9._Predskolni_vychova
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Předškolní výchova
Teorie sociálního vývoje
Na každém vývojovém stupni nastává psychosociální konflikt – podaří se, postupuje dál, jinak vývoj ohrožen
Předškolní věk
OBDOBÍ INICIATIVY
potřeba aktivity (pohyb)
potřeba sebeprosazení (role žáka v MŠ)
DOPORUČENÍ – vedení:
Kojenecký věk
Aktivizace dítěte
???????
Důraz na samostatnost poznávání (různé druhy terénu)
Předškolní období
Poznání většího prostoru (kaluže, bahno, písek)
Běh s průvodcem (jiný pohyb)
Potřeba neustálého popisu okolí
Potřeba upozornit na zvuky a jejich původce
Před nástupem do školy – hygiena, stolování (používání příboru), zvládnutá pravidla chování
Vždy důraz na posilování a správné držení těla – tendence k pasivitě!!!
SHRNUTÍ:
NORMA: dominance zrakového vnímání
X
inteligence – vývoj může být opožděn
větší pasivita a slabá pozornost
myšlení – problém s pochopením trvalosti objektu
vnímání prostoru – méně jisté, pojmy nahoře dole, vlevo vpravo
řeč – ???????
kresba – nutná podpora
Pomůcky pro předškolní vzdělávání
výrazně barevné hračky
fixy se silnou stopou a zvětšené obrázky
stavebnice a předměty ke třídění
ozvučené hračky
pomůcky zrakové stimulace
hmatové obrázky a knížky
ROZHODNUTÍ
Integrace X Speciální škola
stupeň postižení
osobnost a kompetence dítěte
podpora rodiny a její sociální status
dostupnost speciální školy a speciální podpory
Legislativní opatření pro předškolní vzdělávání dětí se ZP
Vyhláška MŠMT č. 73/2005, Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
Formy speciálního vzdělávání
individuální integrace (běžná, speciální pro jiný druh postižení) - běžná mateřská škola
skupinová integrace - speciální třída při běžné mateřské škole
speciální škola - mateřská škola pro zrakově postižené
kombinace výše uvedených
Speciálně pedagogická centra pro ZP
Vyhláška MŠMT č. 72/2005
Náplň činnosti
speciálně pedagogických center
Úkoly:
zajištění připravenosti na školní docházku
odborné podklady pro integraci a návrh IVP (předstih)
odborná péče integrovaným žákům
metodické poradenství rodičům, učitelům a škole (materiální a odborná pomoc)
speciálně pedagogická diagnostika
personál
Obsah předškolního vzdělávání dětí se ZP
integrované vzdělávání X speciální vzdělávání
rozvoj kompenzačních mechanismů a podpora využívání zraku
příprava na přechod do školy
rámcový vzdělávací program a specifické dovednosti
Specifika vzdělávání dítěte se ZP v mateřské škole
rozvoj zrakových funkcí
rozvoj sluchového vnímání
rozvoj hmatového vnímání
rozvoj čichu a chuti
rozvoj řeči
rozvoj estetického vnímání
nácvik orientace a samostatného pohybu
nácvik sebeobsluhy