Ernest Hemingway - Stařec a moře
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Marie Pujmanová – povídka Pacientka doktora Hegela, románová trilogie Lidé na křižovatce, Hra s ohněm, Život proti smrti, povídka Předtucha, novela Sestra Alena, poezie Vyznání lásky, Praha, Paní Curierová
Ruralisté
Josef Knap – román Réva na zdi, Muži a hory, Puszta, Cizinec
František Křelina – sb. Půlnoční svítání, Předjitřní tma, Plaché světlo, román Hubená léta, volná trilogie Hlas v poušti, Puklý chrám, Bábel z podještědí
Psychologická próza
Jaroslav Havlíček – román Petrolejové lampy, Neviditelný, Helimadoe
Egon Hostovský – román Případ profesora Körnera, Cizinec, Nezvěstný; Listy z vyhnanství
Jarmila Glazarová – román Roky v kruhu, Vlčí jáma, Advent, publicistická kniha Chudá přadlena
Václav Řezáč – román Větrná setba, Slepá ulička, Černé světlo, Svěděk, Rozhraní
Ernest Hemingway
nejvýzn. představitel Ztracené generace
romanopisec, povídkář, novinář
Hrdina jeho próz – člověk, který bojuje proti přesile (příroda, osud), i když ví, že jeho boj je marný, nevzdá se – člověk pevného charakteru
‚,Člověk není stvořen pro porážku, člověka je možno zničit, ale ne porazit‘‘
Pro jeho život typický neklid, dychtivost poznat všechny stránky života
Z prostředí svých oblíbených činností – lov, box, koňské dostihy, … - čerpá náměty ke svým prózám
Zároveň chtěl být u všech význ. událostí své doby
Za 1. sv. v. odešel jako dobrovolník Červeného kříže do sanitárních oddílů přímo na italskou frontu
Na frontě těžce raněn
Po válce novinář v Paříži
Podnikal cesty po Španělsku, Africe
V době šp. obč. v. byl americkým korespondentem v Madridu, během 2. sv. v. v Indočíně
Po válce žil v Havaně a na svých usedlostech v USA
Na konci 50. let stále podléhal depresím, které ho pravděpodobně spolu se špatným zdravotním stavem dovedly k sebevraždě/nešťastná náhoda?
Nositel NC za lit. 1954
Dílo:
Spisovatelovým řemeslem je napsat knihu, která dokáže přesvědčit čtenáře o pravdivosti toho, co dokazuje, čtenář se cítí součástí jejího děje, H. vyžaduje od spis., aby dokonale znal to, o čem píše a od čtenáře, aby se ponořil do děje a vycítil myšlenky hrdinů
Autorův styl:
Metoda ledovce (psaní za využití podtextu) – 1/8 ledovce je z vody vidět (to, co je napsáno), zbytek pod hladinou – podtext – tím chce vyjádřit to hlavní – atmosféra, situace, charaktery hrdinů
Styl úsporný, jednoduchý, tzv. objektivní vypravěčství (často je to záznam dialogu), přesto výrazný, osobitý, souvisí s povoláním novinářského stylu (jednoduchost, jasnost, přehlednost, hutnost a strohost výpovědi), používá jednoduché často souřadně spojené věty
Od 70. let 20. st. se vyhlašuje mezinár. soutěž v jeho napodobování – soubor To nejlepší ze špatného Hemingwaye
Fiesta
Román
O veteránech 1. sv. v., příslušnících Ztracené generace žijících ve Španělsku, kteří se snaží vyrovnat s válečnými traumaty