Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy zdravotních nauk (SP7BP_ZZDN)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SP7BP_ZZDN - Základy zdravotních nauk, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení
ZÁPISKY Zápisky z hodin 11.05.2018 10:42 64

Další informace

Cíl

Základy zdravotních nauk SP4BK_ZZDN + SPZKC_ZZDN, SP4RC_ZZDNPo úspěšném absolvování předmětu bude mít posluchač základní představu o anatomii a fysiologii lidského organismu jako celku i jeho jednotlivých systémů, bude schopen porozumět vybraným infekčním a neinfekčním patologickým procesům, pochopit smysl preventivních opatření a řadu z nich bude schopen realizovat. Bude schopen poskytnout základy laické první pomoci.K základním cílům předmětu patří návaznost na poznatky o anatomii a fysiologii lidského organismu, podání přehledu základních infekčních onemocnění a důležitých neinfekčních chorob hromadného výskytu (srdečně-cévní a nádorová onemocnění, cukrovka, alergie), základy patofysiologie, epidemiologie, školní hygieny, prevence a první pomoci. Bližší vymezení témat je uvedeno níže.Pojem zdraví, přehled poruch pohybového ústrojí, srdečně cévního ústrojí, dýchacího ústrojí, trávicího ústrojí, vylučovacího ústrojí, kožního ústrojí, nervového ústrojí, dítě s poruchou smyslů, škola a infekce, dítě s alergií a škola, zdravotní rizika učitelského povolání, základy hodnocení výživové spotřeby a výživového stavu, základní pojmy z infektologie, poruchy rozmnožovacího ústrojí, reprodukční a sexuální chování jako rizikový faktor.

Osnova

1. Základní terminologie a vymezení oboru. Pojmy zdraví a nemoc, prevence, profylaxe, ochrana a podpora zdraví. Faktory působící pozitivně a negativně na zdravotní stav člověka.2. Dítě a prostředí. Dědičnost, životní podmínky, úloha faktorů prostředí.3. Příznaky poruch zdraví dítěte školního věku. Základní pojmy z infektologie. Epidemiologický řetězec. Typy původců a způsoby přenosu infekčních onemocnění.4. Choroby přenosné vzduchem, vodou a potravinami.5. Choroby přenosné krví, pohlavním stykem. Parazitární onemocnění působená prvoky, červy, členovci.6. Imunologické minimum. Obranyschopnost, její typy, funkce, poruchy.Očkování a podávání protilátek, očkovací kalendář. Léčba lege artis, antibiotika a chemoterapeutika.7. Toxikologické minimum. Lék/jed, základní pojmy, ochrana zdraví. Biohazard, bioterorismus.8. Neinfekční choroby hromadného výskytu. Systém rizikových faktorů.9. Kardiovaskulární onemocnění. Výskyt v populaci, etiologie, rizikové a ochranné faktory. Léčba a prevence. Nejvýznamnější zástupci kardiovaskulárních chorob.10. Nádorová onemocnění. Výskyt v populaci, etiologie, rizikové a ochranné faktory. Léčba a prevence. Nejvýznamnější zástupci nádorových onemocnění.11. Diabetes mellitus. Výskyt v populaci, etiologie, typ I a II, rizikové a ochranné faktory. Léčba a prevence.12. Alergie a škola. Výskyt v populaci, etiologie. Léčba a prevence.Nejvýznamnější projevy alergií.13. Charakteristika prostředí ve škole. Únava, přetěžování, režim dne.Podmínky školní práce.14. Epilepsie. Neurózy v dětském věku. Dětská mozková obrna, lehká mozková dysfunkce.15. Energetická a biologická hodnoty stravy. Základní skladebné součásti stravy. Pitný režim. Etická a mikrobiologická hlediska školního stravování.16. Dětské úrazy. Riziková období dětského věku, prevence úrazů. Dítě jako chodec, dítě jako cyklista a spolujezdec. Povinná výbava jízdního kola, používání přílby.17. Kardiopulmocerebrální resuscitace. Diagnostika základních životních funkcí. Nepřímá srdeční masáž, umělé dýchání, cizí těleso v dýchacích cestách. Rozdíly v dětském a dospělém věku. Rizika pro zachránce.18. Velké krvácení. Typy krvácení, diagnostika. Postupy stavění krvácení.19. Šok. Etiologie, typy, stádia, diagnostika. Protišoková opatření-pravidla a výjimky.20. Popáleniny a omrzliny. Etiologie, dělení, první pomoc. Devítkové pravidlo.21. První pomoc při akutních alergických stavech. Úpal, úžeh.22. První pomoc při akutních horečnatých stavech. Poleptání, poranění oka.23. Poranění pohybového aparátu. Podvrtnutí, vyvrtnutí, zlomeniny. Způsoby imobilizace a dalšího ošetření.24. Lékárnička. Její vybavení a význam jednotlivých součástí.

Literatura

KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 258 s. ISBN 80-210-3844-6. infoBYDŽOVSKÝ, Jan. První pomoc. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2004. 75 s. ISBN 80-247-0680-6. infoMACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2. infoMACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2002. 269 s. ISBN 80-7184-867-0. infoPARKER, Steve. Lidské tělo :[prozkoumejte své tělo a naučte se mu rozumět]. Vyd. 1. Praha: Slovart, 1998. 59 s. ISBN 80-7209-084-4. infoSMITH, Tony. Lidské tělo :ilustrovaný průvodce jeho stavbou, funkcí a některými poruchami. 2. vyd. Praha: Fortuna Print, 2001. 240 s. ISBN 80-86144-67-4. infoKÁBRT, J. a kol. Lexicon medicum. Praha: AVICENUM, 1988

Požadavky

Předmět navazuje na dosavadní znalosti posluchačů ze střední školy a přináší podrobnější a syntetické informace z oblasti teoretických, preklinických i klinických medicínských oborů. Tyto poznatky jsou skloubeny se zásadami dobré pedagogické praxe, aplikovány na situace ve školních zařízeních s důrazem na samostatné a zodpovědné rozhodování pedagoga v případě ohrožení zdraví či života dítěte, komunikaci s dalšími specialisty v týmu, jenž o dítě pečuje.Jsou probírány základní příznaky a chorobné jednotky, s nimiž se může pedagog u školních dětí setkat, prostředí ve třídě je charakterizováno z hlediska ergonomického, epidemiologického, mikroklimatu, osvětlení, zvukové pohody žáků. K hlavním cílům výuky předmětu patří posílení znalostí posluchačů o dobré pedagogické praxi, základech první pomoci, významných infekčních a neinfekčních chorobách, jejich brzké detekci, možnostech terapie a prevence. Důraz je kladen na holistické pojetí zdraví a včasné rozpoznání jeho poruch, preventivní opatření ve škole, hygienu pedagogického procesu, spolupráci s dalšími odborníky v zájmu dítěte, omezení rizik, spojených se školní docházkou.

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.Bc. Daniela Tesaříková