Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
• obecná pedagogika – metodologická část
- všeobecná teorie výchovy (zákl. ped. kategorie, edukace, metoda…)
• didaktika – teorie vzdělání a vyučování
obecná (věda o vzdělávání, teorie vzdělávání)
školní (teorie vyučování)
• teorie jednotlivých složek výchovy (cíle, úkoly, obsah, metody, formy, výchovy,…)
• teorie řízení výchovných institucí
teorie mimoškolní výchovy
sociální pedagogika (společenské fce výchovy)
speciální pedagogika (somatopedie, oftalmopedie, logopedie, surdopedie, psychopedie, etopedie,…)
srovnávací pedagogika (zaměřena na jevy, které lze srovnávat, příp. učební plány)
dílčí pedagogické obory (teorie výchovy v jeslích, předškolní pedagogika, školní pedagogika, vysokoškolská pedagogika)
- pedagogika je těsně spjata s jinými vědami (společenskými, technickými, přírodními,…)
- pedagogiku zařazujeme mezi vědy společenské
vědy, s nimiž se pedagogika těsně stýká:
filozofie (při řešení obecného pojetí výchovy)
biologie (stavba, činnost lidského organismu, jeho vývoj, zvláštnosti, fce NS,…)
psychologie (zákonitosti lidského duševna, psychických procesů,…)
sociologie (sociální faktory, které působí na rozvoj jedince; zvláštnosti jednotlivých sociálních prostředí, v nichž se výchova uskutečňuje;…)
logika (poskytuje analýzu zákonitostí i forem správného myšlení, umožňuje ve shodě s logickými zákony správně uspořádat učivo, organizovat vyučovací práci,…)
kybernetika (věda o informačních a řídících procesech, pro řízení pedagogického procesu,…)
matematika (modely kvantitativní analýzy(
historie (umožňuje vysvětlovat pedagogické jevy v hlubších souvislostech s ekonomickým, sociálně politickým a kulturním vývojem společnosti
etika (věda o podstatě, vývoji a kategoriích mravnosti)
právní vědy (podstata a fce právních norem ve společnosti)
estetika
architektura
ekonomické vědy
geografie
fyzika
chemie
Pedagogika má nejtěsnější sepětí s filozofií, protože se z ní vyčlenila a přebírá z ní metodologii a výklad jevů.
Filozofie je vědou o nejobecnějších zákonitostech vzniku a existence světa, přírody, člověka.
Aktuální problémy pedagogiky
nedostatek financí
Výchova:
cílevědomé, záměrné, soustavné a organizované působení na člověka.
Rozvíjení osobnosti (různé definice).
Výchovou se snažíme o komplexní rozvoj jedince
Základní rysy výchovy:
Výchova by měla být
demokratická (rovnost šancí na vzdělání),
humanistická (dílna lidskosti),
univerzální (týká se každého a všude),
globální
individuální,
interkulturní,
komplexní,
permanentní (jde o celoživotní rozvíjení osobnosti) a
spjatá se životem.
Předpokládá propojit výchovu druhým jedincem (heteroedukaci) a sebevýchovu (autoedukaci), mnohostranná orientace (dříve jednostranná),
Výchova se snaží: