Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




16. Autentické učení, problémové metody

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.45 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Než však začneme s projektovou výukou, měli bychom si uvědomit, že ta předpokládá u žáků určité dovednosti, které je musíme nejprve naučit. Je to především dovednost diskutovat, řešit problém, dovednost pracovat ve skupině, argumentovat a prezentovat výsledky své práce.

Pedagogický pragmatismus a jeho představitelé:

Pragmatismus je filosofický směr, který staví do popředí lidské jednání, praxi. Pragmatismus znamená zaměření na praktický užitek a úspěch. Významnými představiteli pragmatismu byli Charles Peirce (1839–1914), William James (1842–1910), John Dewey (1859–1952), Josiah Royce (1855–1916), George Herbert Mead (1863–1931).

Jako pragmatická pedagogika se označuje výuková metoda, kterou proponoval americký filosof a pedagog John Dewey (autor zásadního spisu Demokracie a výchova). Metoda vychází z pragmatismu, nejrozšířenějšího filozofického směru 19. století v USA.

Dewey odmítal filozofické myšlení, které neslouží praktickému životu, byl rovněž odpůrcem tradiční školy (herbartismus). Zastával názor, že na prvním místě má být pracovní činnost. Ve školní práci zdůrazňuje činnost, praxi, užitečnost. Dítě představuje v pedagogice „slunce“, okolo kterého se má soustřeďovat celý pedagogický proces. Učitel je pak pouhým poradcem, organizátorem.

Tři základní požadavky Deweye na učení jsou:

  • výchova má pocházet ze zájmu dítěte a jeho praktické zkušenosti,

  • výchova čerpá podněty a prostředky jak výchovné tak učební ze společenství,

  • demokratická výchova vede ke zlepšení životní, duchovní a hmotné úrovně.

Deweyova projektová metoda má podnítit zájem o společné řešení problémů učení. Základem výchovy se stává individuální zkušenost dítěte získaná prací. Dewey zastává stanovisko, že ve škole se mají setkat děti ze všech společenských tříd – jedině tak lze překonat třídní rozdíly. Důraz se klade na spolupráci školy s rodinou. Deweyova metoda má zásluhy v boji proti formalismu a verbalismu staré školy a jejímu drilu. Podporuje tvořivost a iniciativu dítěte.

Pragmatická ped. ovlivnila školu v USA, přispěla k její demokratizaci. Ve 20. a 30. letech byla jedním z nejvlivnějších ped. směrů i v ostatních zemích. U nás měla vliv na reformní hnutí mezi dvěma světovými válkami (představitel: V. Příhoda – Deweyho žák).

Témata, do kterých materiál patří