Baroko, klasicismus, osvícenství, národní obrození
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
SVĚTOVÉ BAROKO
Vývoj od renesance k baroku byl relativně plynulý – některé barokní prvky se již uplatňovaly v pozdní renesanci (např. citovost)
Mezi obdobím renesance a baroka se projevilo slohové období, manýrismus
Ve Francii se užívá tzv. preciózní styl – přehnaně vyumělkovaný – módní ve dvorské mluvě – jako reakce na tento styly byla napsána hra Směšné preciózky (Moliére)
Ve Španělsku se rozvíjí GÓNGORISMUS – Louis de Góngora y Argote (Samota) – vyumělkovaný, těžko srozumitelný básnický styl, velké množství metafor
Na hranici Německa a Francie tzv. ALAMODOVÁ POEZIE – milostná poezie, užití cizích slov a galantních obratů
Vznik baroka byl podmíněn situací v 16. století – náboženské války, protestantské reformy – lidé se více upínají ve víru v boha) – v polovině 16. století tak vzniká nový duchovní proud: BAROKO
tzv. tridentský koncil (1545-1563) – řešil otázku protestantství a katolické reformace, přijal znovu obnovení inkvizice
BAROKO
dlouho se užíval pojem baroko posměšně – jako absurdní, směšný
provází ho nástup protireformace a definitivní rozštěpení křesťanství – katolická církev podporovala umění, za to měla díla na lidi emocionálně působit a upevňovat tak víru
z renesance zůstává touha po poznání
Charakteristické rysy baroka:
projevem katolické církve
má ohromovat – má působit na smyslovou stránku vnímání
duchovní a mystický charakter – vzniká barokní mystická erotika, ve které je Kristus pojat jako milenec lidské duše, která s ním chce splynout (starozákonní Píseň písní)
převládá citová složka nad racionální – odklon k vlastnímu nitru
květnatá mluva – novotvary, květnatá souvětí – mnohdy nesrozumitelnost (zdobnost), mnohdy zachycuje až drastické zachycení lidské bolesti
ostré kontrasty, dramatičnost
zdobnost
Španělská literatura
Pedro Calderón de la Barca
Život je sen – nábožensko-filozofická hra, bytí je pojato jako snění
Anglická literatura
Baroko se rozvíjí po smrti královny Alžběty
John Donne
Poezie, dramatizované monology (čerpal z něj E. Hemingway – citát v díle Komu zvoní hrana)
John Milton
Uchvátila ho Itálie – snažil se vytvořit národní obdobu „velkých italských eposů“
Psal sonety, snaha prosadit svobodu tisku a rozvod
Ztracený ráj – název odkazuje k příběhu Adama a Evy – rozsáhlá úvaha o neposlušnosti a trestu, velkou roli hraje satan
Německá literatura
Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen
Dobrodružný Simplicius Simplicissimus – v překladu Prosťáček nejprostší, román, autobiografické vyprávění prostého člověka – lat. simplex=jednoduchý
Italská literatura
Torquato Tasso
Osvobozený Jeruzalém – nábožensko-hrdinský epos, líčí obléhání města při první křižácké výpravě
commedia dell´arte
Komedie založená na herecké improvizaci (herci měli jen náčrt děje) – typické byly ustálené zápletky – bohatý otec brání sňatku dítěte