ZÁPISKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Nedostatek pohybu:
Vyšší výskyt nadváhy a obezity
Strach z tělesné výchovy (výkonové hodnocení, hrozí špatné známky), časté omluvy a osvobození
Děti neprožívají radost z pohybu
Převážně sedavá činnost ve škole, v kroužcích, doma (TV, PC, DVD, hry)
Děti mají bytostnou potřebu pohybu, ale ta je značně ovlivněna životním stylem rodiny
Už v dětském věku se vytvářejí podklady pro vyšší riziko tzv. civilizačních chorob
Přetěžování:
Únava je fyziologický jev, ale přetěžování je patologické
Velký tlak na výkon, nedostatek času, kvanta encyklopedických dat
Málo pedagogické zkušenosti
Nerespektování křivky výkonnosti
Neurotizace dítěte doma i ve škole
Krize rodiny, škola nemůže plně suplovat vliv a výchovu rodičů
Výskyt syndromu SAN (týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte, Child Abuse and Neglect)
Závislosti chování:
Alkohol i tabák jsou pro děti a mládež nelegální
Návykové látky charakteru substancí (hmotné povahy)
Chování, které obsahuje znaky závislosti, např.:
Patologické hráčství (automaty, PC, kasina)
Netholismus (závislost na internetu)
Oniomanie, shopholismus (chorobné, záchvatovité nakupování)
Bankholismus (závislost na dálkovém ovládání bankovních služeb)
Poruchy příjmu potravy (bulimie, anorexie)
Závislost na sektách
Workholismus (závislost na práci)
Youtholismus (snaha o zachování mladistvého vzhledu a vlastností)¨
Sociální patologie:
Kromě závislostí se ve škole vyskytují i další rizikové typy chování:
Šikana, kyberšikana
Stalking (slídění, pronásledování)
Dětská kriminalita
Lži, útěky
Prostituce, promiskuita
Sebevraždy (dokonané i pokusy)
Sebepoškozování
Syndrom CAN
Rasismus a xenofobie
Stress:
Fyziologická reakce živých organismů na zátěž a ohrožení jejich existence (boj, útěk)
Dlouhodobý a neřešený stress oslabuje organismus, zvyšuje rizika civilizačních chorob
Hrozí vznik a vážné zhoršování poruch v holistické koncepci zdraví
Člověk je ohrožen i úmrtím (vyčerpání, imunitní selhání, dysregulace)
Nutná účinná obrana a prevence, trénink asertivity, uplatňování duševní hygieny
Nevhodný výživový a pitný režim:
Vysoký obsah energie, chybějí některé biologicky hodnotné prvky
Děti přijímají v nadbytku cukr, sůl, glutamát, cholesterol, nasycené mastné kyseliny a jejich trans-formy, syntetická barviva a konzervanty
Chybějící antioxidanty, vláknina, Ca, K a Mg, H2O
Děti jedí méně než 3x denně, mnohdy nesnídají, večeře bývá velmi bohatá, následuje spánek nebo sedavá aktivita
Preference slaných a sladkých jídel, fast-food
Zvýšený výskyt alergenů:
Škola není „allergic friendly“
Problémy se řeší až ex-post, tedy ne prevence, ale až profylaxe
Výskyt alergických dětí narůstá (každé třetí má problémy)
Učitelé prakticky nevědí, nebo vědí jen nedostatečně o zásadách laické první pomoci
Výběr materiálů a vybavení budov jen málokdy konzultován s odborníky (alergology, ergonomy)
Nízká a formální úroveň úklidu ve třídách
Zhoršené životní podmínky (prach, dým…)