430115-Sikora_Daniel-Daniel_Sikora_430115_Kazuistika_c._3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Daniel Sikora
(UČO: 430115, Seminární skupina: 08 sudé úterý 12:05 – 12:50)
Vybraná: Kazuistika č. 3
Tato kazuistika uvádí příhodu chlapce Romana, kterému je 14 let, tedy nacházejícího se
v podstatě ve vývojovém období vrcholové pubescence. Podle popisu Roman údajně žije
v neúplné a nestabilní rodině. Je tím odkázán na samostatný způsob života. Velice často je
zvyklý trávit svůj čas mimo rodinné zázemí, především se staršími kamarády z ulice.
Navzdory tomu, že ho ve škole spolužáci mají v oblibě díky jeho povaze silného,
sportovně nadaného chlapce, který nemá strach prosazovat vlastní názory a jež je obdařen
zkušenostmi, které jiní nemají, má značné nedostatky se zvládáním plnit školní povinnosti.
Sice by v jeho schopnostech bylo možné zlepšit si známky, k tomu mu však schází snaha.
Paní učitelky jsou na Romana vysazené, neboť bývá drzý, rozmlouvá a tresty na něj
nezabírají.
V této kazuistice je stěžejní situace, kdy se Roman o něčem pohádá se spolužačkou
(není uvedeno konkrétně o čem), načež vzápětí kopne rozčíleně do židle, přičemž to celé
viděla paní učitelka, která zrovna přišla do třídy. Právě zde přišla nevhodná reakce paní
učitelky, když ihned po Romanovi vyžadovala, aby se spolužačce okamžitě omluvil. Podle
mého názoru tato reakce nebyla vhodná, protože paní učitelka pravděpodobně vůbec
nemusela znát celý kontext (nebo alespoň jeho stěžejní část) hádky mezi Romanem a
spolužačkou, což soudím na základě toho, jak situaci chápu, že paní učitelka jistě nebyla
účastí této hádky od jejího samého počátku. Nejen že se v této situaci paní učitelka ani
nesnažila zjišťovat příčinu a důvod hádky a hned odsoudila Romana na základě jeho agresivní
reakce, jež byla pro Romana silně emočně negativním momentem, navíc ho paní učitelka
vytrvale nutila k něčemu, co se mu buď příčilo z toho důvodu, že mohl být mezi ním a
spolužačkou vlastně i obětí a mohl by pociťovat potřebu omluvy spíše od ní nebo prostě jen
nebyl vůbec naučený či zvyklý se omlouvat. Především se domnívám, že v dané chvíli mohla
velice protrpět Romanova hrdost či důstojnost, a to zejména právě v momentě, co chtěl již
patrně usednout na své místo, když paní učitelka popadla Romana za ruku a začala mu
vyhrožovat, že k němu domů pošle sociálku, pokud se okamžitě spolužačce neomluví. Nevím
jistě, zda paní učitelka měla ponětí o stavu jeho rodinného zázemí, ale tvrdil bych, že pokud
by tušila a dokázala se vcítit do toho, že už tak to Roman se situací v jeho nestabilní a neúplné
rodině nemá vůbec jednoduché, nemusela by takto ukvapeně a nerozvážně zareagovat. Byla
by pak mohla předejít onomu tragickému vyvrcholení, kdy Roman již danou situaci psychicky
nezvládnul a bouchla v něm taková agrese, že paní učitelku nazval velmi sprostým výrazem a
vzápětí velmi impulzivně opustil prostor školy.