Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Zážitkové aktivity pro VV (KVK / ZAKNM)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVK / ZAKNM - Zážitkové aktivity pro VV, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vztahový rámec - nároky na kvality vedoucího aktivity v kontextu nároků na současné vzdělávání nebo arteterapii aneb pořádek v pojmech- principy konstruktivistické pedagogiky- učení jako proces- arteterapie/ artefiletika/ výtvarná výchova- umění jako nástroj (sebe)poznání- autoreflexe / zpětná vazba/ reflexe/ intervize/ supervize2. Osobnost - význam osobnosti žáka/studenta/klienta v arteterapeutickém nebo výchovně vzdělávacím procesu. Jaké nároky z toho vyplývají na vedoucího aktivity?- temperament- postoje- hodnoty- potřeby- motivace3. Skupina - jako cíl, nástroj i předmět výchovně vzdělávacího procesu nebo arteterapeutického procesu. Jaké nároky z dané problematiky vyplývají pro vedoucího aktivity?- dynamika skupiny- vedení skupiny- role a vtahy ve skupině- motivace skupiny4. Komunikace - jaké nároky na komunikační zdatnost vyplývají z výchovně vzdělávacího nebo arteterapeutického procesu na vedoucího akce?- verbální- neverbální5. Asertivita a zvládání konfliktu ve výchoveně vzdělávacím nebo arteterapeutické procesu - konflikt jako možnost osobnostního růstu a poznání ve výchovně vzdělávacím procesu, jaká je role vedoucího akce?- Teorie konfliktu a způsoby jeho řešení- sociokognitivní konflikt,- průřezové téma - Osobnostní a sociální výchova6. Stres a práce se stresem - jako provázející element pomáhajících profesí- teorie stresu, základy psychohygieny, prevence syndromu Burn-out, arteterapeutické možnosti

Získané způsobilosti

A) Teoretická část1. Poznávají nové a revidují stávající teoretické informace z psychosociální oblasti, pedagogiky a psychodidaktiky , které jsou klíčové pro práci se skupinou v kontextu výtvarného zážitku a jeho reflexe.2. Danou teorii propojují s osobní zkušeností, uvažují, kdy se s daným jevem setkali a dobrovolnými konkrétními příklady dokladují porozumění přednášeným tématům.3. V předložených konkrétních mikrokazuistikách identifikují , analyzují a interpretují klíčové prvky, které určovaly průběh dané situace, následně je abstrahují do obecnějších kategorií a přiřazují jim teoretické pojmy, se kterými byli seznámeni v teorii.B) Praktická část4. V kontextu stávající kurikula a artefiletického přístupu k pojetí práce s výtvarným výrazem ve výchovně vzdělávacím procesu navrhuje a formuluje plán výukové jednotky.5. V zadání úkolu identifikuje jeho základní strukturu ?tj.námět, výtvarnou techniku, výtvarný problém a důležité obsahy ? učivo a zaměřuje svou pozornost na psychodidaktickou část přípravy.6. Naplánovanou aktivitu (akci a její reflexi) zrealizuje v modelové situaci v kurzu pod supervizí lektora kurzu.7. V následující reflexi:i. Objasňuje a zdůvodňuje svoje pojetí akceii. Prostřednictvím konstruktivní kritiky získá zpětnou vazbu od ostatních studentů a lektora na své vedení aktivity.iii. Studenti realizují pohyb tam a zpět mezi teorií a přímým zážitkem, tj. operacionalizují poznatky z teoretické části kurzu na realitu přímo zážitku v kurzu a abstrahují a konstruují obecně platné zákonitosti, které se vztahují k práci se zážitkem výtvarného výrazu.8. Prostřednictvím reflektivního dialogu pod supervizí identifikuje, analyzuje, interpretuje a hodnotí silné a slabé stránky svého výstupu v kontextu psychodidaktiky.9. V individuální části ?tj.v písemné reflexi dané aktivity reviduje, analyzuje a hodnotí stávající poznatky z akce a její supervizní reflexe.10. Na základě této revize re-formuluje silné a slabé stránky akce a formuje nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění výchovně vzdělávacích cílů akce.11. V závěrečné práci identifikuje, analyzuje, interpretuje a hodnotí vliv zkušenosti s vedením modelových situací pod supervizí pro vlastní budoucí pedagogickou praxi.12. Následně pak hodnotí průběh semináře, jeho silné a slabé stránky a případně navrhuje postupy, jakým způsobem upravit obsah a průběh kurzu, aby lépe splňoval sledované cíle.

Literatura

Slavík, J. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3. Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. null. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.Yalom, Irvin D. Teorie & praxe skupinové psychoterapie. 1. vyd. Hradec Králové : Konfrontace, 1999. ISBN 80-86088-05-7.SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK J. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze: UK, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.

Požadavky

1. Zápočet - soubor písemných reflexí z jednotlivých seminářů v počtu 70 % (doložit k závěrečné práci)2. Závěrečná práce - min. 5, max.10 normostran - konkr.téma bude upřesněno v průběhu semináře.Struktura reflexe

Garant

PhDr. Martina Komzáková