Předmět Ergoterapie u mentálního postižení (KFE / EMP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFE / EMP - Ergoterapie u mentálního postižení, Fakulta zdravotnických studií, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Definice mentálního postižení (MP), dřívější názvy, příčiny vzniku MP, výskyt MRv populaci, klasifikace mentální retardace.2. Downův syndrom, dětská mozková obrna (DMO).3. Historie péče o lidi s MP, nejnovější přístupy a nové trendy v péči o lidi s MP.4. Multidisciplinární tým a role ergoterapeuta. Vyšetření, hodnocení, testování klienta s MP.5. Reakce rodičů na mentální postižení dítěte.6. Současný systém výchovy a vzdělávání osob s MP: ranná péče, speciálně pedagogická centra(SPC), předškolní výchova, zvláštní školy, pomocné školy, speciální třídy při ZŠ, Zv. Ša ÚSP.7. Rehabilitační třídy ? vznik, metody, význam. Význam nestátních škol a stacionářů v péčio osoby s MP.8. Možnosti přípravy a profesního uplatnění osob s MP. Chráněné bydlení a chráněné dílnypro osoby s MP.9. Senzorická stimulace, multisenzorická místnost. Snoezelen.10. Ergoterapeutický proces u klienta s MP, všeobecné zásady ergoterapie u klientů s MP.Ergoterapie zaměřená na zlepšování motorických a psychických funkcí klienta s MP.11. Některé odlišné přístupy v péči o osoby s MP ? používané v zahraničí.12. Využití expresivní terapií u osob s MP.13. Rekreační, zájmová a umělecká činnost osob s MP. Sport osob s MP, olympiády a letní táborypro děti a mládež s MP. Kvalita života osob s MP, vliv domácího prostředí a ústavní péče.Význam integrace osob s MP.
Získané způsobilosti
Student/ka popíše teoretické oblasti speciální pedagogiky o mentálním postižení a vlastní ergoterapii. Stanovuje ergoterapeutický plán u mentálně postiženého klienta na základě vyšetření a testování. Aplikuje prvky expresivních terapií. Aplikuje ergoterapeutické postupy u mentálně postižených klientů v praxi. Ovládá psychosociální přístupy u mentálně postižených klientů v praxi.
Literatura
Nerandžič, Zoran. Animoterapie, aneb, Jak nás zvířata léčí : praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. 1. vyd. Praha : Albatros, 2006. ISBN 80-00-01809-8.Marešová, Eva; Joudová, Pavla; Severa, Stanislav. Dětská mozková obrna : možnosti a hranice včasné diagnostiky a terapie. 1. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-703-5.Selikowitz, Mark. Downův syndrom : definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Vyd. 2. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-882-1.Klusoňová, Eva; Špičková, Jiřina. Ergoterapie I : učebnice pro zdravotnické školy. 2. vyd., V Avicenu 1. Praha : Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0030-X.Klusoňová, Eva. Ergoterapie v praxi. Vyd. 1. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.PAYNE, Helen, Lenka STAŇKOVÁ a Radana SYROVÁTKOVÁ. Kreativní pohyb a tanec. Praha: Portál, 2011. ISBN 80-736-7887-X.VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-2473829-1.JEBAVÁ, Jana. Úvod do arteterapie. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-718-4394-6.Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.Kantor Jiří. Základy muzikoterapie. 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
Požadavky
80% aktivní účast, test 75%.
Garant
PhDr. Michaela Šrytrová
Vyučující
PhDr. Michaela Šrytrová