Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie-věda- směry 20.století-pro studenty

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (55.86 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Freudův Strukturální model lidské psychiky

Id – cca koresponduje s nevědomím, obsahuje primitivní pudy usilující o své vybití,

Ego – formuje se vývojem jedince, funkcí je odkládání pudových přání na vhodnou dobu, rozhoduje jaké jednání je vhodné a které impulzy Id budou uspokojeny a jak, Ego je prostředník mezi požadavky Id a Superega.

Superego – posuzuje, zda činy člověka jsou dobré nebo špatné – je to zvnitřněné reprezentace hodnot a morálky společnosti, která obsahuje svědomí jedince a obraz ideálně mravné osoby. Vzniká jako reakce na odměny a tresty rodičů a jiných autorit.

2) Individuální psychologie Alfreda Adlera

Individuální psychologie přisuzuje velký význam působení sociálního prostředí.

Nevědomí považuje za nejsilnějšího činitele v duševním životě, ale obsah nevědomí si představuje jinak než Freud.

Lidé si vytváří cíle, které ovlivňují jejich chování a jednání – tato cílová determinace je převážně neuvědomovaná, určována 2 základními motivy:

  1. motiv individua – cíl společenský = potřeba začlenit se do společnosti, uplatnit se zde

  2. touha po moci – touha překonat pocity méněcennosti a stát se nadřazeným, prosadit se. Může se vyvinout komplex méněcennosti.

3) Analytická psychologie Carla Gustava Junga

Vychází z nevědomí, které dělí na:

Osobní nevědomí – zapomenuté, potlačené, vytěsněné zážitky,

Kolektivní nevědomí – představuje historické zkušenosti celého lidstva, jeho kultury, které jsou předané každému jedinci. Charakteristické obrazy nebo vzorce, v níž se tyto zkušenosti vyjadřují, nazval: archetypy.

Archetypy jsou pravzory pocitů a poznání a pravzory lidské existence vůbec

Behaviorismus

Předchůdci behaviorismu:

  1. Ruská reflexní škola (Sečenov, Pavlov). Terminologie reflexní oblouk – existence bezděčných reflexů jako je kašel, kýchání, reflexů úmyslných.

Pavlov – klasické podmiňování, nepodmíněný, podmíněný podnět, nepodmíněný a podmíněný reflex

  1. Edward Lee Thorndike – výzkum učení na zvířatech vedl k zavedení termínu (C.L.Hull) instrumentální podniňování (učení) neboli učení pokusem a omylem, zákony efektu a cviku.

  1. Raný behaviorismus představitelé: (J.B.Watson)

Předmět studia: chování, které je možné rozložit na reakce, které lze studovat v závislosti na působících podnětech.

Základní myšlenkové paradigma:

- je schéma stimulus–reakce S-R = podnět způsobuje reakci např. v podobě

nějakého chování.

  • zamítání introspekce – důvodem je, že získaná data jsou nejasná, nestabilní …,

  • lidská osobnost je utvářena prostředím respektive podmiňováním – je to tedy pouze souhrn návyků

(příkladem : Watsonův experiment s malým Albertem – napodmiňovaný strach z bílých předmětů, dále studie Jonesové s Petrem – odstranění fobie z bílých myší, králíků …- bude probráno v přednášce o učení)

Témata, do kterých materiál patří