Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikroprocesory

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (488.83 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2. přijde požadavek na využití dané části hardwaru procesoru

3. pokud povoleno - procesor uloží návratovou adresu hlavního programu (registry RISC / zásobník CISC) = call

4. přerušení hlavního programu, vykonávání vedlejšího programu

5. vedlejší program dokončen, procesor se vrací k hlavnímu programu tam, kde skončil = ret

Paměti

SRAM (Cache) DRAM Static Random Access Memory Dynamic Random Access Memory pokud nedojde k odpojení napájení, tak si paměť data udrží potřebuje periodické refreshování paměti pro uchování dat rychlejší s lepší modulací, která dovoluje lépe vytvořit interface pro přístup k paměti pomalejší, více energeticky náročná a méně chtěná varianta kvůli nutnému času pro provedení refreshe potřebuje 6 transistorů na jeden paměťový modul potřebuje pouze 1 transistor na jeden paměťový modul rychlejší, ale při stejné kapacitě jako DRAM dražší pomalejší, ale díky ceně výhodnější pro potřebu větší kapacity používá se převážně v cache pamětech používá se tedy pro paměti, kde se nehledí na rychlost

Cache struktura:

TAG - obsahuje adresu, kde byla data nalezena

DATA BLOCK - obsahuje samotná nalezená data

FLAG BITS - obsahuje dva různé bity. “Clean” bit, který určuje zda byla nalezena validní data(při startu procesoru se všechny nastavují na invalid) a “dirty” bit, který je měněn na základě toho, zda procesor již zapsal nějaké hodnoty do cache a zda již byly propagovány do hlavní paměti

Způsoby zapisování do paměti:

1. write through - při změně cache paměti se změna uloží do fronty a poté asynchronně do paměti

2. write back - změněné bity označeny jako Dirty => dirty bity zapsány do hlavní paměti při zrušení cache

Virtuální paměť

Předkládá procesům, programům, adresní prostor, který můžou používat pro své procesy. Vytváří převodníkovou mapu, která přidělenou virtuální paměť překládá na fyzickou paměť, kde jsou hodnoty uloženy.

Používají se dvě implementace - segmentace a stránkování:

Stránkování - rozděluje data, se kterými pracujeme, na stejně velké oddíly (pages) a prostor v RAM na stejně velké rámy, jako oddíly (page frames). Procesor pak hlídá, aby v RAM byly pages, které je nutné mít připravené. Pokud program potřebuje data, která nejsou načtená v RAM, zavolá procesor přerušení a přesune požadovaná data na RAM. Samotný program, který s daty pracuje, o stránkování neví. Nevýhoda - mikroprocesor neví, co logicky patří k sobě a dochází k výpadkům pages.

Segmentace - každému programu je určen jeho vlastní paměťový prostor a o alokaci dat na adresy se pak už stará program sám.

ISO/OSI

Fyzická - odesílání přijímání bitů, nezájem o obsah a význam

Spojová - přenášení bloků dat - určení příjemce, odesilatele, zajištění spolehlivosti, řízení toku (aby nedošlo k zahlcení příjemce)

Témata, do kterých materiál patří