Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




16. Autentické učení, problémové metody

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.45 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Za problémové vyučování se často pokládá postup, při němž učitel vyzývá žáky k činnosti slovy: „ pomyslete si… představte si…“ nebo „ máme takovýto problém…“, případně „ předložím vám problém, který byste měli vyřešit“. Takto předložený učební úkol nemusí být ještě problémovou úlohou, nemusí u žáka vyvolat problémovou situaci, která je počátečním ohniskem procesu problémového učení.

Při problémovém učení je možno v řešení zadaného úkolu, s nímž souvisí poznávací proces žáka, rozlišit následujících pět etap:

1. používání známých způsobů řešení úkolu (etapa „skrytého“ řešení úkolu);

2. vznik problémové situace, její analýza, objevení a formulace didaktického problému;

3. vyhledávání způsobů řešení problému (vyslovováním předpokladů a hypotéz řešení; etapa „ odkrytého“ řešení problému);

4. provedení nalezeného způsobu řešení;

5. kontrola správnosti řešení, hodnocení použitých způsobů a získaného výsledku

Projektová výuka:

Znakem projektové výuky nebo projektového vyučování je snaha propojovat poznatky z různých oblastí s tím, s čím se žáci setkávají v běžné realitě.. Koncepce projektového vyučování byla rozvinuta již na přelomu 19. a 20. století významným představitelem americké pragmatické pedagogiky Johnem Deweyem. Sám sice pojem „projektová metoda“ nepoužíval, dal k ní ale teoretický základ.

Projektové vyučování se orientuje především na zkušenosti žáka. Tato myšlenka staví na předpokladu, že učení probíhá efektivněji, pokud jsou voleny takové metody, které umožňují žákům co nejvíce uplatňovat naučené v reálných situacích (viz např. kužel zkušenosti). Díky úzkému vztahu se reálným životem také žáky takový způsob učení mnohem více baví a jsou pro učení motivovanější. Probouzí se jejich přirozený zájem o poznávání.

Jaké znaky musí výuka mít, aby se jednalo o projekt?

  • Především je řešen jeden přesně vymezený problém, je stanoven jasný a určitý cíl projektu.

  • Projekt také probíhá v jasně vymezeném časovém úseku (1 nebo několik hodin, týden apod.).

  • Vytváří takové situace, v nichž musí žáci projevit vlastní iniciativu.

  • Průběh projektu i jeho konečné výsledky jsou evaluovány.

  • Projekt je nutně spjatý s praxí, s reálným životem.

  • Učitel se posouvá spíše do role průvodce, poradce, povzbuzovače.

  • Témata jsou vybírána tak, aby sama o sobě žáky motivovala.

  • Vždy, když uvažujeme o projektu, měli bychom se ptát, zda je vhodné toto téma pojmout projektově, či zda by nebylo lepší použít jiné metody.

Shrneme-li, jaké přednosti má projektová výuka, mohli bychom zdůraznit:

  • Propojuje poznatky z různých předmětů, pomáhá vidět věci v souvislostech.

  • Pomáhá zapojit smyslové vnímání žáků a prožitek.

  • Umožňuje dobře individualizaci.

  • Žáka motivuje a aktivizuje.

  • Úzce se pojí s reálným životem.

  • Rozvíjí žákovy pracovní a studijní návyky.

  • Umožňuje žákům pracovat v týmech a skupinách.

Témata, do kterých materiál patří