Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Baroko, klasicismus, osvícenství, národní obrození

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (48.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Myšlenkové základy baroka a klasicismu. Evropská barokní literatura. Společenská situace v době pobělohorské. Naukové spisy a lyrická tvorba. Jan Ámos Komenský. Podmínky vzniku národního obrození, jeho cíle, hlavní představitelé, díla jazykovědná, historická, básnická, dramatická. Novinářská činnost. Rukopisy zelenohorský a královédvorský.

SVĚTOVÉ BAROKO

  • Vývoj od renesance k baroku byl relativně plynulý – některé barokní prvky se již uplatňovaly v pozdní renesanci (např. citovost)

  • Mezi obdobím renesance a baroka se projevilo slohové období, manýrismus

  • Ve Francii se užívá tzv. preciózní styl – přehnaně vyumělkovaný – módní ve dvorské mluvě – jako reakce na tento styly byla napsána hra Směšné preciózky (Moliére)

  • Ve Španělsku se rozvíjí GÓNGORISMUS – Louis de Góngora y Argote (Samota) – vyumělkovaný, těžko srozumitelný básnický styl, velké množství metafor

  • Na hranici Německa a Francie tzv. ALAMODOVÁ POEZIE – milostná poezie, užití cizích slov a galantních obratů

  • Vznik baroka byl podmíněn situací v 16. století – náboženské války, protestantské reformy – lidé se více upínají ve víru v boha) – v polovině 16. století tak vzniká nový duchovní proud: BAROKO

  • tzv. tridentský koncil (1545-1563) – řešil otázku protestantství a katolické reformace, přijal znovu obnovení inkvizice

BAROKO

  • dlouho se užíval pojem baroko posměšně – jako absurdní, směšný

  • provází ho nástup protireformace a definitivní rozštěpení křesťanství – katolická církev podporovala umění, za to měla díla na lidi emocionálně působit a upevňovat tak víru

  • z renesance zůstává touha po poznání

Charakteristické rysy baroka:

  • projevem katolické církve

  • má ohromovat – má působit na smyslovou stránku vnímání

  • duchovní a mystický charakter – vzniká barokní mystická erotika, ve které je Kristus pojat jako milenec lidské duše, která s ním chce splynout (starozákonní Píseň písní)

  • převládá citová složka nad racionální – odklon k vlastnímu nitru

  • květnatá mluva – novotvary, květnatá souvětí – mnohdy nesrozumitelnost (zdobnost), mnohdy zachycuje až drastické zachycení lidské bolesti

  • ostré kontrasty, dramatičnost

  • zdobnost

Španělská literatura

Pedro Calderón de la Barca

  • Život je sen – nábožensko-filozofická hra, bytí je pojato jako snění

Anglická literatura

  • Baroko se rozvíjí po smrti královny Alžběty

John Donne

  • Poezie, dramatizované monology (čerpal z něj E. Hemingway – citát v díle Komu zvoní hrana)

John Milton

  • Uchvátila ho Itálie – snažil se vytvořit národní obdobu „velkých italských eposů“

  • Psal sonety, snaha prosadit svobodu tisku a rozvod

  • Ztracený ráj – název odkazuje k příběhu Adama a Evy – rozsáhlá úvaha o neposlušnosti a trestu, velkou roli hraje satan

Německá literatura

Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen

  • Dobrodružný Simplicius Simplicissimus – v překladu Prosťáček nejprostší, román, autobiografické vyprávění prostého člověka – lat. simplex=jednoduchý

Italská literatura

Torquato Tasso

  • Osvobozený Jeruzalém – nábožensko-hrdinský epos, líčí obléhání města při první křižácké výpravě

commedia dell´arte

  • Komedie založená na herecké improvizaci (herci měli jen náčrt děje) – typické byly ustálené zápletky – bohatý otec brání sňatku dítěte

Témata, do kterých materiál patří