Předmět Zážitk. aktivity v kontex. viz. kultury (KVK / ZAKVK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVK / ZAKVK - Zážitk. aktivity v kontex. viz. kultury, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. 1. Proměna pojetí výtvarné výchovy v současném školství a z toho vyplývající nároky na pedagogy2. Psychoterapie , základní cíle a nástroje. Její význam pro arteterapii a pedagogiku3. Arteterapie , základní cíle a nástroje a její význam pro současnou výtvarnou výchovu, možnosti uplatnění některých modifikovaných metod a cílů ve výtvarné výchově4. Klíčové průniky a rozdíly mezi psychoterapií, arteterapií a výtvarnou výchovou5 Psychologické aspekty expresivní tvorby- paměť a její vliv na aktuální poznáníčlověka , okamžik "teď a tady", teorie mentalizace, pretend modus a fikční svět6. Psychodynamické pojetí v arteterapii7. Arteterapie orientované na člověka8. Individuální práce s klientem v arteterapii - možnosti a limity9. Skupinová práce v arteterapii- možnosti a limity10. Interpersonální učení v arteterapii a jeho význam pro práci se skupinou,korektivní emoční zkušenost,zpětná vazba,reflektivní dialog11. Komunikace, pravidla a hranice v arteterapeutické vztahu12 Význam diagnostiky a interpretace v psychoterapii (arteterapii) a výtvarné výchově13. Etický kodex v arteterapii
Získané způsobilosti
A. Teoretická část1. V interaktivním teoretickém vstupu (45- 60 min) poznávají informace a jejich vzájemné souvislosti z oblasti konstruktivistické pedagogiky a artefiletiky, psychologie a arteterapie, které jsou významné pro realizaci zážitkových výtvarných aktivit, jejich reflexi a interpretaci.2. Poznávají a učí se psychosociální jevy, které ovlivňují průběh a kvalitu interaktivní práce s výtvarným zážitkem ve výchovně vzdělávacím procesu.3. Danou teorii propojují s osobní zkušeností, uvažují, kdy se s daným jevem setkali a dobrovolnými konkrétními příklady dokladují porozumění přednášeným tématům.4. V předložených konkrétních mikrokazuistikách identifikují , analyzují a interpretují klíčové prvky, které určovaly průběh dané situace, následně je abstrahují do obecnějších kategorií a přiřazují jim teoretické pojmy, se kterými byli seznámeni v teorii.B. Praktická část1. Na námět zadaný lektorem vytvoří v průběhu 30-45 min výtvarnou skicu různými výtvarnými technikami.2. Následně reflektují ve skupině jednotlivé tvůrčí procesy a vzniklé artefakty.3. V reflexi identifikují momenty, které byly pro vznik a podobu daného díla klíčové.4. (Auto)diagnostikují, analyzují a interpetují vztahy mezi námětem výtvarného díla, jeho formou, vzniklým obsahem, emočním doprovodem tvůrčího procesu a osobní zkušeností autora.5. (auto)diagnostikují, analyzují, interpretují a hodnotí vztah jedinec/skupina a skupinové vztahy v realitě zážitku z výtvarné tvorby a její reflexe.6. Realizují pohyb tam a zpět mezi teorií a přímým zážitkem, tj. operacionalizují poznatky z teoretické části kurzu na realitu přímo zážitku v kurzu a abstrahují a konstruují obecně platné zákonitosti, které se vztahují k práci se zážitkem výtvarného výrazu.7. V individuální části písemné reflexe prostřednictvím časového odstupu získávají potřebnou distanci k revizi poznání získaného v přímém zážitku. Diagnostikují , interpretují a hodnotí význam osobního zážitku ze zážitkové akce v kontextu běžné reality života .8. V závěrečné seminární práci diagnostikují, interpretují a hodnotí vliv intenzivní kontinuální práce s výtvarným zážitkem a jeho reflexí na sebepoznání jedince, vliv na jeho psychickou kondici a psychosociální dovednosti a jejich rozvoj.9. Následně pak hodnotí průběh semináře, jeho silné a slabé stránky a případně navrhuje postupy, jakým způsobem upravit obsah a průběh kurzu, aby lépe splňoval sledované cíle.
Literatura
Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. null. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.Rubinová, Judith Aron. Přístupy v arteterapii. Praha - TRITON, 2008. Prochaska, James O.; Norcross, John C. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-766-4.Sborník. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí. Univerzita Karlova v Praze- Pedagogická fakulta ve spolupráci s Českou arteterapeutickou asociací, 2000. Yalom, Irvin D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-304-8.Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
Požadavky
1.Požadavky na studentazápočet :- 1. Introspektivní reflektivní zápis osobní zkušenosti ze 70% jednotlivých technik a námětů , které proběhnou na seminářích. V případě aktivní účasti postačuje "deníkový záznam".V případě neúčasti studenta na semináři vypracování zážitkové techniky a reflexe nejméně 1 list A4 strojopisného textu doplněná o fotografii vypracovaného artefaktu (obě formy doložit k závěrečné seminární práci)- vypracování práce :" Přínos osobní zkušenosti ze semináře ZAKVK pro budoucí praxi" na 5 listů A4 strojopisného "přímého" textu.zkouška:- hloubková znalost jednoho vybraného tématu (vypracovaného na 4 normostrany textu + seznam použité literatury) a orientační (ale dostačující) znalost v ostatních tématechstruktura reflexe z jednotlivých seminářů - text v rozsahu 1-2 normostrany , zaměřený na subjektivně důležité okamžiky v semináři:- 1) stručný popis aktivity a dění v semináři - 2)významné okamžiky v kontextu tvůrčího procesu a zdůvodnění- 3) významné okamžiky v průběhu reflexe a zdůvodnění- 4) subjektivně významné osoby v daném semináři a zdůvodnění- 5)shrnutí významu dění na semináři pro osobní přínos a zdůvodnění
Garant
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc.