Reflexy_u_cloveka_a_reakcni_doba
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Nejdéle trvá reakce na podněty optické, kratčeji na podněty akustické a nejrychleji reagujeme na
podněty taktilní. Horní končetina reaguje zpravidla po kratší latenci než končetina dolní.
Praktická cvičení č.: poslední
Jméno:
Pedagogická a klinická antropologie
Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
1) Vyzkoušejte si reakční dobu na počítači
http://www.motoarena.cz/clanek/zabava/znacka/326-test-jaka-je-vase-reakcni-doba
http://flashgamesspot.com/cs/play/world-reaction-a-reaction-time-test-game-to-test/flash-game/
Výsledek: (srovnejte s ostatními ve skupině)
2) Zachycení padajícího předmětu
Pomůcky: dlouhé pravítko
a) Testovaná osoba sedí a položí ruku přes okraj stolu, pravítko uchopuje (zastavuje pád)
protipohybem prstů a palce. Nulový bod měřítka je 5cm od dolního okraje. Vyšetřující
slovním pokynem upozorní vyšetřovaného, že pravítko pustí během příštích 4 sekund.
Úkolem vyšetřovaného je zachytit pravítko co nejdříve sevřením prstů a palce. Vyšetřovaný
fixuje černou značku na měřítku, nedívá se na ruku vyšetřujícího. Výsledek se odečítá na
horní straně palce. Pokus opakujte 5x a vypočtěte aritmetický průměr.
b) Testovaná osoba sedí proti zdi a padající pravítko zastavuje přitisknutím špičky nohy ke stěně.
Vzdálenost měřítka od stěny je asi 2,5 cm. Pokus opakujte pětkrát. Vypočtěte aritmetický
průměr.
Srovnejte rychlost reakce vaší ruky a nohy a své výsledky srovnejte s ostatními ve skupině.
3) Sekunda úleku
Podržte nad lehce otevřenou rukou svého spolužáka bankovku a požádejte ho, aby ji chytil,
až ji pustíte.
Výsledek:
Nepodaří se mu to. Když jeho oko vidí bankovku padat, dá signál mozku a ten dá povel ruce, aby bankovku chytila. Tím však
ztratí potřebný čas. Vám se pokus podaří, protože příkazy pro puštění a chycení bankovky jsou vaším mozkem vyslány
současně.
Praktická cvičení č.: poslední
Jméno:
Pedagogická a klinická antropologie
Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
Závěr: vyjádřete se k výsledkům vyšetření – vybavitelnosti, kvalitativnímu a
kvantitativnímu charakteru reflexů a srovnejte jednotlivé reakční doby mezi končetinami a
ostatními studenty ve skupině: