. Artefiletické porozumění psychodynamickým inspiracím (přenos, protipřenos, agování, sublimace, Winnicotův potenciální prostor, pretend modus).10. Obraznost, obraz a reálná metafora v artefiletice. Fikční svět a jeho propy, konstruování a rekonstruování fikčního světa. Pedagogické aranžování situace. Zážitek v artefiletice v kontextu zážitkové pedagogiky.

Získané způsobilosti

1. zná požadovanou terminologii, vysvětluje obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru a v požadovaném širším mezioborovém či filozofickém kontextu 2. odborné pojmy, resp. kritéria používá při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení v rámci modelových nebo reálných situací 3. vybavuje si požadované fakty z historického vývoje výtvarné výchovy a příbuzných uměleckých oborů a vysvětlí je s ohledem na současný stav a vývojové perspektivy oboru 4. teoretické znalosti vysvětluje na modelových příkladech z praxe 5. reflektuje modelové edukační situace, analyzuje, popisuje a interpretuje jejich podstatné prvky, vztahy a strukturu, hodnotí je a usuzuje na jejich souvislosti v ontodidaktické a psychodidaktické úrovni 6. z prezentovaných modelových situací interpretuje a odvozuje myšlenkový obraz edukačního procesu s použitím odborné terminologie oboru7. reflektuje, analyzuje a interpretuje zážitky z modelových situací a odvozuje z nich zobecňující soudy, které obhajuje, diskutuje a sám kriticky analyzuje s ohledem na diskusi ve skupině 8. v reflektivním dialogu ve skupině: představuje, zdůvodňuje a obhajuje svůj přípravný model a diskutuje případné zlepšující varianty pedagogického díla9. rozumí souvislostem mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím v RVP 10. s oporou o materiály RVP a artefiletickou koncepci výrazové hry a jejích dimenzí odhaduje smysl a cíl modelové výukové situace a její možný dopad na žáka a s porozuměním o něm diskutuje11. uvažuje o vztahu obsahů zrealizovaného úkolu a obsahů z oblasti Umění a kultura; ilustruje tuto vazbu vhodným obrazovým materiálem a vysvětlí její podstatu12. uvažuje o vztahu obsahů zrealizovaného úkolu ke vhodným průřezovým tématům13. v následné individuální práci: porozumí pojmu očekávaný výstup a způsobu jeho konstrukce; s oporou o terminologii RVP konstruuje a doplní očekávané výstupy dílčích aktivit u realizovaného mikrovýstupu a zdůvodňuje je ve vztahu ke klíčovým kompetencím14. analyzuje svůj přípravný model pedagogického díla a využívá přitom poznatků o dimenzích výrazové hry; na základě výsledků posouzení doplňuje svůj model o odpovídající interpretační a hodnotící aktivity

Literatura

SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej. Praha, 2007. ISBN 9788073673222.Cassirer, Ernst. Filosofie symbolických forem. 1, Jazyk. Praha : Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-10-0.Goodman, Nelson. Jazyky umění : nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. null. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.http://www.artefiletika.czSlavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.Babyrádová Hana. Výtvarná dílna. Praha - Triton, 2005. ISBN 80-7254-705-4.Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.Goodman, N. Způsoby světa-tvorby. Bratislava Archa 1996, 1996. ISBN 80-7115-120-3.

Požadavky

Zápočet: Průběžné plnění tvůrčích nebo písemných úkolů ze seminářů založených na reflexi výrazové hry v oblasti výtvarného vnímání a výtvarné tvorby (frekvence: podle rozsahu nebo náročnosti jednou za čtrnáct dnů až jednou za měsíc během semestru). Požadovaný rozsah písemných úkolů je nepřímo úměrný osobní účasti na semináři (čím vyšší je osobní zapojení v reflexích přímo na seminářích, tím stručnější může být písemná reflexe). Úspěšné vypracování reflektivní bilance spojené s metodickým rozborem výtvarných zážitků a jejich sociálních i kulturních souvislostí. Zkouška: Znalost problematiky probírané na přednáškách v rozsahu povinné studijní literatury a ve struktuře odpovídající zadaným tematickým okruhům (viz přehled probírané látky).

Garant

Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc.

Vyučující

Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc.