OTÁZKA Č. 9 - VEŘEJNÝ SEKTOR
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
VEŘEJNÝ STATEK
Veřejné statky jsou takové aktivity či služby, které jsou více, či méně užitečné celé společnosti a jsou zabezpečovány veřejnou správou, tzn. státním orgánem nebo územní samosprávou.
Např. vzdělání, zdravotní péče, spravedlnost, obrana
ZNAKY
nerivalita = spotřeba veřejných statků je nerivalitní; osoby ve spotřebě nesoutěží ani si nekonkurují
nevylučitelnost ze spotřeby = veřejné statky nemůžeme vyloučit ze spotřeby
TEORIE VEŘEJNÉ VOLBY
Zabývá se veřejným rozhodováním a jeho mechanismy.
Klade si otázky „jak“ „co“ a „pro koho“ vyrábět ve veřejném sektoru.
JAKO ÚČASTNÍCI ZDE VYSTUPUJÍ:
Voliči (občané, spotřebitelé veřejných statků..)
Je významné, z jaké sociální vrstvy pocházejí.
Politikové
Po volbách obvykle přijímají nepopulární opatření, jak se ale blíží termín dalších voleb, snaží se získat další voliče a udržet se.
Nátlakové skupiny (lobby)
Osoby, které se snaží ve svůj prospěch ovlivnit politická rozhodnutí (formou zastrašování, podplácení..).
Byrokraté
= úředníci, kteří ve výkonných orgánech VES realizují rozhodnutí volených orgánů v praxi.
Mají „monopol“ na informace.
Často poskytují jen takové informace, které neohrozí postavení jejich úřadu či jejich funkci.
VEŘEJNÁ VOLBA ROZHODUJE:
o veřejných statcích
Např. jaké veřejné statky produkovat, v jakém množství, pro koho a jakou formou budou zabezpečeny.
o rozsahu veřejného sektoru
o intenzitě státních zásahů do vývoje makroekonomických veličin
Hospodářský růst – realizace veřejných zakázek, změna zákl. kapitálu u s. r. o.
Inflace – ČNB, povinné minimální rezervy
Nezaměstnanost – zřizování pracovních míst
o zákonech, které ovlivňují chování ekonomických subjektů
Vliv na chování soukromého sektoru.
Např. zákon o obchodních korporacích, občanský zákoník
Racionální neznalost voliče
znamená, že lidé při volbách nemají informace o politicích, ani po volbách nekontrolují jejich činnosti a politikové mají prostor pro uplatňování vlastních zájmů.
TYPY ROZHODOVACÍCH PROCESŮ
Přímé rozhodování
Občané mohou rozhodovat přímo – např. prostřednictvím referenda.
V praxi se využívá pouze zřídka, protože je zdlouhavé a nákladné.
Často jej využívá Švýcarsko.
Nepřímé rozhodování
Při nepřímém rozhodování se využívá nepřímá volba prostřednictvím volených zástupců.
V ČR ROZLIŠUJEME TYTO DRUHY VOLEB:
komunální volby – do zastupitelství úřadů obcí,
krajské volby – volby do zastupitelství krajských úřadů,
volby do Poslanecké sněmovny,
volby do institucí a komisí EU,
volby prezidenta republiky.
OBČAN ČR MÁ:
aktivní volební právo – má právo volit,
pasivní volební právo – právo být zvolen,
rovné volební právo – každý volič má jeden hlas, který má stejnou váhu,
přímé volební právo – máme právo zvolit si konkrétního kandidáta,
nepřímé volební právo – volíme stranu a ta pak volí kandidáty,
tajné volební právo – volič volí za plentou.