Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




10._Studujici_se_ZP

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.66 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Vzdělávání a profesní příprava osob se ZP

Kojenecký věk

  • Aktivizace dítěte

  • Povzbuzování v pohybu

  • Důraz na samostatnost poznávání (různé druhy terénu)

Předškolní období

  • Poznání většího prostoru (kaluže, bahno, písek)

  • Běh s průvodcem (jiný pohyb)

  • Potřeba neustálého popisu okolí

  • Potřeba upozornit na zvuky a jejich původce

Školní věk

  • Samostatný pohyb po známém prostoru

  • Chůze po schodech

  • Překážky a jejich překonávání

  • Lokalizace směru zvuku

  • Z které strany se na to podíváme???

  • Věkové hledisko

    • MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK

    • STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK

    • ???????????

  • Stupeň vzdělávání

    • ZÁKLADNÍ ŠKOLA

    • STŘEDNÍ ŠKOLA, SPECIALIZAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

    • VYSOKÁ ŠKOLA

    • VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH

Mladší školní věk

nástup do školy:

Mladší školní věk
vhodná forma vzdělávání

  • speciální škola

    • odlišnost školy, děti s podobným postižením, internát

  • integrace

    • izolace ve skupině, úroveň kompetencí odlišná, od zdrav. spolužáků, sebeprosazení

Starší školní věk

sociální úkol – osamostatnění z vazby na rodinu a hledání vlastní identity

ukončení puberty - volba povolání a diferenciace zájmů

začlenění skrze volnočasové aktivity, oblékání

puberta pro ZP náročnější – nedostatek kompetencí, revolta, trvalost handicapu

vzdělávání v integraci – dobrý prospěch X špatný prospěch

Adolescence

Období vlastní identity a fáze přípravy na povolání

Na konci období –zařazení mezi zdravé (pro některé nová situace → krize identity)

Poslední šance uvolnění se z vazby na rodinu!!!

  • vazba na skupinu stejně postižených (efekt similarity)

  • vazba na skupinu zdravých (sociální strategie pro uspokojující vztahy)

Volba povolání

  • odchod ze základní školy - eliminace rovnosti rolí žáka

    • přechod do zaměstnání

      • plnoletost - sociální i právní mezník

Hlediska pro výběr vzdělávání

  • složky školní zralosti

  • osobnostní rysy dítěte

  • vybavení školy (materiální i personální)

  • umístění školy

  • akceptace vady dítětem a rodinou

Vzdělávání osob se ZP na základní škole (ZŠ)

  • druh a stupeň vady zraku

  • rámcový vzdělávací program pro základní školy

  • klíčové kompetence (k učení, řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské a pracovní)

  • specifické kompetence (práce s pomůckami, POSP, atd.)

Základní škola pro zrakově postižené

Vyhláška č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami…

  • Učební plán základní školy pro zrakově postižené – speciální podpora

    • předměty speciální péče

      • zraková stimulace

      • speciální příprava psaní a čtení bodového písma

      • práce s kompenzačními pomůckami

    • předměty psaní na počítači a práce na počítači

    • volitelné předměty

    • nepovinné předměty

Integrované vzdělávání

  • podle Vyhlášky č. 73/2005 Sb. o přijetí rozhoduje ředitel školy se souhlasem zákonného zástupce

  • podpora speciálně pedagogického centra

  • faktory úspěšné integrace

    • týmová práce učitelů

    • žák s postižením

    • spolužáci

    • rodiče

    • ostatní odborníci

Témata, do kterých materiál patří