Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ZÁPISKY

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (792.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednáška č.1: Základy zdravotních nauk

Doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D

  • Literatura:

KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 258 s. ISBN 9788021057630.

ZUCHOVÁ, Barbora, Radek TURIN, Martin SEBERA, Zdeňka KUBÍKOVÁ a Petr ZAORAL. První pomoc. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISSN 1802-128X.

ZUCHOVÁ, Barbora. Základní postupy neodkladné resuscitace - Guidelines 2005. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISSN 1802-128X.

MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2.

  • Závěr předmětu:

    • Test o 60 otázkách – minimum 40

    • Budou předtermíny

Zdraví jako fenomén

  • Biomedicínský model (zdraví je samozřejmost, nemoc je porucha, léčení náprava stavu)

  • Bio-psycho-sociální model (nezbytná péče o zdraví, jeho udržování a posilování)

  • Ekologicko-sociální model (osobnost a společnost, subjektivní prožívání)

  • Holistický model (velmi komplexní, stav úplného psychosociálního blaha i zdraví osobní-seberealizační, společensko-sociální, tělesné, duševní, citové-emocionální, duchovní-spirituální)

Definice a vymezení zdraví

  • Fyzické (funkce systémů těla, bolest,..)

  • Duševní (orientace, paměť, motorika, emoce, smysly)

  • Sociální (vztahy a konflikty, stres)

  • Duchovní (prozatím alternativní: víra, hodnoty)

  • Emocionální (prozatím alternativní: přijetí, láska, bezpečí)

  • Osobní (prozatím alternativní: seberealizace, rodina, kariéra, plány)

  • Harmonie mezi složkami

  • Nemoc jako poškození jedné či více součástí holistického modelu

  • Well being (WHO)

Determinanty zdraví:

NEPŘÍMÉ:

  • Kulturní tradice

  • Demografická situace

  • Role jednotlivce

  • Politicko-ekonomický systém

  • Sociální rozvrstvení

  • Sociální prostředí

PŘÍMÉ:

  • Životní prostředí (15-20%)

  • Životní styl (50%)

  • Genetika (10-15%)

  • Zdravotní péče (10-15%)

Měření zdraví:

  • Norma v měření vs. Běžná denní praxe (zdraví x nemoc)

  • Systém ukazatelů / znaků zdraví

  • Kvantifikace

  • Exaktní vyjádření zdraví

Faktory působící na zdraví:

  • NEGATIVNÍ:

    • Zevní

      • Biologické (původce infekcí)

      • Chemické (toxiny, karcinogeny, alergeny)

      • Fyzikální (teplota, tlak, elektrický proud)

      • Sociální

    • Vnitřní

      • Genetika (chyby v genomu,…)

      • Dispozice (vrozené i získané)

      • Stárnutí

      • Imunita

  • POZITIVNÍ:

    • Prevence

      • Primární (zábrana vzniku – všeobecná, selektivní, indikovaná)

      • Sekundární (detekce ohrožených rizikem, zábrana šíření)

      • Terciální (prevence dalších komplikací)

      • Nespecifická

      • Specifická

    • Health Promotion

      • Investice do zdraví (osobní inventura,…)

Přednáška č. 2

Přenos infekce:

  • Nízká úroveň osobní hygieny, chybějící základní návyky z domova

  • Vysoká koncentrace lidí, omezený prostor

  • Pedagog ani žák nejsou hermeticky oddělení

  • Nevhodné mikroklima ve třídách

  • Nedostatečná úroveň větrání

  • Nemocní žáci často chodí dál do školy, tak rozšiřují nákazu

  • Nízká povědomost o prevenci

Témata, do kterých materiál patří