Mikroprocesory
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. přijde požadavek na využití dané části hardwaru procesoru
3. pokud povoleno - procesor uloží návratovou adresu hlavního programu (registry RISC / zásobník CISC) = call
4. přerušení hlavního programu, vykonávání vedlejšího programu
5. vedlejší program dokončen, procesor se vrací k hlavnímu programu tam, kde skončil = ret
Paměti
SRAM (Cache) DRAM Static Random Access Memory Dynamic Random Access Memory pokud nedojde k odpojení napájení, tak si paměť data udrží potřebuje periodické refreshování paměti pro uchování dat rychlejší s lepší modulací, která dovoluje lépe vytvořit interface pro přístup k paměti pomalejší, více energeticky náročná a méně chtěná varianta kvůli nutnému času pro provedení refreshe potřebuje 6 transistorů na jeden paměťový modul potřebuje pouze 1 transistor na jeden paměťový modul rychlejší, ale při stejné kapacitě jako DRAM dražší pomalejší, ale díky ceně výhodnější pro potřebu větší kapacity používá se převážně v cache pamětech používá se tedy pro paměti, kde se nehledí na rychlostCache struktura:
TAG - obsahuje adresu, kde byla data nalezena
DATA BLOCK - obsahuje samotná nalezená data
FLAG BITS - obsahuje dva různé bity. “Clean” bit, který určuje zda byla nalezena validní data(při startu procesoru se všechny nastavují na invalid) a “dirty” bit, který je měněn na základě toho, zda procesor již zapsal nějaké hodnoty do cache a zda již byly propagovány do hlavní paměti
Způsoby zapisování do paměti:
1. write through - při změně cache paměti se změna uloží do fronty a poté asynchronně do paměti
2. write back - změněné bity označeny jako Dirty => dirty bity zapsány do hlavní paměti při zrušení cache
Virtuální paměť
Předkládá procesům, programům, adresní prostor, který můžou používat pro své procesy. Vytváří převodníkovou mapu, která přidělenou virtuální paměť překládá na fyzickou paměť, kde jsou hodnoty uloženy.
Používají se dvě implementace - segmentace a stránkování:
Stránkování - rozděluje data, se kterými pracujeme, na stejně velké oddíly (pages) a prostor v RAM na stejně velké rámy, jako oddíly (page frames). Procesor pak hlídá, aby v RAM byly pages, které je nutné mít připravené. Pokud program potřebuje data, která nejsou načtená v RAM, zavolá procesor přerušení a přesune požadovaná data na RAM. Samotný program, který s daty pracuje, o stránkování neví. Nevýhoda - mikroprocesor neví, co logicky patří k sobě a dochází k výpadkům pages.
Segmentace - každému programu je určen jeho vlastní paměťový prostor a o alokaci dat na adresy se pak už stará program sám.
ISO/OSI
Fyzická - odesílání přijímání bitů, nezájem o obsah a význam
Spojová - přenášení bloků dat - určení příjemce, odesilatele, zajištění spolehlivosti, řízení toku (aby nedošlo k zahlcení příjemce)