Výpisky 2012-2013
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
a. Normotvorba vlády ČR
nařizovací pravomoc vlády (čl. 78) v podobě vydávání nařízení (kdykoliv)– jedná se o podzákonnou
normotvorbu. Výlučně – zákonné opatření, sestavení rozpočtu a návrh účtu. Zák. iniciativa a vyjádření
k návrhům zák. Řídí se dle - Legislativními pravidly vlády. Metodické pokyny při plnění legislativních
závazků vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii (z roku 2005). Musí být obecné a ve Sb a
vazba na zákon. účinné i po konci platnosti nebo novele zíkona. Podpis předseda plus příslušný člen.
b. Normotvorba jiných ústředních orgánů
ministerstva – vyhlášky na zákl, zákona a v mezích. účinost i po novele a zrušení zák. ÚS- zákonodárce
nemůže vydat zmocnění ke zrušení podzák. předpisu, protože jde o svébytnou sféru výkonné moci
c. Kontrola normotvorby výkonných orgánů
kontrola PS, prenamentně, zákonnost ÚS + obecná kontrola viz výše.
71. Státní zastupitelství jako součást výkonné moci. Právní status.
čl.80 -> zákonem č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství
a. Název a sídlo
sídla a obvody shodují se sídli aobvody soudů – m.sprv může udělit výjimku, st., zast. <=> prokuratura
b. Místo v soustavě státních orgánů
podřízeno Ministerstvu spravedlnosti, ministr nadřízen nej. stát. zástupci a vykonává dohled
c. Způsob zřízení a ustavení
zřizeno na úrovni Ú, změna jen ÚZ, ustavování st. zástupců ministr sprv. na návrh nej. st. z., jmenování +
slib -> pracpoměr. V čele st. zast. je vedoucí + náměstci.
d. Složení a nároky na výkon funkce státního zástupce
monokratický org., vedoucí st. zástupce + podřízení zástupci, občan ˇ4R, způsobilý, bezúhonný, 25 let, VŠ
práv vzdělání, souhlas s výkonem i přidělením. Neslučitelné s P. S. člen. org. samo, soudce nebo dve ve
veřejné spr, nesmí jinak vydělávat s vyjímkou správy majetku, vědy, pedagog, publi a umění. Slib.