Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Obchodní podniky a jejich činnost

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (62.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Největší obchodní společnosti v ČR

  • Makro (SRN) velkoobchod cash and carry pro podnikatele - největší obrat

  • Kaufland ČR

  • Schwarz ČR - Lidl, Kaufland

  • AHOLD CZ (Nizozemí) - supermarkety Albert (Hypernova)

  • REWE Group (SRN) – Billa, Penny Market

  • Globus, Tesco, Interspar

Drogistické řetězce (Rossman, dm, Schlecker)

knihkupecké řetězce (Kanzelsberger)

jiné - IKEA, Baumax, Bauhaus, Hornbach, Mountfield.

Vývoj obchodní sítě v ČR

do roku 1990- pouze státní a družstevní obchody – jednotné ceny, malý sortiment, žádná konkurence, velmi omezený dovoz, prodává se jen to, co se vyrobí

- nedostatek řady zboží, dlouhé fronty, obchodník často nemá co prodávat

- téměř žádné velkoplošné prodejny

po roce 1990 – privatizace (tzv. atomizace maloobchodních jednotek)privatizace obchodů – socialistická obchodní síť byla postupně rozprodána soukromníkům. Atomizace – negativum – velké množství malých obchodů, nepřehlednost obchodní sítě. Dodavatelé měli spoustu odběratelů, které neznali a často s nimi měli problémy s platební kázní.

10 největších firem kontrolovalo pouze 7 % trhu.

Pomalu začínají rekonstrukce prodejen, zejména větších samoobsluh.

Vstup velkých mezinárodních obchodních řetězců – koncentrace obchodu, výstavba nových supermarketů a hypermarketů, obchodních center. Na trhu již fungují i některé zahraniční firmy - Julius Meinl, Delvita.

od roku 1995 rekoncentrace a internacionalizace

Schopnější české firmy posilují své postavení fúzemi (spojování do obchodních řetězců) nebo akvizicemi (větší firmy pohlcují menší.). Některé firmy krachují, některé opouštějí český trh - Delvita, Julius Meinl, Carrefour.

Zahraniční investoři vstupují na trh a staví velkoplošné supermarkety „na zelené louce“. Dodavatelé tak získávají velké odběratele se solidní platební kázní. Na druhou stranu jsou ale vystaveni velkému tlaku ze strany silných odběratelů. Velké řetězce mají silnou vyjednávací schopnost, dodavatele tlačí k výhodnějším cenám, k delším lhůtám splatnosti apod.

V žebříčku TOP 10 obchodních společností se dnes vyskytují pouze zahraniční subjekty a jejich obrat stále roste.

Od roku 1997 je v ČR zaváděn koncept výstavby regionálních nákupních center. Základem centra je obvykle hypermarket plus hobby market nebo jiná nepotravinářská velkoprodejna (např. nábytek). Doplněny bývají restauracemi a multikinem.

  • Průběh obchodní činnosti

1. Plánování prodeje

  • základem pro plánování prodeje je průzkum poptávky a prodej v minulých letech

  • plán prodeje stanoví pro jednotlivá období, kolik jednotlivých druhů produktů má být prodáno

2. Nákup zboží

  • objednání a potvrzení objednávky nebo kupní smlouva, příp. smlouvy komisionářské, smlouvy o zprostředkování, o obchodním zastoupení, o výhradním obchodním zastoupení

  • dodání zboží - doprava zboží, převzetí a přejímka zboží (přepravní doklady, dodací list, osvědčení o jakosti, technická dokumentace, záruční list)

  • reklamace - zjevné vady, skryté vady, protokol o vadách, reklamační řízení

  • fakturace - zaplacení - před dodáním, při dodání zboží nebo dokladů, po dodání

Témata, do kterých materiál patří