10._Studujici_se_ZP
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vzdělávání a profesní příprava osob se ZP
Kojenecký věk
Aktivizace dítěte
Povzbuzování v pohybu
Důraz na samostatnost poznávání (různé druhy terénu)
Předškolní období
Poznání většího prostoru (kaluže, bahno, písek)
Běh s průvodcem (jiný pohyb)
Potřeba neustálého popisu okolí
Potřeba upozornit na zvuky a jejich původce
Školní věk
Samostatný pohyb po známém prostoru
Chůze po schodech
Překážky a jejich překonávání
Lokalizace směru zvuku
Z které strany se na to podíváme???
Věkové hledisko
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
???????????
Stupeň vzdělávání
ZÁKLADNÍ ŠKOLA
STŘEDNÍ ŠKOLA, SPECIALIZAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
VYSOKÁ ŠKOLA
VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
Mladší školní věk
nástup do školy:
Mladší školní věk
vhodná forma vzdělávání
speciální škola
odlišnost školy, děti s podobným postižením, internát
integrace
izolace ve skupině, úroveň kompetencí odlišná, od zdrav. spolužáků, sebeprosazení
Starší školní věk
sociální úkol – osamostatnění z vazby na rodinu a hledání vlastní identity
ukončení puberty - volba povolání a diferenciace zájmů
začlenění skrze volnočasové aktivity, oblékání
puberta pro ZP náročnější – nedostatek kompetencí, revolta, trvalost handicapu
vzdělávání v integraci – dobrý prospěch X špatný prospěch
Adolescence
Období vlastní identity a fáze přípravy na povolání
Na konci období –zařazení mezi zdravé (pro některé nová situace → krize identity)
Poslední šance uvolnění se z vazby na rodinu!!!
vazba na skupinu stejně postižených (efekt similarity)
vazba na skupinu zdravých (sociální strategie pro uspokojující vztahy)
Volba povolání
odchod ze základní školy - eliminace rovnosti rolí žáka
přechod do zaměstnání
plnoletost - sociální i právní mezník
Hlediska pro výběr vzdělávání
složky školní zralosti
osobnostní rysy dítěte
vybavení školy (materiální i personální)
umístění školy
akceptace vady dítětem a rodinou
Vzdělávání osob se ZP na základní škole (ZŠ)
druh a stupeň vady zraku
rámcový vzdělávací program pro základní školy
klíčové kompetence (k učení, řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské a pracovní)
specifické kompetence (práce s pomůckami, POSP, atd.)
Základní škola pro zrakově postižené
Vyhláška č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami…
Učební plán základní školy pro zrakově postižené – speciální podpora
předměty speciální péče
zraková stimulace
speciální příprava psaní a čtení bodového písma
práce s kompenzačními pomůckami
předměty psaní na počítači a práce na počítači
volitelné předměty
nepovinné předměty
Integrované vzdělávání
podle Vyhlášky č. 73/2005 Sb. o přijetí rozhoduje ředitel školy se souhlasem zákonného zástupce
podpora speciálně pedagogického centra
faktory úspěšné integrace
týmová práce učitelů
žák s postižením
spolužáci
rodiče
ostatní odborníci