ZÁPISKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Přednáška č.1: Základy zdravotních nauk
Doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D
Literatura:
KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 258 s. ISBN 9788021057630.
ZUCHOVÁ, Barbora, Radek TURIN, Martin SEBERA, Zdeňka KUBÍKOVÁ a Petr ZAORAL. První pomoc. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISSN 1802-128X.
ZUCHOVÁ, Barbora. Základní postupy neodkladné resuscitace - Guidelines 2005. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISSN 1802-128X.
MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2.
Závěr předmětu:
Test o 60 otázkách – minimum 40
Budou předtermíny
Zdraví jako fenomén
Biomedicínský model (zdraví je samozřejmost, nemoc je porucha, léčení náprava stavu)
Bio-psycho-sociální model (nezbytná péče o zdraví, jeho udržování a posilování)
Ekologicko-sociální model (osobnost a společnost, subjektivní prožívání)
Holistický model (velmi komplexní, stav úplného psychosociálního blaha i zdraví osobní-seberealizační, společensko-sociální, tělesné, duševní, citové-emocionální, duchovní-spirituální)
Definice a vymezení zdraví
Fyzické (funkce systémů těla, bolest,..)
Duševní (orientace, paměť, motorika, emoce, smysly)
Sociální (vztahy a konflikty, stres)
Duchovní (prozatím alternativní: víra, hodnoty)
Emocionální (prozatím alternativní: přijetí, láska, bezpečí)
Osobní (prozatím alternativní: seberealizace, rodina, kariéra, plány)
Harmonie mezi složkami
Nemoc jako poškození jedné či více součástí holistického modelu
Well being (WHO)
Determinanty zdraví:
NEPŘÍMÉ:
Kulturní tradice
Demografická situace
Role jednotlivce
Politicko-ekonomický systém
Sociální rozvrstvení
Sociální prostředí
PŘÍMÉ:
Životní prostředí (15-20%)
Životní styl (50%)
Genetika (10-15%)
Zdravotní péče (10-15%)
Měření zdraví:
Norma v měření vs. Běžná denní praxe (zdraví x nemoc)
Systém ukazatelů / znaků zdraví
Kvantifikace
Exaktní vyjádření zdraví
Faktory působící na zdraví:
NEGATIVNÍ:
Zevní
Biologické (původce infekcí)
Chemické (toxiny, karcinogeny, alergeny)
Fyzikální (teplota, tlak, elektrický proud)
Sociální
Vnitřní
Genetika (chyby v genomu,…)
Dispozice (vrozené i získané)
Stárnutí
Imunita
POZITIVNÍ:
Prevence
Primární (zábrana vzniku – všeobecná, selektivní, indikovaná)
Sekundární (detekce ohrožených rizikem, zábrana šíření)
Terciální (prevence dalších komplikací)
Nespecifická
Specifická
Health Promotion
Investice do zdraví (osobní inventura,…)
Přednáška č. 2
Přenos infekce:
Nízká úroveň osobní hygieny, chybějící základní návyky z domova
Vysoká koncentrace lidí, omezený prostor
Pedagog ani žák nejsou hermeticky oddělení
Nevhodné mikroklima ve třídách
Nedostatečná úroveň větrání
Nemocní žáci často chodí dál do školy, tak rozšiřují nákazu
Nízká povědomost o prevenci