Ostrov s majákem - recenze

Filozofická fakulta

Severská literatura od roku 1960 II (Dánsko, Finsko, Island)

jarní semestr 2016

Jakub Večeřa

Recenze: Ostrov s majákem. Ostrov, kde vražda není náhodou

UČO: 438772

Autorkou díla Ostrov s majákem je úspěšná finská autorka detektivních románů Leena Lehtolainen. Tato dvaapadesátiletá populární autorka se na dráhu spisovatelky vydala již ve svých dvanácti letech. Své schopnosti spisovatele zdokonalila během studia na Univerzitě v Helsinkách. Zpočátku se rozhodovala, zdali se stát policistkou, či spisovatelkou, proto povolání strážce zákona alespoň použila ve svých dílech. A nejen to – tímto strážcem se v případě jejích detektivních románů stala žena, kterou tak dosadila na pozici hlavní hrdinky, což nebylo v dřívějších dobách pro tento žánr finské literatury typické.

Ústřední postavou v detektivním románu Ostrov s majákem je vrchní komisařka na oddělení násilných trestných činů policie Espoo Maria Kalliová, která se objevuje v řadě detektivních románů, které na sebe volně navazují. První román s touto postavou byl vydán v roce 1993 a Ostrov s majákem je třetím literárním počinem Leeny Lehtolainen z této série, který v originále vyšel na sklonku dvacátého století. Volně navazuje na díla Zasněžená žena a Spirála smrti. K dalším dílům této autorky, která za ně sbírá různé literární ceny, se řadí například Krev v jezeře nebo trilogie Bodyguardka. U nás se vydávání literárních počinů této spisovatelky věnuje především nakladatelství Hejkal.

Vražedný ostrov, nebo náhoda?

Maria Kalliová se před nástupem na post vrchní komisařky po mateřské dovolené vydává se svým manželem a malou dcerou na ostrov Rödskär, kde se seznamují s rodinou Merivaarových, jejíž firma obchodující s lodními ekologickými barvami jej využívá. Komisařka se zde setkává s některými dalšími přáteli rodiny a poznává tak různé osoby, se kterými, aniž by to tušila, bude mít v budoucnu ještě co do činění. Ostrov ji přitahuje i z toho důvodu, že se na něm před rokem zabil její bývalý milenec Harri. Když se však k úspěšné komisařce o několik dní později dostane zpráva, že na ostrově zemřel jeden ze členů Merivaarovy rodiny, pochopí, že již nejde o nešťastnou náhodu. A její intuice bude správná. Stává se součástí jednoho velkého kolotoče, který může zastavit odhalením viníka pouze ona. Důležitá je opatrnost, rozvážnost a citový odstup od všech podezřelých, kterých není zrovna málo. Podaří se jí toto vše, navíc po delší pracovní pauze? A vypátrá Maria Kalliová neznámého vraha, který si bizarním způsobem pro svůj čin opět vybral nejen stejné místo, ale i stejný den o rok později?

Nejen vraždy

Leena Lehtolainen celý příběh rozplétá pomalým a napínavým způsobem. Komisařka se postupně seznamuje s jednotlivými členy rodiny, jejich vzájemně odlišnými názory a v neposlední řadě i vzájemnými vztahy, které postupně dotváří obraz toho, co na první pohled není možné spatřit. Příběh však neobsahuje jen ryze detektivní zápletku, autorka do děje šikovně zakomponovala komisařčin soukromý život, její soužití s manželem Anttim a dcerou Iidou a vztahy mezi kolegy na oddělení násilných trestných činů, kdy ne se všemi lze dobře vyjít. Detaily dokreslují popisy finské krajiny a celkově finské společnosti a jejího každodenního života, čtenář tak podnětů k představivosti má více než dost.

Témata, do kterých materiál patří