Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Dobrý učitel (470764)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.8 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Dobrý učitel

Učitelství není jedno z nejjednodušších povolání, přesto mám dojem, že se v dnešní době dost podceňuje. Děti či dorostenci, včetně svých rodičů, si na své kantory často stěžují a nadávají. Přitom dokázat předat své znalosti studentům v různých věkových kategoriích, kteří o to většinou ani nestojí, získat si jejich pozornost a určitý respekt, není zrovna jednoduchá záležitost. Myslím si, že obecně charakterizovat dobrého učitele, tedy určit vlastnosti, kterými by měl disponovat, nejde. Proč?

Každý student má jinou představu o studiu, a také potřebuje odlišný přístup. Někteří pracují lépe pod silnou rukou. Vyhovuje jim takový učitel, který si umí získat respekt, učí přísně a nedělá příliš kompromisy. Člověk je pak lépe motivován, především ze strachu z trestu, který by mohl přijít, když se například nenaučí danou látku. To studenta donutí pracovat mnohem pilněji. Přesný typ tohoto učitele představuje ve známém filmu Obecná škola, Jan Tříska, který ztvárnil hlavní roli Igora Hnízda. Já mít podobného učitele, byla bych připravena na každou hodinu a snažila se ze všech sil. Přesto si kladu otázku, jestli by to po určité době na mě nepůsobilo jako teror a z učení se nestalo pouhé mučení.

Jiným studentům, kteří preferují pohodu a školu berou flegmaticky, by vyhovoval přesný opak. Myslím si, že takových učitelů najdeme mnohem víc. Jsou to ti učitelé, kterým nevadí, že se studenti v hodině nevěnují výkladu, že úkol donesou týden po termínu odevzdání, anebo že měsíc odkládají test. Je jim to takřka jedno. Jejich přehnaná tolerance nezná meze a žáci toho často využívají.

Dobrý učitel pro mě by měl mít z obou typů něco. Získat si mou pozornost, ale ne svým tvrdým přístupem, ale spíš zábavou a zapáleností. Dále by pro mě bylo ideální, kdyby mi občas učitel dokázal vyjít vstříc. Ale ne vždy, abych si na to příliš nezvykla. Na gymnáziu se psaly písemky každý den, někdy i 3 za den. Většině učitelům bylo jedno, jak to zvládáme. Pětky lítaly, studenti opisovali a snažili se všelijak z toho vykroutit. Přitom by bylo mnohem efektivnější, kdyby se vyučující dokázali domluvit se studenty a tolerovali, že jejich předmět není jediný, který se učí. Vedle zdravé tolerance svou důležitou roli hraje i ochota učitele. Ne vždy jsem pochopila z výkladu danou látku. Proto oceňuji, když si učitel dokáže udělat 5 minut čas po vyučování a vysvětlí mi to ještě jednou.

Zkráceně si myslím, že dobrý učitel se nachází někde na hraniční čáře mezi autoritativním a kamarádským učitelem. Není ideální být jeden či druhý. Doufám, že se v budoucnu k té pomezní čáře aspoň přiblížím.

Témata, do kterých materiál patří