Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Česká próza od 70. let 20. století do současnosti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (163.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Jan Procházka

víc než jeho prózy jsou dodnes známé a vysoce ceněné jeho filmové scénáře, zejména

Kočár do Vídně, Ucho (rež. Kachyňa)

Vladimír Škutina

humorista, publicista v televizi a v rozhlase, 2x vězněn – o tom knihy jako autobiografická svědectví o věznění v 60. letech (Prezidentův vězeň - byl totiž vězněn za urážku prezidenta Novotného) a v 70. letech (Prezidentův vězeň na hradě plném bláznů = míněna věznice na Mírově, toto uvěznění bylo za TV vysílání v srpnu 1968). Tyto knihy nemají velké umělecké ambice, ale jsou důrazným mementem (varováním). Koncem 60. let – TV pořad – Co tomu říkáte, pane Werichu – reakce na aktuální dění.

Nové tváře české literatury (prózy) po r. 1989

Jiří Kratochvíl (1940)

Z Brna, starší generace, literatuře se věnuje již od konce 60. let, ale nemohl publikovat, proto oficiálně vychází poprvé v 90. letech (za normalizace v exil. a samizdat. lit.), hlásí se k postmodernismu:

Medvědí román, Uprostřed nocí zpěv, Avion – románová trilogie, v níž tématem a inspirací jsou vlastní zážitky z uplynulých 4 desetiletí; jako syn poúnorového emigranta prožíval pocity jakéhosi nepojmenovatelného nebezpečí – obklíčení i vyhoštění zároveň – pocity, které lze označit ,,kafkovské“ či ,,orwellovské“, romány mají vedle autobiograf. rysů i rysy postmodernismu a magického realismu.

Uprostřed nocí zpěv – ukázka v čít. s.199, dva příběhy v závěru propojené - dvojí vyprávění o ztrátě hledání otce i vlastní identity v chaotickém světě.

Má lásko, postmoderno; Orfeus z Kénigu – soubory povídek

Michal Viewegh (1962)

velký čtenářský úspěch, čtivé romány, svěží vypravěčský styl, má vrozený smysl pro ironii, groteskní tón, umí rafinovaně prolínat dramatické (tragické) a komické situace, úspěch zřejmě i proto, že jeho zobrazení doby normalizace nemá rysy existenciální úzkosti či syrových zpráv, ale poutavé epiky s humorným nadhledem:

Báječná léta pod psa (92) – báječné je mládí, pod psa je doba, satiricky laděná rodinná kronika s autobiografickými rysy, vyprávění o Kvidovi a jeho rodičích, kteří se pokoušejí utéct před politickými tlaky normalizace z Prahy do malého města, nadprůměrně inteligentní a předčasně vyzrálý Kvido, posedlý psaním, zachycuje s posmutnělým a ironickým náhledem různé životní epizody svých rodičů (i své, tj. i sebeironie), vliv postmodernismu – hra mezi skutečností a fikcí (hra na vyprávění), vstupy do děje – diskuse s nakladatelem. Využita obecná čeština; ukázka čít. str. 198

Další prózy – Nápady laskavého čtenáře, Výchova dívek v Čechách, Účastníci zájezdu, Báječná léta s Klausem aj.

Michal Ajvaz, Jáchym Topol, Daniela Hodrová – mají blízko k magickému realismu, prolínání reality a snu (fantastických prvků), sklon k experimentu;

Témata, do kterých materiál patří