Surdopedie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Mluvená řeč
Sluchadla, kochleární implantáty…
Odezírání
PAZ, daktylní abeceda …
Český znakový jazyk, vlastní/ryzí znakový jazyk neslyšících
Znakový / znakovaný český jazyk – český jazyk tlumočený prostřednictvím znaků a dalších vizuálně motorických markerů
Pravidla komunikace s člověkem/studentem se sluchovým postižením
Při komunikaci s nedoslýchavým studentem je zapotřebí zajistit nerušený poslech (omezit pokud možno hluk v prostředí), zvolit přiměřenou konverzační vzdálenost aby student mohl doplňovat slyšenou řeč i odezíráním obličeje mluvícího, mluvit mírně pomaleji a důsledně artikulovat, nekřičet a zachovat jak kontinuitu konverzace, tak i zrakový kontakt.
Umožnit pro nedoslýchavého studenta přímý zrakový kontakt s vyučujícím na sedadle vpředu v učebně nebo konzultovat jeho optimální poslechové podmínky v učebně se zabudovanou poslechovou technikou.
Při komunikaci s neslyšícím člověkem využívajícím služby artikulačního tlumočníka nebo tlumočníka znakovým jazykem, je vhodné komunikovat jak s tlumočníkem tak i s neslyšícím člověkem. Formulace v dialogu jsou směřovány k neslyšícímu člověku, stejně tak i zrakový kontakt v průběhu rozhovoru. Zná-li jednající osoba alespoň základy znakového jazyka či prstové abecedy, měla by je používat.
Komunikace psanou podobou jazyka se studentem je také jednou z možností sdělování informace, dotazování či zkoušení.
S neslyšícím člověkem je dobré využívat výrazy obličeje a gesta rukou, možnosti odezírání řeči hraničí na 30-40 % srozumitelnosti a odezírání je psychicky velmi náročné. Při komunikaci ve skupině je dobré neslyšícímu sdělit téma aby anticipací lépe odezíral a nebyl vyčleněn od počátku.
Při zahájení komunikace s neslyšícím studentem, který používá kochleární implantát, je vhodné hned na začátku komunikace domluvit optimální poslechové podmínky rozhovoru.
Pokud chceme získat zpětnou vazbu a ujištění, že neslyšící sdělení skutečně porozuměl, je dobré ptát se nepřímo na obsah sdělení, položit otázku "Co jste mi porozuměl?" nikoliv pouze "Rozuměl jste?".