Karel Hynek Mácha - Máj
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Druh:
Epicko-lyrický.
Žánr:
Báseň.
2. Část
Vypravěč/lyrický subjekt = myšlenky vypravěče:
Ve 4. zpěvu je vypravěčem sám autor = ich forma
Postavy:
Vilém – Zabil svého otce, neboť ten mu svedl jeho milovanou Jarmilu. Za to byl uvězněn do žaláře a byl nad ním vynesen rozsudek smrti. Svého otce bral v lásce jako soka. Mlád byl otcem vyhnán, a proto ho příliš neznal. Přidal se k loupežníkům
a z jeho jména – "Strašný lesů pán" – lze usoudit, že se bouří proti společenským konvencím, také soudu. Zároveň byl jistě velmi žárlivé, pomstychtivé a výbušné povahy. Vilém nebyl typickým hrdinou tehdejší doby, neboť soudobí kritici preferovali a upřednostňovali optimistické vlastnosti a hlavně optimistický děj, avšak v tomto díle je Vilém velmi pesimistický a dílo taktéž. Navíc doposud nebyl hlavním hrdinou románu člověk, který byl popraven z otcovraždy. Nepochopený, osamělý jedinec. Neopětovaně a nešťastně zamilovaný. Za vraždu otce byl sám popraven.Mácha (Poutník) – Tak jako většina romantiků se ztotožňuje svým životem s tímto dílem. Avšak zde je velmi tenká hranice mezi tím, jestli hlavní hrdina Vilém je psán podle Máchova života či Mácha podle napsaných slov žije. Mácha s Vilémovým osudem soucítí a zároveň se s ním ve IV. Zpěvu ztotožňuje. Události svého života považuje za podobné až téměř stejné těm Vilémovým.
Jarmila – zamilovala se do 2 mužů. Spáchala sebevraždu skokem ze skály v bílých šatech (nevinnost).
Hynek – otec Viléma, v mládí se přestal o Viléma starat. Zabil ho Vilém (vlastní syn), když nachytal jak s Jarmilou …
Vyprávěcí způsoby:
báseň vypráví sám autor, který se stylizuje do Hynka = ich forma, 4. zpěv
er forma = mluví plavec, vyprávěcí slohový postup, přímá řeč
Typy promluv:
Věty oznamovací a tázací a rozkazovací.
Veršová výstavba:
Báseň je psaná jambem (střídá se přízvuk a ne-přízvuk).
3. Část
Jazykové prostředky a jejich funkce ve výňatku:
báseň je psaná jambem
báseň je málo dějová, převažují v ní rozsáhle lyrické pasáže
spisovná čeština, básnické přívlastky, ve verších, členěno do odstavců a horizontálně
Tropy a figury a jejich funkce ve výňatku:
oxymóron = bílý stín; zbortěné harfy tón
poetismus = baví – zbaví
personifikace = místa v botách kráčí jeho činu
metafora – až tváře, jenž co růže kvetou
epizeuxis – menší a menší
apostrofa, vokativ – „Jarmilo“
epizeuxis, onomatopoie – „Jarmilo! Jarmilo!“
inverze – jak holoubátko sněhobílé
metonymie – hrdliččin zval ku lásce hlas
vyjádření pohybu a napětí dynamickými slovesy – zasvítnuto
kombinace barev – růžové nebe
spojování protikladných představ – světlo x tma
metafora – bledá tvář lůny
Literárně historický kontext:
básník, malíř, cestovatel, filozof, právník
největší představitel romantismu
nikdo neví, jak vypadal, portréty jsou z ostatků
autor Máje – dnes nejprodávanější
mimořádně nadaný, vysoce inteligentní
patron zamilovaných
narozen v Praze 16. 11. 1810, pokřtěn jako Ignác
otec- Antonín Mácha – voják, mlýnský tovaryš
matka – Marie Anna Kirchnerová – hudebnice
často se stěhovali
studoval gymnázium, filozofickou fakultu a práva
výborně ovládal němčinu, uměl česky i latinsky
vzorem mu byl George Gordon Byron
umírá na napití vody při hašení požáru 6. 10. 1836, umřel ve svatební den
se snoubenkou Lori měl syna Ludvíka
Další díla: Obrazy ze života mého - Karel Hynek Mácha pozoruje kolemjdoucí dvojice milenců, touží po lásce. Setkává se s žebrákem, který mu předá vzkaz od své dcery Marinky. Marinka obdivuje K.H.Máchu, zná jeho díla, zpívá jeho písně. Chce se
s K.H.Máchou seznámit. Mácha přichází do jejího chudého domu, zamiluje se do Marinky. Marinka ale umírá. Mácha odjíždí a když se vrátí, je Marinka už mrtvá. Její otec spáchal sebevraždu, utopil se. Večer na Bezdězu, Marinka, Křivoklad, CikániDalší představitelé NO: K. J. Erben, J. K. Tyl = 3. etapa NO