Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy vizuální gramotnosti (KVK / ZVG)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVK / ZVG - Základy vizuální gramotnosti, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsah předmětu: Nástin modelů vizuálního vnímání, podmínky jejich proměn. Současné vizuání teorie.Klíčová slova: znak, sémiotika, sémantika, obrazová komunikace, interakce subjektivit, pluralitní přístup ke světu.22.9. Koncepce vizuální gramotnosti.29.9. Úvod do problematiky vztahů mezi výtvarnou edukcí a vizuální kulturou. Koncept, prekoncept.6.10. Fyziologie vnímání. Obecné zákonitosti a individuální rozdíly ve vnímání. Problematika synestézie. Optické klamy.13.10. Teorie inteligence a vizuální gramotnost.20.10. Obrazová komunikace. Základní terminologie k nauce o znacích. Modely vnímání. Teorie masové komunikace.(27.10. Návštěva kolokvia v rámci festivalu Animánie)3.11. Současné vizuální teorie, Kesner. Vnímání statického obrazu. Fotografie, Flusser.10.11. Vnímání pohyblivého obrazu. Film, Plazewski, Deleuze. Umělecké dílo ve věku reprodukovatelnosti, Benjamin.24.11. Jazyk nových médií, Manovich, Bourriaud. Současný grafický design a reklama, východiska.1.12. Vizuální komunikace ve školních podmínkách, RVP ZŠ a GV, obor výtvarná výchova.8.12. Souhrnné opakování.15.12. Písemný test.22.12. Udělování zápočtů. Předtermín zkoušky.---> pokud vyučující nestanoví jinak, seminář studenti využijí k samostudiu textů zadaných na jednotlivých přednáškách. Tyto texty budou předpokladem pro snadnější porozumění problematice a přednášky na ně svým obsahem navážou. Předložené texty budou součástí zkoušené látky.

Získané způsobilosti

Student dokáže z hlediska své osobní zkušenosti a na podkladě získaných vědomostí interpretovat současnou vizuální kulturu, která je stále více založena na obrazové komunikaci. Získá kompetence v oblasti vědomého zacházení s obrazy.

Literatura

FULKOVÁ, M. Kresba jako komunikace: sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu s. 16 - 24. Výtvarná výchova, roč.44, mimořádné číslo, s. 16-24, 2004. Zikmundová, Vladimíra. Multimediální tvorba a současná výtvarná výchova. Současné metodologické přístupy a strategie pedago. 2006. Kesner, L., ml. Muzeum umění v digitální době. Argo, Praha, 2000. ISBN 80-7023-252-6.Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002. Kulka, Jiří. Psychologie umění : obecné základy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-23694-4.Benjamin, W. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: B., W.: dílo a jeho zdroj. Praha, 1979. Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.Vančát, Jaroslav. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu. Vyd. 1. Praha : EduArt ve vydavatelství MAC, 2007. ISBN 978-80-86783-20-8.Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye. Berkeley : University of California Press, 2002. ISBN 0-520-02613-6.Flusser V. Moc obrazu, výbor filosofických textů z 80. a 90. let. Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění 1. vyd. Praha. Manovich L. The Language of New Media. The MIT Press, 1st ed. London, England; Cambridge, Massachusetts, 2002. ISBN 026212226X.Arnheim, R. Visual Thinking. London, 1970. Fulková, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany : H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.Plazewski, J. Filmová řeč. Orbis Praha, 1967. Zikmundová, Vladimíra. Reflexe výrazových prostředků reklamy v dětské multimediální tvorbě. Metody a prostředky přesvědčování v masových médií. 2005. Thein, Karel. Rychlost a slzy : filmové eseje. V tomto souboru vyd. 1. Praha : Prostor, 2002. ISBN 80-7260-073-7.Kol.autorů. Teorie masové komunikace. Karolinum Praha, 1996. Foucault, Michel. Toto nie je fajka. [1. vyd.]. Bratislava : Archa, 1994. Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.

Požadavky

Na zápočet student zpracuje seminární projekt se zadaným nebo vybraným námětem a odevzdá ho v požadované kvalitě a formě (upřesnění viz courseware).Zkouška:1/ písemný test a jeho úspěšné složení(min 60%)Na termín testu se student přihlásí prostřednictvím portálu. Test lze opakovat pouze jednou, a to v termínu stanoveném vyučující a zveřejněném na portále.2/ ústní pohovorStudent si vylosuje 2 pojmy, na kterých prokáže znalost jejich významu (úroveň 1), vzájemného vztahu (úroveň 2) a zasazení do širšího oborového kontextu v rozsahu přednášek (úroveň 3). Dosažená úroveň je úměrná známce, přičemž úroveň 3 je rovna hodnocení "výborně".Výsledek písemného testu bude zahrnut do hodnocení studentových znalostí spolu s výsledkem ústní zkoušky.

Garant

PhDr. Vladimíra Zikmundová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Jan Mašek, Ph.D.PhDr. Vladimíra Zikmundová, Ph.D.